...

Verdeeldheid auto industrie met veel schandalen

6 juni 2016, 19:09 | US Markets Redactie | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

De auto indus­trie heeft gedurende het laat­ste dece­nia grote schom­melin­gen lat­en zien door diverse fac­toren. In deze analyse kijken we naar het relatief nieuwe Tes­la met daar­naast Volk­swa­gen en BMW



De laat­ste jaren ziet de out­look voor de Europese auto-indus­trie er steeds negatiev­er uit waar deze juist posi­tief is in de V.S. Een reden hier­voor is de duur­der wor­dende aan­schaf van auto’s door aller­lei nieuwe belastin­gen en milieu heffin­gen. Daar­naast was er ook een peri­ode dat de oliepri­js zeer hoog stond waar­door dit direct te merken was aan de pomp. Door­dat de oliepri­js zo hoog stond nam de vraag naar auto’s af en was dit meteen te merken bij de aut­o­fab­rikan­ten waar de verkoop­ci­jfers behoor­lijk daalden. Ook wer­den vei­lighei­dswet­ten aangescherpt waar­door de aan­schaf­pri­js van auto’s verder opliep.

Ook is de vraag van de con­sument aan het veran­deren, door­dat de oliepri­js volatiel bli­jft zoekt men naar een alter­natief voor de ben­zine auto; de elec­trische auto. Door­dat de kosten voor het pro­duc­eren van deze auto’s drastisch aan het dalen zijn, er sub­si­dies beschik­baar zijn voor de aan­schaf ervan en er meer oplaad­pun­ten bijkomen wor­den deze auto’s steeds pop­u­laird­er. Zo word er verwacht dat tegen 2040 ongeveer 35% van alle auto die wor­den verkocht elec­trisch of deels elek­trisch zal zijn. Daar­ente­gen zijn auto­pro­du­cen­ten de laat­ste tijd erg vaak negatief in het nieuws te zien door emissie schan­dalen met als voor­beeld Volk­swa­gen en Mitsubishi. 

Tes­la
Tes­la is een relatief nieuw automerk opgericht door Elon Musk en richt zich voor­namelijk op volledig elec­trische aan­dri­jvin­gen. Waar we Tes­la alle­maal van ken­nen is niet de aan­dri­jv­ing maar de auto’s die ze verkopen, de Tes­la Road­ster. Deze auto is razend pop­u­lair onder de con­sumenten, waar­door voor dit mod­el een hoge pri­js word berek­end. Zo wordt de Tes­la in de Scan­di­navis­che lan­den als de ultime rijke­mans sportau­to beschouwt door­dat deze ste­vig door de over­heid gesub­si­dieerd word en daar­door de hoge klasse mensen deze aan­schaf­fen (de auto­pri­jzen liggen veel hoger in Scan­di­navie). Als alter­natief heeft Tes­la het Tes­la mod­el 3 ontwikkeld, een kleinere en goed­kopere auto en dus betaal­baar voor de nor­male con­sument. De intro­duc­tie van dit nieuwe mod­el werd door de markt posi­tief ont­van­gen en deed de koers van het aan­deel sti­j­gen. Alle ogen waren dus gericht op de eerste verkoop­ci­jfers van het nieuwe mod­el dat vooraf moest wor­den georderd en deze vie­len tegen waar­door er plots extra druk op het aan­deel kwam te liggen. 

De koers bereikt op dit moment de ste­un rond de $216 ligt die we zien via de lijn onder de recente bodems die in feb­ru­ari en mei wer­den gemaakt. Bij een terug­val wacht de vol­gende ste­un rond de $207 met daaron­der ste­un rond de $193.

De koers van Tes­la ligt nu iets onder het 200-daags gemid­delde welke weer­stand zal bieden rond de $222. Bij een verdere sti­jging wacht de recente top rond de $226, daar­boven kan het aan­deel op zoek naar het 50-daags gemid­delde dat rond de $233 uitkomt.

Tesla TA 577e0

Volk­swa­gen
Volk­swa­gen kwam de afgelopen maan­den vaak in het nieuws door het diesel emissie schan­daal dat begon in de V.S., ruim 11 miljoen auto’s wereld­wi­jd bleken gema­nip­uleerd te zijn met als doel om door zijn milieu vrien­delijke uit­stral­ing de verkopen te doen oplopen. Door de ont­dekking van deze manip­u­latie zijn er ook andere schan­dalen aan het licht gekomen waaron­der bij Audi welke ook onder de vlag van Volk­swa­gen de markt betreed. Na het uitkomen van dit schan­daal daalde de koers van Volk­swa­gen enorm en ging van ongeveer €170 naar €90, een dal­ing van bij­na 50%. Begin 2015 werd er nog een top gemaakt rond de €260 – 270 maar daar­na zakt Volk­swa­gen behoor­lijk weg naar een bodem die sinds 2011 niet meer werd bereikt.

Door kwartaal­ci­jfers afgelopen dins­dag zakt de koers nu weer wat weg en kri­jgt het aan­deel ste­un door de lijn onder de bodems vanaf april en mei rond de € 130. Bij een verder dal­ing zal Volk­swa­gen mogelijk ste­un kri­j­gen door het 50- en 200-daags gemid­delde die samen uitkomen rond de €120. Daaron­der zien we de hor­i­zon­tale ste­un rond de €114 en ziet het er weer slechter uit bij Volkswagen.

Volk­swa­gen staat nu iets onder de weer­stand die we rond de €136.3 zien, bij een uit­braak wacht de vol­gende weer­stand rond de €144 ofwel de lijn over de recente top­pen. Hier­boven wacht de vol­gende weer­stand rond de €162 en kan de GAP die in sep­tem­ber 2015 werd gemaakt ges­loten worden.

Volkswagen TA 9d5e6

BMW
Ook BMW bereik­te in begin 2015 een all time high waar­na het aan­deel langza­am wegza­k­te en het een bodem maak­te tij­dens het eerste kwartaal van 2016. Hier­na fluctueerde de koers voor­namelijk tussen de €69.9 en de €81.6. Sinds eind april zit BMW opnieuw in een dal­ende trend door tegen­val­lende kwartaal­ci­jfers. Zo wordt BWM behoor­lijk ger­aakt door de economis­che prob­le­men gedurende het eerste kwartaal dit jaar en dreigt het de kroon onder de luxe automerken kwi­jt te raken. 

Het aan­deel van BWM staat nu wat boven de de hor­i­zon­tale ste­un, de ste­un zien we rond de €70. Bij een verdere terug­val ziet het er erg slecht uit voor BMW en kan het aan­deel onder de bodem van feb­ru­ari terugza­kken richt­ing de ste­un rond de €63.5.

Weer­stand voor BMW wacht rond de €76, bij een verdere sti­jging wacht de vol­gende weer­stand rond de €77.5 door het 50-daags gemid­delde. Hier­boven ligt de vol­gende hor­i­zon­tale weer­stand rond de €81.5 samen met de oude ste­un­li­jn onder de bodems. De koers ver­toont tech­nisch een zwak sig­naal waar de koers en het 50-daags gemid­delde ver onder het 200-daags gemid­delde liggen, dat bli­jft bear­ish voor het aan­deel BMW.

BMW 19f09

US Mar­kets redactie


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.