...

China, de redplank voor autoconstructeurs?

25 april 2013, 17:57 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

Auto­con­struc­teurs in Europa, de VS en Japan hebben het niet onder de markt en hopen de dal­ing in hun verkoop­sci­jfers om te buigen dankz­ij de reusachtige Chi­nese markt. Geen een­voudi­ge opdracht.


Hoewel niet meer zo ons­tu­imig als voorheen, bli­jft de economis­che groei van Chi­na, die voor 2013 op 6 à 8% ger­aamd wordt, nog voor vele bedri­jf­slei­ders in de VS en de EU een droombeeld. 

alt

Dat geldt zek­er ook voor de auto­con­struc­teurs, die in groten getale zijn afgeza­kt naar Sjang­hai omwille van het inter­na­tionale autos­a­lon dat er thans plaatsvindt.

alt

Boven­staande verkoop­sci­jfers geven een idee van het over­wicht op de Chi­nese markt van twee geves­tigde West­erse automerken, nl. GM en Volk­swa­gen. Ford moet de Zuid-Kore­aan Hyundai-Kia en de twee Japan­ners Nis­san en Toy­ota lat­en voor­gaan en Peu­geot Cit­roën is hekkensluiter.

alt

Qua groei 2012 ver­sus 2011 hebben alle merken, behalve Nis­san en Toy­ota en het Chi­nese Chery behoor­lijke tot forse vooruit­gang geboekt. Aan het tanende suc­ces van Japanse wagens in Chi­na is het ter­ri­to­ri­ale con­flict tussen bei­de lan­den zek­er niet vreemd.

En voor het eerste trimester van het lopende jaar 2013 zijn de resul­tat­en zek­er niet slecht. PSA Peu­geot Cit­roën steeg 31% tegen­over dezelfde peri­ode in 2012. Deze con­struc­teur zet sterk in op de Chi­nese markt, want hij verwacht voor 2013 een dal­ing van 5 tot 10% van de automarkt in Frankrijk en één van 3 tot 5% in Europa.

Volk­swa­gen maakt zich sterk GM te klop­pen door in 2013 3 miljoen voer­tu­igen te verkopen in Chi­na. Maar ook deze con­struc­teur is somber als het gaat over de vooruitzicht­en voor Europa.

Een indi­ca­tor van de sit­u­atie in Europa is te zoeken in de verkoop van Chi­nese privévo­er­tu­igen, die in het eerste kwartaal van 2013 met meer dan 10% daalde, ter­wi­jl in dezelfde peri­ode de verkoop in Chi­na met 17,2% steeg, vooral dankz­ij het toen­e­mende suc­ces (+44%) van SUV’s.

Als de Chi­nese auto­mo­biel­markt bli­jft groeien aan het huidi­ge tem­po, dan spreken we over 10 jaar over een verkoop van 30 tot 35 miljoen exemplaren.

Met dergelijke mogelijkhe­den voor ogen en om de dal­ing van de vol­umes te com­penseren zijn Europese en Amerikaanse con­struc­teurs druk bezig hun capaciteit voor Chi­na uit te brei­den. Volk­swa­gen zal de komende 3 jaren bij­na 10 mil­jard euro investeren voor de bouw van 7 fab­rieken in Chi­na. Op deze wijze sti­jgt de jaar­lijkse capaciteit van 2,6 miljoen wagens in 2012 tot 4 miljoen in 2018. Dit betekent werk voor 100.000 Chi­nese burg­ers, dit is 25.000 meer dan nu het geval is.

PSA Peu­geot Cit­roën zal in 2013 2 nieuwe fab­rieken ope­nen en zal tegen 2016 bij­na 1 miljoen wagens kun­nen produceren.

De Amerikaan GM doet ook zijn duit in het zak­je door in Chi­na 4 fab­rieken te bouwen, zodat de capaciteit in 2015 ca 5 miljoen voer­tu­igen zal zijn.

Maar alle mooie vooruitzicht­en ten spi­jt is er reden tot voorzichtigheid. Zo is een over­ca­paciteit te vrezen, die in 2015 5 à 10 miljoen wagens kan bedra­gen. De reden hier­voor is, dat infra­struc­tu­ur van Chi­na nog niet hele­maal klaar is om voor al de voor­spelde miljoe­nen auto­ge­bruik­ers verkoop­pun­ten, ser­vices­ta­tions en dergelijke in stelling te hebben. In naar Chi­nese nor­men kleine tot mid­del­grote ste­den (min­der dan 5 miljoen inwon­ers) tellen we momenteel ongeveer 40 auto’s per 1000 inwon­ers.
Dit geeft aan, dat voor mijoe­nen Chi­nese burg­ers de auto niet de rol speelt zoalw wij die hier ken­nen.

Daarom staat er een vraagteken achter de titel van dit artikel. De Europese en Amerikaanse auto­con­struc­teurs moeten eerst hun huiswerk grondig mak­en en er in over­leg met de Chi­nese autoriteit­en voor zor­gen dat de markt qua infra­struc­tu­ur voor­bereid wordt om die vele tien­duizen­den wagens die ze hopen te kunne bouwen op te vangen.

Jan Van Besauw
Colum­nist voor USMar​kets​.nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.