...

BP laat (nog meer) van zijn pluimen

7 september 2010, 15:06 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

De Britse oliereus BP is – en wie zal dat tegen­spreken? – ver­ant­wo­ordelijk gesteld voor alle schade ten gevolge van de ramp op 20 april 2010 met het boor­plat­form Deep­wa­ter Hori­zon. De fac­tu­ur hier­van groeit hand over hand aan en BP ziet zich hier­door genoodza­akt nog meer acti­va dan verwacht van de hand te doen.


Vol­gens recente gegevens zijn zek­er 780 miljoen liter ofwel meer dan 4,9 miljoen vat­en ruwe olie in zee gelekt sinds die zwarte 20ste april. Een deel ervan heeft men kun­nen bijeen­houden en opruimen, een deel is aange­spoeld met aanzien­lijke schade voor fau­na en flo­ra van de getrof­fen kusten maar het gros zweeft nog ergens in zee rond, is gezonken naar de oceaan­bo­dem of, en dat is wellicht het erg­ste, is veran­derd in een gevaar­lijke emulsie. Want om de olie te lijf te gaan’ zoals dat heet wer­den ton­nen deter­gen­ten in zee gestort, waar­door de olie veran­dert in een soort may­on­aise die zich vlot ver­mengt met het water. Maar de olie is niet weg en dat zullen de dieren die in deze veron­treinigde gebieden terecht komen, geweten hebben.

BP staat in voor het opruimen van alle olie, voor het ver­goe­den van alle economis­che schade, voor het weg­w­erken van alle schadelijke effecten op de omgev­ing, voor het her­stellen van het milieu en zo voort. Voor dit alles werd enkele maan­den gele­den een bestek opge­maakt van 30 mil­jard dol­lar (23,5 mil­jard euro). Om dit bedrag te kun­nen reserveren werd besloten een deel van de acti­va van de hand te doen. En acti­va dat betekent in de wereld van het klev­erige goud olieputten.

Nieuwe en meer pre­cieze kosten­ramin­gen duiden erop, dat er min­stens 8 mil­jard dol­lar extra nodig zal zijn. Ermee reken­ing houdend dat het kosten­plaat­je nog niet heeft opge­houden aan te groeien, heeft BP besloten om nog eens 10 mil­jard dol­lar acti­va meer te ver­w­er­ven door verkoop van eigen middelen.

Dit maakt, dat de fac­tu­ur momenteel aangedikt is tot 40 mil­jard dol­lar ofwel 31,4 mil­jard euro.

Om dit meer dan behoor­lijke bedrag (29% van de waarde van de onderne­m­ing op 7 sep­tem­ber 2010) in te zame­len zal BP onder meer vol­gende trans­ac­ties realiseren:

- op de markt bren­gen van 26% van het kap­i­taal, geïn­vesteerd in het groot­ste olieveld van de VS, gesitueerd in Prud­hoe Bay, Alaska,

- verkoop aan het Rus­sis­che TNK-BP (fusie van de Rus­sis­che activiteit­en van BP en Oekraïnse olie-en gas­maatschap­pi­jen) van oliebron­nen in de Noordzee voor een waarde van 5 à 10 mil­jard dollar

In het begin van augus­tus 2010 verkocht BP al 2 mil­jard dol­lar van haar acti­va in Colom­bia aan het Colom­bi­aans-Canadese con­sor­tium Ecopetrol. Een maande eerder liet BP weten zich te willen ont­doen van haar activiteit­en in Pak­istan en Viet­nam, zon­der een bedrag bek­end te maken.

alt

Hoe het aan­deel op dit nieuws zal rea­geren is nog onzek­er, maar naar onze mening is er niet veel reden tot vreugde bij de beleg­gers, die nochtans het vanaf eind juni 2010 weer wat zagen zitten.

En bij BP zal de almaar aandikkende onkosten­fac­tu­ur ook geen euforie veroorza­k­en. Maar wie pot­je breekt, pot­je betal­en. In alle geval laat BP nog meer van zijn pluimen dan aan­vanke­lijk gedacht en wie zegt dat het die 40 mil­jard dol­lar genoeg zullen zijn?

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Markets

________________________________________

Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artike­len over diverse onder­w­er­pen. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.