...

Airbus overtroeft Boeing

22 juni 2009, 12:32 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

Tij­dens een recente lucht­vaartshow bleek Air­bus stukken beter te scoren dan Boe­ing, ondanks de bedruk­te sfeer die de peri­ode voor de show ken­merk­te.

Air­bus overtroeft Boeing


Op maandag 15 juni 2009 begon de 48ste inter­na­tionale lucht­vaartshow in Le Bour­get, de derde groot­ste luchthaven rond Par­i­js, gele­gen op ca 6 kilo­me­ter van de Franse hoofdstad.


Het even­e­ment startte onder een drui­lerige hemel. Bij de aan­vang was de stem­ming al even somber als het weer, maar par­al­lel met het ver­schi­j­nen van de zon de vol­gende dagen, klaar­den ook de gezicht­en op van de verte­gen­wo­ordi­gers van de vliegtuigfabrikanten.

De show sloot de deuren op zondag 21 juni 2009. Maar tij­dens het even­e­ment bleek hoed sterk Air­bus uit de verf kwam en hoe weinig inter­esse er was voor de Amerikaanse con­cur­rent Boeing. 

Als groot nieuws gold de offi­ciële intrede van de Sukhoi Super­jet 100, een pas­sagiersvlieg­tu­ig van Rus­sisch-Ital­i­aanse make­lij. Er wer­den 39 stuks besteld en voor 15 geldt een optie. De richt­pri­js is ca 20 miljoen euro, maar dat kan sterk var­iëren vol­gens de vereis­ten van de kopers.

De Europese fab­rikant Euro­copter was matig tevre­den’ met een verkoop van 8 een­heden voor een totaal bedrag van bij­na 23 miljoen euro.

Waar iedereen die de vlieg­tu­ig­markt vol­gt naar uit­keek, was de con­frontatie tussen aartscon­cur­renten EADS/​Airbus en Boeing. 

Moederbedri­jf EADS was voor de aan­vang van het salon ervan uit­ge­gaan, dat 80 tot 100 bestellingen/​aankoopopties al mooi zou zijn. In deze prog­nose speelde de nare ervar­ing met het op 1 juni 2009 neergestorte type A 330, op weg van Rio de Janeiro naar Parijs. 

Maar het zou anders uit­draaien. Het order­boek­je voor Air­bus dik­te tij­dens de lucht­vaartshow aan met 127 een­heden, bestaande uit 58 daad­w­erke­lijke bestellin­gen en 69 opties, voor een totaal bedrag van 9,4 mil­jard euro. Het gros van de vaste orders kwam van klanten uit de Gol­fre­gio en Azië. Hier­mee lijkt Air­bus goed op weg om de doel­stelling voor 2009 van 300 bestellin­gen te realis­eren, want sinds vee­gin 2009 tot de start van de lucht­vaartshow waren al 90 vaste bestellin­gen binnengelopen.

De score van Boe­ing na afloop van het even­e­ment in Le Bour­get is min­der dan beschei­den: er wer­den twee toestellen van het type 737 verkocht, goed voor ca 153 miljoen dol­lar (111 miljoen euro). Het ont­breken van een antwo­ord op Air­bus A 350 en het uit­bli­jven van de al zo lang beloofde 787 Dream­lin­er’ wor­den aange­haald als rede­nen van deze flop.



Uit de aan­de­lenko­ersen leren we, dat bei­de rivalen niet zijn ontsnapt aan de inter­na­tionale cri­sis. De koersen kenden tussen sep­tem­ber 2008 en maart-april 2009 een vergelijk­bare terug­val, maar Boe­ing klimt sneller uit het dal.

Als Air­bus de gedane beloftes van kwaliteit en lever­baarheid waar maakt, zouden voor Boe­ing wel eens echt moeil­ijke tij­den kun­nen gaan aanbreken. 

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets
________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artike­len over diverse onder­w­er­pen. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.