...

WALL (STREET) OF FEAR

1 december 2009, 12:00 | Guy Boscart | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Een analyse van Wall Street waar ik kijk naar de Dow Jones, de Nasdaq en de Transport index ... Het ziet er nogal vreemd uit allemaal, zeker bij de Dow Jones waar ik sinds juli amper een correctie van betekenis heb gezien ... Zoals het daar vaker gaat, Wall Street of FEAR ...


De markt:
De meeste beurzen willen wel een etage omlaag maar op Wall Street is er sinds de start van de recente rally nog geen correctie van betekenis geweest. De grafiek van de Dow Jones waar de index nog binnen een behoorlijk Rising Wedge beweegt laat dat ook zien, meer dan 400 a 500 pnt ging er niet vanaf, en dat is nog geen 5%. De koers van de index loopt al een behoorlijk eind boven het 200-MA, alleen het 50-MA kan de koers nog opvangen momenteel. Ook belangrijk natuurlijk dat 50-MA voor de korte termijn. Opvallend is dat het 50-MA al een tijdje de oplopende steunlijn aan het volgen is, dat terwijl de Dow Jones in een steeds krapper wordende range zijn weg omhoog tracht te vervolgen. Wel is het de index die het sterkst voor de dag weet te komen tot nog toe, duidelijk een teken dat men de BIG CAPS of BLEU CHIPS kiest om in de markt te zitten. De volumes vallen zwaar tegen, al weken lang, ook een zeer herkenbaar fenomeen binnen een RISING WEDGE patroon zoals we dat nu zien bij de Dow Jones.

Daarom blijf ik erop wijzen dat als de index onder die steunlijnen duikt, en er verkoopdruk komt met meer volume er meteen een gat valt van meer dan 500 pnt. In dat geval valt de Dow Jones daarna snel terug tot de 9500 pnt. De grafiek laat dit vermoeden ook duidelijk zien.

Nasdaq & Transport:
Naast de Dow Jones heb ik nog 2 andere indices gekozen, de Nasdaq en de Transport index. Dat zijn indices die meestal wat voorop lopen in vergelijking met de Dow Jones en de S&P 500. De Nasdaq krijgt het lastig, het is al de 3e keer dat het niet lukt om met kracht de vorige toppen te doorbreken. Ook hier ontbreekt het kopersvolume, de index blijft aan de bovenkant hangen noemt men dat ook.

Bij de Transport index hetzelfde verhaal, 3 keer naar de top toe maar zonder uit te breken, ook hier een verloop dat niet echt positief te nomen is. Maar, de index wil nog niet omlaag, ook hier is het wachten op een duidelijke verkoopgolf met volume. Wel toont deze index aan dat het allemaal niet zo gemakkelijk gaat zoals het lijkt. De lijn onder de bodems werd reeds doorbroken hier na het maken van de 2e top. De 3e top raakt exact het kruispunt van de 2 weerstandslijnen zoals u op de grafiek kunt zien. De kracht ontbreekt voorlopig nog, en zoals ik al vaak heb aangegeven, waar zou die kracht ook vandaan moeten komen. Daarom maar verder bouwen aan de muur der angst ofwel The Wall Of FEAR ... Wordt natuurlijk vervolgd.....

alt
alt
alt

Guy Boscart
US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.