...

(Auto)motoren sputteren

15 mei 2007, 08:43 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Het rom­melt in autoland. De rangschikking van de Grote Vier is veran­derd, maar veel reden tot feesten heeft Toy­ota, de nieuwe número uno, niet. Het is eerder oppassen geblazen. En GM kri­jgt een klap via de prob­le­men op de won­ing­markt in de VS. De Ford-naza­t­en ver­liezen hun vertrouwen en Daim­ler­Chrysler wordt ontbonden 


(Auto)motoren sput­teren


Op 24 april van dit jaar meld­den de nieuws­me­dia dat Toy­ota zijn rivaal Gen­er­al Motors (GM) had overtrof­fen in het aan­tal verkochte een­heden in het eerste kwartaal 2007 (Q1/07), waar­door Toy­ota zich de groot­ste autolever­anci­er ter wereld mocht noe­men. Hier­mee wordt de trend voort­gezet die zich vorig jaar al aankondigde:


Bron: mon​ey​.cnn​.com

Nochtans heeft Toy­ota alle reden om niet op de lauw­eren te gaan rusten. Weliswaar is de net­towinst voor Q1/07 geste­gen met 8,9% tegen­over dezelfde peri­ode in 2006, maar dat was min­der dan vooropgesteld. Dit niet zo den­derende win­st­ci­jfer (440 mil­jard yen of 2,7 mil­jard euro) schri­jft Toy­ota toe aan zware investerin­gen in sys­te­men voor een nog strik­tere kwaliteit­sopvol­ging, gekop­peld aan tegen­val­lende verkoop in de VS en de sti­jging in grond­stof- en mate­ri­aal­pri­jzen. Toy­ota rekent op het suc­ces van zijn hybride wagens om het lopende boek­jaar met (behoor­lijke) winst af te sluiten, maar nu blijkt dat niet alle mod­ellen van dit soort wagens even goed aanslaan.

Voor de gek­lopte rivaal GM ziet de nabi­je toekomst er niet rooskleurig uit. In Q1/07 moest het bedri­jf de mark­t­waarne­mers teleurstellen met een winst per aan­deel van 0,17 USD, meer dan 80% bene­den de verwacht­ing van 0,87 USD. De net­towinst in Q1/07 was 62 miljoen dol­lar, dat is bij­na 90% (!) lager dan de 602 miljoen USD in Q1/06. Dit zwakke resul­taat is echter niet toe te schri­jven aan tegen­val­lende verkoop­ci­jfers van voer­tu­igen. De klap kwam vanu­it de hoek van de … won­ing­markt, meer bepaald door de prob­le­men die er zijn door zg. sub­prime hypotheken, dit zijn hypotheken toegek­end aan per­so­n­en die nor­maliter hier­voor niet in aan­merk­ing zouden komen. Hier­door heeft GMAC, de finan­ciële arm van GM, een ver­lies van 905 miljoen dol­lar moeten opbiecht­en. Bij GM houdt iedereen zijn hart vast, dat de andere activiteit­en van GMAC (verzek­erin­gen, autolenin­gen) op hun huidi­ge goede peil zullen bli­jven. Hoe het de huidi­ge voor­ma­lige auto­con­struc­teur num­mer 2 van de wereld zal ver­gaan hangt dus voor een groot deel af van de presta­ties van GMAC

Bij Ford rom­melt het ook. Het enorme ver­lies in 2006 van 12,7 mil­jard dol­lar heeft blijk­baar het geloof van de afs­tam­melin­gen van Hen­ry Ford in hun eigen bedri­jf aan het wanke­len gebracht, want ver­schil­len­den onder hen zouden hun con­trol­erend belang in het bedri­jf willen verkopen of er druk mee bezig zijn.

En last but not least kwam op 14 mei ll. het bericht, dat Daim­ler­Chrysler niet meer bestaat. De Chrysler-tak is voor 7,4 mil­jard dol­lar (5,5 mil­jard euro) overgenomen door Cer­berus Cap­i­tal Man­age­ment, een invester­ings­fir­ma uit New York. Om exact te zijn: Cer­berus heeft en belang van 80,1% genomen in Chrysler. Hier­mee was Cer­berus andere geïn­ter­esseer­den te slim af, waaron­der de mil­jar­dair Kirk Kerko­ri­an, die wellicht op deze wijze zijn verkleinde par­tic­i­patie in GM wilde compenseren. 

Door deze oper­atie zal de naam Daim­ler­Chrysler weg­vallen en komt Daim­ler in de plaats, zo is besloten door Daim­ler­Chrysler, het moed­er­con­cern van Mer­cedes-Benz. Min­der leuk is die nieuws voor het per­son­eel: er zullen sluitin­gen vol­gen en er is sprake van het schrap­pen van 13.000 jobs.

U merkt het: alle grote auto­pro­du­cen­ten hebben prob­le­men, hun motoren zijn aan het sput­teren. Hopelijk niet voor al te lange tijd.

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets
15 mei 2007.
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artike­len over diverse onder­w­er­pen. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.

Reac­ties kunt u sturen naar: jan@​usmarkets.​nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.