De auto industrie heeft gedurende het laatste decenia grote schommelingen laten zien door diverse factoren. In deze analyse kijken we naar het relatief nieuwe Tesla met daarnaast Volkswagen en BMW
De laatste jaren ziet de outlook voor de Europese auto-industrie er steeds negatiever uit waar deze juist positief is in de V.S. Een reden hiervoor is de duurder wordende aanschaf van auto’s door allerlei nieuwe belastingen en milieu heffingen. Daarnaast was er ook een periode dat de olieprijs zeer hoog stond waardoor dit direct te merken was aan de pomp. Doordat de olieprijs zo hoog stond nam de vraag naar auto’s af en was dit meteen te merken bij de autofabrikanten waar de verkoopcijfers behoorlijk daalden. Ook werden veiligheidswetten aangescherpt waardoor de aanschafprijs van auto’s verder opliep.
Ook is de vraag van de consument aan het veranderen, doordat de olieprijs volatiel blijft zoekt men naar een alternatief voor de benzine auto; de electrische auto. Doordat de kosten voor het produceren van deze auto’s drastisch aan het dalen zijn, er subsidies beschikbaar zijn voor de aanschaf ervan en er meer oplaadpunten bijkomen worden deze auto’s steeds populairder. Zo word er verwacht dat tegen 2040 ongeveer 35% van alle auto die worden verkocht electrisch of deels elektrisch zal zijn. Daarentegen zijn autoproducenten de laatste tijd erg vaak negatief in het nieuws te zien door emissie schandalen met als voorbeeld Volkswagen en Mitsubishi.
Tesla
Tesla is een relatief nieuw automerk opgericht door Elon Musk en richt zich voornamelijk op volledig electrische aandrijvingen. Waar we Tesla allemaal van kennen is niet de aandrijving maar de auto’s die ze verkopen, de Tesla Roadster. Deze auto is razend populair onder de consumenten, waardoor voor dit model een hoge prijs word berekend. Zo wordt de Tesla in de Scandinavische landen als de ultime rijkemans sportauto beschouwt doordat deze stevig door de overheid gesubsidieerd word en daardoor de hoge klasse mensen deze aanschaffen (de autoprijzen liggen veel hoger in Scandinavie). Als alternatief heeft Tesla het Tesla model 3 ontwikkeld, een kleinere en goedkopere auto en dus betaalbaar voor de normale consument. De introductie van dit nieuwe model werd door de markt positief ontvangen en deed de koers van het aandeel stijgen. Alle ogen waren dus gericht op de eerste verkoopcijfers van het nieuwe model dat vooraf moest worden georderd en deze vielen tegen waardoor er plots extra druk op het aandeel kwam te liggen.
De koers bereikt op dit moment de steun rond de $216 ligt die we zien via de lijn onder de recente bodems die in februari en mei werden gemaakt. Bij een terugval wacht de volgende steun rond de $207 met daaronder steun rond de $193.
De koers van Tesla ligt nu iets onder het 200-daags gemiddelde welke weerstand zal bieden rond de $222. Bij een verdere stijging wacht de recente top rond de $226, daarboven kan het aandeel op zoek naar het 50-daags gemiddelde dat rond de $233 uitkomt.
Volkswagen
Volkswagen kwam de afgelopen maanden vaak in het nieuws door het diesel emissie schandaal dat begon in de V.S., ruim 11 miljoen auto’s wereldwijd bleken gemanipuleerd te zijn met als doel om door zijn milieu vriendelijke uitstraling de verkopen te doen oplopen. Door de ontdekking van deze manipulatie zijn er ook andere schandalen aan het licht gekomen waaronder bij Audi welke ook onder de vlag van Volkswagen de markt betreed. Na het uitkomen van dit schandaal daalde de koers van Volkswagen enorm en ging van ongeveer €170 naar €90, een daling van bijna 50%. Begin 2015 werd er nog een top gemaakt rond de €260 – 270 maar daarna zakt Volkswagen behoorlijk weg naar een bodem die sinds 2011 niet meer werd bereikt.
Door kwartaalcijfers afgelopen dinsdag zakt de koers nu weer wat weg en krijgt het aandeel steun door de lijn onder de bodems vanaf april en mei rond de € 130. Bij een verder daling zal Volkswagen mogelijk steun krijgen door het 50- en 200-daags gemiddelde die samen uitkomen rond de €120. Daaronder zien we de horizontale steun rond de €114 en ziet het er weer slechter uit bij Volkswagen.
Volkswagen staat nu iets onder de weerstand die we rond de €136.3 zien, bij een uitbraak wacht de volgende weerstand rond de €144 ofwel de lijn over de recente toppen. Hierboven wacht de volgende weerstand rond de €162 en kan de GAP die in september 2015 werd gemaakt gesloten worden.
BMW
Ook BMW bereikte in begin 2015 een all time high waarna het aandeel langzaam wegzakte en het een bodem maakte tijdens het eerste kwartaal van 2016. Hierna fluctueerde de koers voornamelijk tussen de €69.9 en de €81.6. Sinds eind april zit BMW opnieuw in een dalende trend door tegenvallende kwartaalcijfers. Zo wordt BWM behoorlijk geraakt door de economische problemen gedurende het eerste kwartaal dit jaar en dreigt het de kroon onder de luxe automerken kwijt te raken.
Het aandeel van BWM staat nu wat boven de de horizontale steun, de steun zien we rond de €70. Bij een verdere terugval ziet het er erg slecht uit voor BMW en kan het aandeel onder de bodem van februari terugzakken richting de steun rond de €63.5.
Weerstand voor BMW wacht rond de €76, bij een verdere stijging wacht de volgende weerstand rond de €77.5 door het 50-daags gemiddelde. Hierboven ligt de volgende horizontale weerstand rond de €81.5 samen met de oude steunlijn onder de bodems. De koers vertoont technisch een zwak signaal waar de koers en het 50-daags gemiddelde ver onder het 200-daags gemiddelde liggen, dat blijft bearish voor het aandeel BMW.
US Markets redactie