
Brandstofprijzen blijven pijnpunt
De prijzen van de brandstoffen hebben zich in hogere regionen genesteld en zijn blijkbaar nog niet zo vlug van plan om van hun voetstuk af te dalen. Het ongenoegen van zowel transportfirma’s als particulieren neemt dag na dag toe. Onder druk van de openbare opinie beginnen Europese regeringen voorstellen uit te werken om de brandstoffactuur wat te verlichten. En dat moet kunnen, als je er rekening mee houdt welke enorme hap de overheid verorbert uit de taart van de benzineprijs:
Prijsopbouw benzine Euro 95 in Nederland.
2⁄3 van elke euro die je betaalt voor je benzine komt in de ene of de andere vorm terecht bij de overheid. Van het andere derde moeten de fabrikant, de distributeur, de pomphouder en noem maar op betaald worden.
Gemiddelde prijs benzine, kwaliteit Euro95
Als je nu bovenstaande grafiek bekijkt, dan zie je dat de overheid in amper 5 jaar tijd op haar sloffen zo maar eventjes 40% meer inkomsten heeft aan accijnzen en BTW, dankzij de tumultueuze oliemarkten. Het lijkt ons logisch dat hieraan iets moet worden gedaan.
Uit dezelfde grafiek blijkt dat Nederland al jaren de trieste reputatie hooghoudt, veel duurder dan België te zijn wat benzine betreft. We bekijken dit meer in detail:
Behalve voor diesel, waar de prijzen in beide landen nagenoeg gelijk zijn, zien we voor Nederland dat loodvrij 95 ca 6 tot bijna 9,5% duurder is dan in België en loodvrij 98 ca 6 tot ca 7%.
VS: prijs ruwe olie, benzine in groot- en
kleinhandel, laatste jaar, $/gallon
kleinhandel, laatste jaar, $/gallon
Bovenstaande chart toont aan, dat de afgelopen maanden de prijzen aan de pomp in de VS niet zijn gedaald, hoewel het vat ruwe olie iets minder duur werd. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de relatief beperkte raffinagecapaciteit, waarover we het op deze plaats eerder al hadden.
Jan Van Besauw
US Markets