
Brandstofprijzen VS/Europa: een update
Als we bovenstaande chart bekijken, kunnen we enkel concluderen dat de olieprijs van plan is de
70 dollarzone te gaan opzoeken. Als ‘incident de parcours’ is wel een korte terugval, zeg maar adempauze mogelijk, maar die 70 komt dit jaar nog op het scorebord, dat is althans onze mening.
70 dollarzone te gaan opzoeken. Als ‘incident de parcours’ is wel een korte terugval, zeg maar adempauze mogelijk, maar die 70 komt dit jaar nog op het scorebord, dat is althans onze mening.
Onder impuls van de op hol geslagen olieprijs worden de afgeleide producten natuurlijk ook duurder. De aardgasfactuur zal weer wat zwaarder wegen maar ook en vooral aan de pomp zullen we het gewaar worden.
In de VS kostte op 1 april ll. een gallon ‘premium’ benzine (wij zeggen RON 98) 2,159 USD en dat was een record. Vandaag, 4,5 maanden later, betaal je gemiddeld 2,655 dollar per gallon, dat is 23% meer. Als je pech hebt te wonen in Hawaï, dan betaal je voor diezelfde benzine 2,814 dollar. Waarschijnlijk heb je er dat voor over in die omgeving met altijd mooi weer en zo. Elders in de VS kan benzine wat goedkoper zijn, zoals dicht bij de bron in Texas: 2,568 dollar/gallon premium. Dat is 3% lager dan het gemiddelde en waarschijnlijk geen motivering om te gaan wonen tussen die schietgrage would-be cowboys.
In Europa is autobrandstof er ook niet goedkoper op geworden de laatste maanden:
We maakten een selectie van Eurolanden. Per product (RON 95, 98 of diesel zijn er behoorlijke schommelingen. De volgende landen zijn de droevige recordhouders:
- RON 95: Frankrijk (1,174 euro/l)
- RON 98: Nederland (1,428 euro/l)
- Diesel: België (1,111 euro/l)
Zo, dat zijn de drie buurlanden op een rijtje. Als we de prijzen van 1 april ll. voor RON 98 bekijken, dan zien we dat dit product in Nederland toen gemiddeld 1,229 euro/l kostte, dat is dus 14% lager dan nu! Voor België was deze prijs op 1 april ll. 12% lager.
Nu zijn de prijzen in bovenstaande tabel geen absolute feiten. Voor RON 98 kan je aan de pomp in Nederland tussen 1,202 en 1,339 euro betalen (Avia) en zelfs van marktleider Shell kan je RON 98 hebben aan 1,319 tot 1,410 euro/l. In België kan dezelfde RON 98 van Shell 1,415 euro/l kosten.
De dieselprijs varieert in Nederland van 0,874 Ã 0,999 euro/l (Avia) tot 0,935 Ã 1,010 euro/l (Shell).
Deze prijzen zijn maar enkele voorbeelden. Afhankelijk van de plaats waar je tankt en van de leverancier kan je in Nederland en in België (nog) meer moeten betalen en wellicht ook minder.
Laten we nu eens gaan kijken naar een vergelijking van de brandstofprijzen in de VS en Europa.
In deze tabel zie je naast de prijzen van Nederland en België de gemiddelden van de landen die de euro geadopteerd hebben.
De ‘europrijs’ voor RON 95, 98 en diesel ligt resp. 121, 109 en 87% hoger dan in de VS.
In de VS zelf situeert de dieselprijs zich tussen deze van RON 95 en 98. In Europa is diesel nog altijd de goedkoopste van de drie autobrandstoffen, maar de prijs doet zijn best om het verschil bij te benen.
Nu maar hopen, dat de prijzen van RON 95 en 98 in Europa niet gaan weglopen van die van diesel…
In de VS zelf situeert de dieselprijs zich tussen deze van RON 95 en 98. In Europa is diesel nog altijd de goedkoopste van de drie autobrandstoffen, maar de prijs doet zijn best om het verschil bij te benen.
Nu maar hopen, dat de prijzen van RON 95 en 98 in Europa niet gaan weglopen van die van diesel…
Jan Van Besauw
US Markets