...

Brandstofprijzen blijven pijnpunt

16 september 2005, 16:11 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Ter­wi­jl het vat ruwe olie iets min­der duur wordt, bli­jven ben­zine en diesel hoge ogen gooien. Tijd voor een update, waar­bij we vooral kijken hoe het gesteld is in Ned­er­land en in Bel­gië en ook in de VS.
Brand­stof­pri­jzen bli­jven pijnpunt
De pri­jzen van de brand­stof­fen hebben zich in hogere regio­nen gen­esteld en zijn blijk­baar nog niet zo vlug van plan om van hun voet­stuk af te dalen. Het onge­noe­gen van zow­el transportfirma’s als par­ti­c­ulieren neemt dag na dag toe. Onder druk van de open­bare opinie begin­nen Europese regerin­gen voorstellen uit te werken om de brand­stof­fac­tu­ur wat te ver­licht­en. En dat moet kun­nen, als je er reken­ing mee houdt welke enorme hap de over­heid veror­bert uit de taart van de benzineprijs:
Pri­j­sop­bouw ben­zine Euro 95 in Nederland.
23 van elke euro die je betaalt voor je ben­zine komt in de ene of de andere vorm terecht bij de over­heid. Van het andere derde moeten de fab­rikant, de dis­trib­u­teur, de pom­phoud­er en noem maar op betaald worden. 
Gemid­delde pri­js ben­zine, kwaliteit Euro95
Als je nu boven­staande grafiek bek­ijkt, dan zie je dat de over­heid in amper 5 jaar tijd op haar slof­fen zo maar even­t­jes 40% meer inkom­sten heeft aan acci­jnzen en BTW, dankz­ij de tumultueuze oliemark­ten. Het lijkt ons logisch dat hier­aan iets moet wor­den gedaan.
Uit dezelfde grafiek blijkt dat Ned­er­land al jaren de tri­este rep­u­tatie hooghoudt, veel duur­der dan Bel­gië te zijn wat ben­zine betre­ft. We bek­ijken dit meer in detail:
Behalve voor diesel, waar de pri­jzen in bei­de lan­den nage­noeg gelijk zijn, zien we voor Ned­er­land dat lood­vrij 95 ca 6 tot bij­na 9,5% duur­der is dan in Bel­gië en lood­vrij 98 ca 6 tot ca 7%.
VS: pri­js ruwe olie, ben­zine in groot- en
klein­han­del, laat­ste jaar, $/​gallon
Boven­staande chart toont aan, dat de afgelopen maan­den de pri­jzen aan de pomp in de VS niet zijn gedaald, hoewel het vat ruwe olie iets min­der duur werd. Dit heeft waarschi­jn­lijk te mak­en met de relatief beperk­te raf­fi­nage­ca­paciteit, waarover we het op deze plaats eerder al hadden.
Jan Van Besauw
US Mar­kets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.