General Motors Acceptance Corp. (GMAC) , definancieringstak van GM begint nu duidelijk het effect te voelen van de downgrade van S&P, gevolgde door Fitch Rating, die GM-oblogaties tot junkniveau verlaagden. Lenen wordt duurder voor GMAC en dat resulteert in minder inkomsten. Op net deze inkomsten rekent GM om uit de problemen te geraken.
Begint GMAC’s lijdensweg?
In ons artikel over General Motors Acceptance Corporation (GMAC) lieten we verstaan, dat boven deze firma wel eens een zwaard van Damocles zou kunnen hangen en dat deze financiële tak van General Motors (GM) wel eens zou kunnen worden meegesleept in de val van het moederbedrijf. Op papier is er niets aan de hand met GMAC, het bedrijf op zichzelf is gezond en er is geen junk-banvloek over uitgesproken.
Nu gisteren dinsdag 24 mei het bureau Fitch Ratings op zijn beurt GM verlaagde tot ‘junk’, blijkt ook GMAC de impact van dit schot onder de waterlijn te voelen.
Nu gisteren dinsdag 24 mei het bureau Fitch Ratings op zijn beurt GM verlaagde tot ‘junk’, blijkt ook GMAC de impact van dit schot onder de waterlijn te voelen.
Geld lenen wordt nu ook voor GMAC opeens veel duurder. Dit betekent dat GMAC op zijn beurt aan hogere tarieven zijn financieringen moet gaan doen. Een vicieuze spiraal.
En het is nu net op de inkomsten, gerealiseerd door GMAC dat GM rekent om uit de problemen te geraken.
Tot op heden houdt het aandeel van GMAC (NYSE: GMA) stand in het 20 – 22 dollarkanaal waarin het sinds eind maart verblijft. Gisteren sloot GMA op 20,6 dollar, dat is ‑2,8% tegenover de dag ervoor. Dit betekent waarschijnlijk, dat de markt de S&P’s downgrade van GM van 5 mei ll. al verteerd heeft en dat deze van Fitch niet zoveel effect heeft gehad.
Tot op heden houdt het aandeel van GMAC (NYSE: GMA) stand in het 20 – 22 dollarkanaal waarin het sinds eind maart verblijft. Gisteren sloot GMA op 20,6 dollar, dat is ‑2,8% tegenover de dag ervoor. Dit betekent waarschijnlijk, dat de markt de S&P’s downgrade van GM van 5 mei ll. al verteerd heeft en dat deze van Fitch niet zoveel effect heeft gehad.
Laat ons hopen dat deze veronderstelling geen wishful thinking is. Want als GMAC nu ook snel van zijn pluimen gaat verliezen, ziet het er voior GM alleen maar somberder uit…
Jan Van Besauw
US MarketsJan Van Besauw