...

Benzine/diesel: het kan toch nog erger

16 mei 2011, 16:02 | US Markets Redactie | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Dat het wellet­jes is geweest met die immer sti­j­gende pri­jzen aan de pomp, dat zullen niet alleen wij gevon­den hebben. Jam­mer genoeg en ondanks een recente dal­ende trend in de oliepri­js bli­jven ben­zine en diesel almaar duur­der worden. 


De pri­jzen die we pub­liceren zijn de offi­ciële Europese max­i­ma. Afhanke­lijk van de lever­anci­er, de han­de­laar en de lig­ging van het tanksta­tion zijn, gelukkig maar, lagere pri­jzen mogelijk.
Op 10 jan­u­ari 2011 stelden we, dat de pri­jzen van ben­zine en diesel van kwaad naar erg­er evolueer­den.

Daarom hield­en we de pri­js van de ruwe olie angst­val­lig in het oog. De klim was steil, van ca 85 USD/​vat op 17 jan­u­ari 2001 naar ca 115 USD op 1 mei 2011 (+34%). Daar­na daalde de pri­js 13% naar ca 100 USD op 13 mei 2011.

Uitte deze pri­js­dal­ing zich in de brand­stof­fac­tu­ur? Inte­gen­deel, zoals we verder zullen zien.

alt

Het eerste wat opvalt aan boven­staande tabel is dat, uit­ge­zon­derd diesel in Lux­em­burg, in geen enkel EU-land de brand­stof­fen goed­kop­er zijn gewor­den. In één land (Grieken­land) bleven de pri­jzen gehand­haafd. Blijk­baar een maa­tregel om de economis­che sit­u­atie daar nog niet erg­er te mak­en dan ze al is.
In iets meer dan vier maan­den tijd zijn de (math­e­ma­tis­che) Europese gemid­delden van Euro­su­per 95 en Super­plus 98 geste­gen met resp. 7,3 en 6,7%, ter­wi­jl diesel er 7% bij deed.

Ned­er­land houdt kop­pig vast aan zijn kam­pi­oen­sti­tel wat betre­ft Euro­su­per 95, die tegen­over 10 jan­u­ari 2011 bij­na 6% duur­der werd. In de top‑5 vin­den we verder Den­e­marken, Bel­gië, Por­tu­gal en Zwe­den terug. In deze lan­den steeg de pri­js van Euro­su­per 95 met 7,5 à 8,8%, sneller dus dan in Ned­er­land. Indi­en Ned­er­land wat gas terug zou nemen, is het niet onmo­gelijk dat bin­nenko­rt bij één van dit vier­tal, Bel­gië bij voor­beeld, de duurste Euro­su­per 95 van Europa zal zijn te vin­den.

De aller­g­root­ste pri­jssti­jgin­gen voor Euro­su­per 95 vin­den we bij Slowak­i­je (+12,6%), Span­je (+11,3%) en Cyprus (+10,3%).

De goed­koop­ste Euro­su­per 95 tank je in Est­land, waar deze brand­stof bij­na 30% goed­kop­er is dan in Ned­er­land.

Ook voor Super­plus 98 is Ned­er­land de pri­jzenkam­pi­oen met een pri­js die even sterk steeg als deze van Euro­su­per 95, nl. +5,9% tot 1,809 euro/​liter. In het kop­groep­je van 5 tre­f­fen we verder Grieken­land aan, naast Por­tu­gal, Den­e­marken en Bel­gië. Behalve in Grieken­land (sta­tus quo) zijn de pri­jzen voor Super­plus 98 in deze lan­den tussen 7,3 en 9,3% geste­gen, fors­er dus dan in Ned­er­land.

Andere ste­vige klim­mers zijn Span­je (+10,4%, Ital­ië (+9,5%) en Groot-Brit­tan­nië (+9,2%).

