Het rommelt in autoland. De rangschikking van de Grote Vier is veranderd, maar veel reden tot feesten heeft Toyota, de nieuwe número uno, niet. Het is eerder oppassen geblazen. En GM krijgt een klap via de problemen op de woningmarkt in de VS. De Ford-nazaten verliezen hun vertrouwen en DaimlerChrysler wordt ontbonden
(Auto)motoren sputteren
Op 24 april van dit jaar meldden de nieuwsmedia dat Toyota zijn rivaal General Motors (GM) had overtroffen in het aantal verkochte eenheden in het eerste kwartaal 2007 (Q1/07), waardoor Toyota zich de grootste autoleverancier ter wereld mocht noemen. Hiermee wordt de trend voortgezet die zich vorig jaar al aankondigde:
Nochtans heeft Toyota alle reden om niet op de lauweren te gaan rusten. Weliswaar is de nettowinst voor Q1/07 gestegen met 8,9% tegenover dezelfde periode in 2006, maar dat was minder dan vooropgesteld. Dit niet zo denderende winstcijfer (440 miljard yen of 2,7 miljard euro) schrijft Toyota toe aan zware investeringen in systemen voor een nog striktere kwaliteitsopvolging, gekoppeld aan tegenvallende verkoop in de VS en de stijging in grondstof- en materiaalprijzen. Toyota rekent op het succes van zijn hybride wagens om het lopende boekjaar met (behoorlijke) winst af te sluiten, maar nu blijkt dat niet alle modellen van dit soort wagens even goed aanslaan.
Voor de geklopte rivaal GM ziet de nabije toekomst er niet rooskleurig uit. In Q1/07 moest het bedrijf de marktwaarnemers teleurstellen met een winst per aandeel van 0,17 USD, meer dan 80% beneden de verwachting van 0,87 USD. De nettowinst in Q1/07 was 62 miljoen dollar, dat is bijna 90% (!) lager dan de 602 miljoen USD in Q1/06. Dit zwakke resultaat is echter niet toe te schrijven aan tegenvallende verkoopcijfers van voertuigen. De klap kwam vanuit de hoek van de … woningmarkt, meer bepaald door de problemen die er zijn door zg. subprime hypotheken, dit zijn hypotheken toegekend aan personen die normaliter hiervoor niet in aanmerking zouden komen. Hierdoor heeft GMAC, de financiële arm van GM, een verlies van 905 miljoen dollar moeten opbiechten. Bij GM houdt iedereen zijn hart vast, dat de andere activiteiten van GMAC (verzekeringen, autoleningen) op hun huidige goede peil zullen blijven. Hoe het de huidige voormalige autoconstructeur nummer 2 van de wereld zal vergaan hangt dus voor een groot deel af van de prestaties van GMAC…
Bij Ford rommelt het ook. Het enorme verlies in 2006 van 12,7 miljard dollar heeft blijkbaar het geloof van de afstammelingen van Henry Ford in hun eigen bedrijf aan het wankelen gebracht, want verschillenden onder hen zouden hun controlerend belang in het bedrijf willen verkopen of er druk mee bezig zijn.
En last but not least kwam op 14 mei ll. het bericht, dat DaimlerChrysler niet meer bestaat. De Chrysler-tak is voor 7,4 miljard dollar (5,5 miljard euro) overgenomen door Cerberus Capital Management, een investeringsfirma uit New York. Om exact te zijn: Cerberus heeft en belang van 80,1% genomen in Chrysler. Hiermee was Cerberus andere geïnteresseerden te slim af, waaronder de miljardair Kirk Kerkorian, die wellicht op deze wijze zijn verkleinde participatie in GM wilde compenseren.
Door deze operatie zal de naam DaimlerChrysler wegvallen en komt Daimler in de plaats, zo is besloten door DaimlerChrysler, het moederconcern van Mercedes-Benz. Minder leuk is die nieuws voor het personeel: er zullen sluitingen volgen en er is sprake van het schrappen van 13.000 jobs.
U merkt het: alle grote autoproducenten hebben problemen, hun motoren zijn aan het sputteren. Hopelijk niet voor al te lange tijd.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
15 mei 2007.
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikelen over diverse onderwerpen. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken bedrijven of beleggingsinstrumenten.
Reacties kunt u sturen naar: jan@usmarkets.nl