...

Brandstofprijzen VS/Europa: een update

12 augustus 2005, 17:36 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 4 / 12 | (0)

De oliepri­js lijkt de piek van 70 dol­lar in het oog te hebben. In zijn kiel­zog swin­gen de brand­stof­pri­jzen, vooral die voor auto’s, de pan uit. We mak­en een update van de sit­u­atie en vergelijken de toe­s­tand in de VS met die in Europa.
Brand­stof­pri­jzen VS/​Europa: een update
Als we boven­staande chart bek­ijken, kun­nen we enkel con­clud­eren dat de oliepri­js van plan is de
70 dol­lar­zone te gaan opzoeken. Als ‘incident de par­cours’ is wel een korte terug­val, zeg maar adem­pauze mogelijk, maar die 70 komt dit jaar nog op het score­bord, dat is althans onze mening.
Onder impuls van de op hol ges­la­gen oliepri­js wor­den de afgelei­de pro­ducten natu­urlijk ook duur­der. De aardgas­fac­tu­ur zal weer wat zwaarder wegen maar ook en vooral aan de pomp zullen we het gewaar worden. 
In de VS kostte op 1 april ll. een gal­lon ‘premium’ ben­zine (wij zeggen RON 98) 2,159 USD en dat was een record. Van­daag, 4,5 maan­den lat­er, betaal je gemid­deld 2,655 dol­lar per gal­lon, dat is 23% meer. Als je pech hebt te wonen in Hawaï, dan betaal je voor diezelfde ben­zine 2,814 dol­lar. Waarschi­jn­lijk heb je er dat voor over in die omgev­ing met alti­jd mooi weer en zo. Elders in de VS kan ben­zine wat goed­kop­er zijn, zoals dicht bij de bron in Texas: 2,568 dollar/​gallon pre­mi­um. Dat is 3% lager dan het gemid­delde en waarschi­jn­lijk geen motiver­ing om te gaan wonen tussen die schi­et­grage would-be cowboys. 
In Europa is auto­brand­stof er ook niet goed­kop­er op gewor­den de laat­ste maanden: 
We maak­ten een selec­tie van Eurolan­den. Per prod­uct (RON 95, 98 of diesel zijn er behoor­lijke schom­melin­gen. De vol­gende lan­den zijn de droe­vige recordhouders:
- RON 95: Frankrijk (1,174 euro/​l)
- RON 98: Ned­er­land (1,428 euro/​l)
- Diesel: Bel­gië (1,111 euro/​l)
Zo, dat zijn de drie buur­lan­den op een rijt­je. Als we de pri­jzen van 1 april ll. voor RON 98 bek­ijken, dan zien we dat dit prod­uct in Ned­er­land toen gemid­deld 1,229 euro/​l kostte, dat is dus 14% lager dan nu! Voor Bel­gië was deze pri­js op 1 april ll. 12% lager.
Nu zijn de pri­jzen in boven­staande tabel geen absolute feit­en. Voor RON 98 kan je aan de pomp in Ned­er­land tussen 1,202 en 1,339 euro betal­en (Avia) en zelfs van mark­tlei­der Shell kan je RON 98 hebben aan 1,319 tot 1,410 euro/​l. In Bel­gië kan dezelfde RON 98 van Shell 1,415 euro/​l kosten.
De diesel­pri­js varieert in Ned­er­land van 0,874 à0,999 euro/​l (Avia) tot 0,935 à1,010 euro/​l (Shell).
Deze pri­jzen zijn maar enkele voor­beelden. Afhanke­lijk van de plaats waar je tankt en van de lever­anci­er kan je in Ned­er­land en in Bel­gië (nog) meer moeten betal­en en wellicht ook minder. 
Lat­en we nu eens gaan kijken naar een vergelijk­ing van de brand­stof­pri­jzen in de VS en Europa. 
In deze tabel zie je naast de pri­jzen van Ned­er­land en Bel­gië de gemid­delden van de lan­den die de euro gead­opteerd hebben. 
De ‘europrijs’ voor RON 95, 98 en diesel ligt resp. 121, 109 en 87% hoger dan in de VS.
In de VS zelf situeert de diesel­pri­js zich tussen deze van RON 95 en 98. In Europa is diesel nog alti­jd de goed­koop­ste van de drie auto­brand­stof­fen, maar de pri­js doet zijn best om het ver­schil bij te benen.
Nu maar hopen, dat de pri­jzen van RON 95 en 98 in Europa niet gaan weglopen van die van diesel…
Jan Van Besauw
US Mar­kets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.