Voor de goed­koop­ste Super­plus 98 van de EU moet je je rep­pen naar Est­land, waar deze ben­zi­ne­soort meer dan 30% goed­kop­er is dan in Ned­er­land.

De duurste diesel van de EU bli­jf je tanken in Groot-Brit­tan­nië, dat zijn weinig beni­j­denswaardi­ge posi­tie ver­ste­vigt door pri­js met een kloeke 10,6% aan te dikken. Verder vin­den we in de top‑5 Zwe­den, Den­e­marken, Ier­land en Ital­ië. Bel­gië is num­mer 6 en Ned­er­land is tevre­den met een 10de plaats.

Op deze plaats hebben we al meer­malen gezegd, dat diesel ben­zine op de hie­len zit qua pri­js. Dit lei­den we ook af uit boven­staande tabel. In Mal­ta bij voor­beeld, lange tijd lid van de club met goed­koop­ste tankbeurten, is diesel zo maar even­t­jes 16,5% duur­der gewor­den! Andere sterke sti­jgers zijn Slowak­i­je (+13,9%), Cyprus (+13,7%), Hon­gar­i­je (+11,8%) en Ital­ië (+11,1%), alhoewel de +9,9% van Bel­gië ook niet mis is.

Lux­em­burg is zoals eerder gezegd het enige land in de EU waar een dal­ing in een brand­stof­pri­js, in casu diesel, te noteren valt. Daar kost deze brand­stof
1,147 euro/​liter, dit is de laag­ste pri­js van alle en 30% onder deze van Groot-Brit­tan­nië.

En hier is de gebruike­lijke grafiek:

alt

Bek­ijk onder­staande grafieken om een idee te kri­j­gen van de evo­lu­tie van de pri­jzen aan de pomp in Ned­er­land en in Bel­gië over een peri­ode van bij­na 13 jaar:

alt

In Ned­er­land behield­en de pri­jzen van Euro­su­per 95 en Super­plus 98 in 1998 en 1999 een niveau van 1 euro, een pri­js waar we nu enkel van kun­nen dromen. Vanaf dat moment ging het bergop met daar­na een gevoelige dal­ing (waar­van nie­mand kwaad zal zijn geweest) in het cri­sis­jaar 2008. Van begin 2009 startte een inhaal­be­weg­ing, die ervoor zorgde dat begin 2011 het peil van voor de cri­sis terug werd bereikt. En van dit punt af stoom­den de pri­jzen naar een all time high.

Een analoog ver­haal geldt voor diesel, die even­wel nog niet (laat ons hopen dat het niet zo ver komt) de piek van voor de cri­sis van 2008 heeft bereikt.

In 1998 ston­den de pri­jzen voor Euro­su­per 95 en Super­plus 98 in Bel­gië tussen (stel je voor) 0,8 en 1 euro. In de jaren 2000 tot en met 2004 zat­en ze in een pri­jskanaal tussen 1 en 1,2 euro (toen von­den wij dat duur) maar dan kwam de onver­bid­delijke klim tot in het cri­sis­jaar 2008. Vanaf begin 2009 tot op heden (mei 2011) was er geen houden meer aan en waren deze ben­zi­ne­soorten nog nooit zo duur.

Voor diesel geldt een gelijk­lopend ver­haal, maar anders dan in Ned­er­land heeft deze brand­stof het pri­js­niveau van begin 2008 achter zich gelat­en en staat nu (13 mei 2011) op een all time high. 

Hoe zal dit aflopen? Komt 2 euro (of meer) per liter ben­zine in zicht? Of zal er van over­hei­dswege inge­grepen wor­den? We mogen namelijk niet ver­geten, dat het leeuwen­deel van de brand­stof­pri­js bestaat uit belastin­gen en acci­jnzen. Als brand­stof té duur wordt, is het net alsof zand wordt gestrooid in de economis­che motoren. En nie­mand is gedi­end met een vast­gelopen motor, of hebben we het mis?

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Mar­kets
________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en finan­ciële berichten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.