Dat het welletjes is geweest met die immer stijgende prijzen aan de pomp, dat zullen niet alleen wij gevonden hebben. Jammer genoeg en ondanks een recente dalende trend in de olieprijs blijven benzine en diesel almaar duurder worden.
De prijzen die we publiceren zijn de officiële Europese maxima. Afhankelijk van de leverancier, de handelaar en de ligging van het tankstation zijn, gelukkig maar, lagere prijzen mogelijk.
Op 10 januari 2011 stelden we, dat de prijzen van benzine en diesel van kwaad naar erger evolueerden.
Daarom hielden we de prijs van de ruwe olie angstvallig in het oog. De klim was steil, van ca 85 USD/vat op 17 januari 2001 naar ca 115 USD op 1 mei 2011 (+34%). Daarna daalde de prijs 13% naar ca 100 USD op 13 mei 2011.
Uitte deze prijsdaling zich in de brandstoffactuur? Integendeel, zoals we verder zullen zien.
Het eerste wat opvalt aan bovenstaande tabel is dat, uitgezonderd diesel in Luxemburg, in geen enkel EU-land de brandstoffen goedkoper zijn geworden. In één land (Griekenland) bleven de prijzen gehandhaafd. Blijkbaar een maatregel om de economische situatie daar nog niet erger te maken dan ze al is.
In iets meer dan vier maanden tijd zijn de (mathematische) Europese gemiddelden van Eurosuper 95 en Superplus 98 gestegen met resp. 7,3 en 6,7%, terwijl diesel er 7% bij deed.
Nederland houdt koppig vast aan zijn kampioenstitel wat betreft Eurosuper 95, die tegenover 10 januari 2011 bijna 6% duurder werd. In de top‑5 vinden we verder Denemarken, België, Portugal en Zweden terug. In deze landen steeg de prijs van Eurosuper 95 met 7,5 à 8,8%, sneller dus dan in Nederland. Indien Nederland wat gas terug zou nemen, is het niet onmogelijk dat binnenkort bij één van dit viertal, België bij voorbeeld, de duurste Eurosuper 95 van Europa zal zijn te vinden.
De allergrootste prijsstijgingen voor Eurosuper 95 vinden we bij Slowakije (+12,6%), Spanje (+11,3%) en Cyprus (+10,3%).
De goedkoopste Eurosuper 95 tank je in Estland, waar deze brandstof bijna 30% goedkoper is dan in Nederland.
Ook voor Superplus 98 is Nederland de prijzenkampioen met een prijs die even sterk steeg als deze van Eurosuper 95, nl. +5,9% tot 1,809 euro/liter. In het kopgroepje van 5 treffen we verder Griekenland aan, naast Portugal, Denemarken en België. Behalve in Griekenland (status quo) zijn de prijzen voor Superplus 98 in deze landen tussen 7,3 en 9,3% gestegen, forser dus dan in Nederland.
Andere stevige klimmers zijn Spanje (+10,4%, Italië (+9,5%) en Groot-Brittannië (+9,2%).
Voor de goedkoopste Superplus 98 van de EU moet je je reppen naar Estland, waar deze benzinesoort meer dan 30% goedkoper is dan in Nederland.
De duurste diesel van de EU blijf je tanken in Groot-Brittannië, dat zijn weinig benijdenswaardige positie verstevigt door prijs met een kloeke 10,6% aan te dikken. Verder vinden we in de top‑5 Zweden, Denemarken, Ierland en Italië. België is nummer 6 en Nederland is tevreden met een 10de plaats.
Op deze plaats hebben we al meermalen gezegd, dat diesel benzine op de hielen zit qua prijs. Dit leiden we ook af uit bovenstaande tabel. In Malta bij voorbeeld, lange tijd lid van de club met goedkoopste tankbeurten, is diesel zo maar eventjes 16,5% duurder geworden! Andere sterke stijgers zijn Slowakije (+13,9%), Cyprus (+13,7%), Hongarije (+11,8%) en Italië (+11,1%), alhoewel de +9,9% van België ook niet mis is.
Luxemburg is zoals eerder gezegd het enige land in de EU waar een daling in een brandstofprijs, in casu diesel, te noteren valt. Daar kost deze brandstof
1,147 euro/liter, dit is de laagste prijs van alle en 30% onder deze van Groot-Brittannië.
En hier is de gebruikelijke grafiek:
Bekijk onderstaande grafieken om een idee te krijgen van de evolutie van de prijzen aan de pomp in Nederland en in België over een periode van bijna 13 jaar:
In Nederland behielden de prijzen van Eurosuper 95 en Superplus 98 in 1998 en 1999 een niveau van 1 euro, een prijs waar we nu enkel van kunnen dromen. Vanaf dat moment ging het bergop met daarna een gevoelige daling (waarvan niemand kwaad zal zijn geweest) in het crisisjaar 2008. Van begin 2009 startte een inhaalbeweging, die ervoor zorgde dat begin 2011 het peil van voor de crisis terug werd bereikt. En van dit punt af stoomden de prijzen naar een all time high.
Een analoog verhaal geldt voor diesel, die evenwel nog niet (laat ons hopen dat het niet zo ver komt) de piek van voor de crisis van 2008 heeft bereikt.
In 1998 stonden de prijzen voor Eurosuper 95 en Superplus 98 in België tussen (stel je voor) 0,8 en 1 euro. In de jaren 2000 tot en met 2004 zaten ze in een prijskanaal tussen 1 en 1,2 euro (toen vonden wij dat duur) maar dan kwam de onverbiddelijke klim tot in het crisisjaar 2008. Vanaf begin 2009 tot op heden (mei 2011) was er geen houden meer aan en waren deze benzinesoorten nog nooit zo duur.
Voor diesel geldt een gelijklopend verhaal, maar anders dan in Nederland heeft deze brandstof het prijsniveau van begin 2008 achter zich gelaten en staat nu (13 mei 2011) op een all time high.
Hoe zal dit aflopen? Komt 2 euro (of meer) per liter benzine in zicht? Of zal er van overheidswege ingegrepen worden? We mogen namelijk niet vergeten, dat het leeuwendeel van de brandstofprijs bestaat uit belastingen en accijnzen. Als brandstof té duur wordt, is het net alsof zand wordt gestrooid in de economische motoren. En niemand is gediend met een vastgelopen motor, of hebben we het mis?
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en financiële berichten.