Oliereus BP geeft blijk te beschikken over veerkracht door na een monsterverlies in Q2/2010 toch weer winst te realiseren in Q3/2010. Weliswaar hebben de hoge prijs van het vat ruwe olie én de verkoop van activa een duit in het zakje gedaan.
In ons nieuwsbericht BP laat (nog meer) van zijn pluimen van 7 september 2010 meldden we dat BP zat aan te kijken tegen een factuur van 40 miljard dollar, ongeveer 31,4 miljard euro, om de schade te vergoeden veroorzaakt door het verongelukte boorplatform Deepwater Horizon. De onderneming BP was genoodzaakt een deel van haar activa van de hand te doen om de nodige liquiditeiten te verwerven.
BP heeft bewezen te beschikken over heel wat veerkracht. Oordeel zelf: in het tweede kwartaal 2010 leed de firma nog een gigantisch verlies van 17 miljard dollar
(13 miljard euro), naar verluidt het grootste verlies ooit geleden door een Brits bedrijf. Maar aan het einde van het derde kwartaal 2010 schreef de boekhouding bij BP terug met zwarte inkt dankzij een winst van 1,7 miljard dollar (1,3 miljard euro).
De hoge toppen die de olieprijs de afgelopen maanden bleef scheren, is zeker niet vreemd aan het mooie cijfer dat BP kon voorleggen. Trouwens, concurrenten Shell en Total deden het in dezelfde periode (veel) beter met winsten van resp. 3,4 en 3,2 miljard dollar.
De Amerikaan Robert Dudley, CEO van BP en opvolger van de in ongenade gevallen Brit Tony Hayward, wees erop dat BP ‘de weg van het herstel heeft ingeslagen’. Om aan te tonen dat het menens is, maakte hij op zondag 28 november 2010 bekend, een verder bedrag van 7 miljard dollar (5,3 miljard euro) te zullen verwerven door het afstoten van de 60% participatie in het Argentijnse Pan American Energy. Op deze wijze dikt BP de activa, nodig voor het terugbetalen van de factuur van
40 miljard dollar, aan tot 21 miljard dollar (16 miljard euro).
BP rekent erop, tegen eind 2011 tussen 25 en 30 miljard dollar (19 à 23 miljard euro) vrij te kunnen maken door het verkopen van activa.
Bovenstaand chart duidt er o.i. op, dat BP langzaam maar zeker uit het dal kruipt waar het bedrijf in was terecht gekomen door de catastrofe van 20 april 2010.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikelen over diverse onderwerpen. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken bedrijven of beleggingsinstrumenten.