Airbus overtroeft Boeing
Op maandag 15 juni 2009 begon de 48ste internationale luchtvaartshow in Le Bourget, de derde grootste luchthaven rond Parijs, gelegen op ca 6 kilometer van de Franse hoofdstad.
Het evenement startte onder een druilerige hemel. Bij de aanvang was de stemming al even somber als het weer, maar parallel met het verschijnen van de zon de volgende dagen, klaarden ook de gezichten op van de vertegenwoordigers van de vliegtuigfabrikanten.
De show sloot de deuren op zondag 21 juni 2009. Maar tijdens het evenement bleek hoed sterk Airbus uit de verf kwam en hoe weinig interesse er was voor de Amerikaanse concurrent Boeing.
Als groot nieuws gold de officiële intrede van de Sukhoi Superjet 100, een passagiersvliegtuig van Russisch-Italiaanse makelij. Er werden 39 stuks besteld en voor 15 geldt een optie. De richtprijs is ca 20 miljoen euro, maar dat kan sterk variëren volgens de vereisten van de kopers.
De Europese fabrikant Eurocopter was ‘matig tevreden’ met een verkoop van 8 eenheden voor een totaal bedrag van bijna 23 miljoen euro.
Waar iedereen die de vliegtuigmarkt volgt naar uitkeek, was de confrontatie tussen aartsconcurrenten EADS/Airbus en Boeing.
Moederbedrijf EADS was voor de aanvang van het salon ervan uitgegaan, dat 80 tot 100 bestellingen/aankoopopties al mooi zou zijn. In deze prognose speelde de nare ervaring met het op 1 juni 2009 neergestorte type A 330, op weg van Rio de Janeiro naar Parijs.
Maar het zou anders uitdraaien. Het orderboekje voor Airbus dikte tijdens de luchtvaartshow aan met 127 eenheden, bestaande uit 58 daadwerkelijke bestellingen en 69 opties, voor een totaal bedrag van 9,4 miljard euro. Het gros van de vaste orders kwam van klanten uit de Golfregio en Azië. Hiermee lijkt Airbus goed op weg om de doelstelling voor 2009 van 300 bestellingen te realiseren, want sinds veegin 2009 tot de start van de luchtvaartshow waren al 90 vaste bestellingen binnengelopen.
De score van Boeing na afloop van het evenement in Le Bourget is minder dan bescheiden: er werden twee toestellen van het type 737 verkocht, goed voor ca 153 miljoen dollar (111 miljoen euro). Het ontbreken van een antwoord op Airbus A 350 en het uitblijven van de al zo lang beloofde 787 ‘Dreamliner’ worden aangehaald als redenen van deze flop.
Uit de aandelenkoersen leren we, dat beide rivalen niet zijn ontsnapt aan de internationale crisis. De koersen kenden tussen september 2008 en maart-april 2009 een vergelijkbare terugval, maar Boeing klimt sneller uit het dal.
Als Airbus de gedane beloftes van kwaliteit en leverbaarheid waar maakt, zouden voor Boeing wel eens echt moeilijke tijden kunnen gaan aanbreken.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikelen over diverse onderwerpen. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken bedrijven of beleggingsinstrumenten.