In de luchtvaartsector houden aartsrivalen Boeing en Airbus de degens nog altijd gekruist en de kansen zijn wisselend.
In de 1960’er jaren dachten Frankrijk en Groot-Brittannië het ei van columbus te hebben uitgevonden door een supersonisch passagiersvliegtuig te ontwikkelen en na een eerste testvlucht in 1969 begonnen in 1976 de Concorde de lijnvluchten. Dit toestel kon 128 personen in iets meer dan 3 uren van Parijs naar New York brengen en vloog hierbij twee keer sneller dan het geluid. Duur was zo’n reisje wel, nl. ca 11.000 euro heen en terug. Maar de exploitanten British Airways en Air France redeneerden dat met een stijgend aantal toestellen de tickets automatisch democratischer zouden worden. Helaas, er werden maar 20 Concordes gebouwd want concurrent Boeing antwoordde in hetzelfde jaar 1969 met zijn type 747, dat 400 tot 500 personen meenam voor een aanvaardbare prijs. Het succes van de 747 blijft duren en daarom wilde Airbus een tegenzet doen met de A380, die sinds 2007 in gebruik is. Het is met zijn lengte van 73 meter het grootste passagiersvliegtuig op dit ogenblik en het kan 555 of 853 personen vervoeren.
Heeft de ontwikkeling van de A380 en van de andere toestellen uit de Airbusgroep voorsprong gegeven t.o.v. Boeing? Als we verkoopcijfers van de eerste 9 maanden van 2012 bekijken dan moeten we deze vraag negatief beantwoorden.
Want in de eerste 3 kwartalen 2012 heeft Boeing ruim dubbel zoveel bestellingen voor nieuwe toestellen kunnen noteren dan Airbus. Problemen met de vleugels van vlaggenschip A380 heeft stokken in Airbus’ wielen gestoken, want de productie is op ‘hold’ gezet en nieuwe bestellingen blijven (begrijpelijkerwijze) uit.
Zodoende heeft Airbus tot op heden slechts 17 van de 30 voor 2012 geplande A380’s kunnen afleveren. En van de verwachte bestellingen van een nieuwe serie van 30 stuks kwam tot nog toe niet veel in huis: sinds januari 2012 kwam slechts één bestelling binnen.
Ook met haar overige vliegtuigtypes heeft de firma Airbus het kwaad. Van de geplande 580 eenheden konden er 405 (70%) uitgeleverd worden. Wat ook beduidend is: van de voor 2012 verwachte 600 tot 650 bestellingen heeft Airbus er tot op heden (8 oktober 2012) maar 437 ontvangen.
Concurrent Boeing heeft in de eerste 9 maanden van 2012 436 verkeersvliegtuigen uitgeleverd, dat is 73 tot 75 tot % van de geplande 600 à 585 stuks. Een beter resultaat dan Airbus, maar ook niet echt schitterend.
Maar het aantal bestellingen na 9 maanden 2012 is bij Boeing indrukwekkend: 962 eenheden, dat is een behoorlijk stuk meer dan de hogervermelde 437 stuks bij Airbus.
Bij Airbus al men met lede ogen kijken naar het afgelopen jaar 2011, toen het bedrijf uit Toulouse de Amerikaanse concurrent ver achter zich liet met bestellingen voor 1419 toestellen versus de 805 stuks bij Boeing.
Bij Airbus verwacht men veel van de zuinigere versie van de A320, de A320neo voor de middellange afstand, waarvoor het bedrijf sinds de aanvang van 2011 al ca 1500 orders heeft ontvangen. Als tegenzet lanceert Boeing een zuinige versie van de bekende 737, nl. de 737-MAX. Het komt er nu op aan wie het eerst een onberispelijk vliegtuig kan aanbieden aan het cliënteel.
U merkt het: de strijd gaat onverminderd verder, de twee rivalen willen van geen wijken weten. En wij, passagiers in spe staan erbij en kijken ernaar.
Jan Van Besauw
Columnist voor USMarkets.nl