...

Begint GMAC's lijdensweg?

25 mei 2005, 13:07 | US Markets Redactie | leestijd: 1 minuut | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Gen­er­al Motors Accep­tance Corp. (GMAC) , defi­nancier­ingstak van GM begint nu duidelijk het effect te voe­len van de down­grade van S&P, gevol­gde door Fitch Rat­ing, die GM-oblo­gaties tot junkniveau ver­laag­den. Lenen wordt duur­der voor GMAC en dat resul­teert in min­der inkom­sten. Op net deze inkom­sten rekent GM om uit de prob­le­men te geraken. 


Begint GMAC’s lijdensweg?
In ons artikel over Gen­er­al Motors Accep­tance Cor­po­ra­tion (GMAC) lieten we ver­staan, dat boven deze fir­ma wel eens een zwaard van Damo­cles zou kun­nen hangen en dat deze financiële tak van Gen­er­al Motors (GM) wel eens zou kun­nen wor­den meegesleept in de val van het moederbedri­jf. Op papi­er is er niets aan de hand met GMAC, het bedri­jf op zichzelf is gezond en er is geen junk-ban­vloek over uit­ge­spro­ken.

Nu gis­teren dins­dag 24 mei het bureau Fitch Rat­ings op zijn beurt GM ver­laagde tot ‘junk’, blijkt ook GMAC de impact van dit schot onder de water­li­jn te voelen. 

Geld lenen wordt nu ook voor GMAC opeens veel duur­der. Dit betekent dat GMAC op zijn beurt aan hogere tarieven zijn financierin­gen moet gaan doen. Een vicieuze spiraal. 
En het is nu net op de inkom­sten, gere­aliseerd door GMAC dat GM rekent om uit de prob­le­men te ger­ak­en.

Tot op heden houdt het aan­deel van GMAC (NYSE: GMA) stand in het 20 – 22 dol­larkanaal waarin het sinds eind maart verbli­jft. Gis­teren sloot GMA op 20,6 dol­lar, dat is ‑2,8% tegen­over de dag ervoor. Dit betekent waarschi­jn­lijk, dat de markt de S&P’s down­grade van GM van 5 mei ll. al ver­teerd heeft en dat deze van Fitch niet zoveel effect heeft gehad. 
Laat ons hopen dat deze veron­der­stelling geen wish­ful think­ing is. Want als GMAC nu ook snel van zijn pluimen gaat ver­liezen, ziet het er voior GM alleen maar somberder uit…

Jan Van Besauw
US Mar­kets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.