...

Transport Index: Opletten geblazen !!

20 mei 2008, 09:48 | Guy Boscart | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

De bek­ende Dow Jones Trans­port Index laat iets merk­waardigs zien, iets wat een groot gevaar voor de markt kan wor­den … Bek­ijk snel deze niet te mis­sen analyse van deze bek­end als voorop lopende index .…

Trans­port index op instorten !

De Dow Jones Trans­porta­tion Index bereikt zijn ATH waarachtig, wie had dat kun­nen denken amper 2 maand gele­den toen de index nog op 4100 pnt stond. Jawel, de ral­ly die we de afgelopen 2 maand hebben gezien bedroeg bij­na 40%, ofwel vanaf de bodem gemaakt eind jan­u­ari op ongeveer 4050 pnt tot de top van maandag 19 mei rond de 5525 pnt.

Dat het niet klopt met de con­di­tie van de economie en de toren­hoge energiekosten is niet te ver gezocht denk ik, ten­min­ste, daar zou ik toch aan denken. Als er min­der economie is dan is er toch min­der ver­vo­er nodig? En als de Oliepri­js zo snel oploopt dan kost het voor bedri­jven in deze sec­tor toch veel meer om dat ver­vo­er te rege­len? Iets wat waar is, het klopt gewoon dat in vergelijk­bare omstandighe­den dat soort bedri­jven veel meer las­ten hebben dan pak­weg 1 a 2 jaar gele­den. Maar, er is alti­jd een maar in een ver­haal als dit. Men dekt zak­en af door het inzetten van derivat­en zodat de kosten voor het ver­vo­er mogelijk opbren­gen ipv dat ze extra kosten. De bedri­jven reke­nen de sti­j­gende pri­jzen van de Olie wel door richt­ing hun klanten. Op die manier zou er dus ver­di­end wor­den op de duur­dere Oliepri­js ipv dat het ze veel meer kost. Maar dan kri­j­gen we wel te mak­en met een spec­u­latieve winst en niet uit bedri­jvigheid zoals dat nor­maal zou moeten gaan.

Dat zet mensen aan het denken natu­urlijk want, hoe kun­nen de bedri­jven in deze sec­tor zo goed presteren in een kli­maat dat niet zo best is door de economis­che terug­val in de VS en de vooruitzicht­en die niet echt ver­beteren? Hoe kan deze index dan zo snel zijn top weer bereiken? En hoe kan deze index deze presta­tie neerzetten bij deze omstandigheden?

Alle­maal vra­gen, maar waar vin­den we het antwo­ord? Ik zou zeggen, lat­en we ook naar de grafiek kijken want die toont toch iets opmerke­lijks, zoals ik al aan­gaf werd de bij­na 40% ral­ly gedreven tot de top van vorig jaar waar­na maandag (19-mei) er meteen een draai kwam en met veel geweld. De index indiceerde in maart al dat die tar­get zou wor­den opge­zocht alleen had ik daar geen vertrouwen in met de economis­che toe­s­tand van de VS en in feite ook wereld­wi­jd waar de groei verzwakt. Toch voor­spelde de grafiek de tar­get, ofwel de kop — schoud­er for­matie in omge­keerde zin deed de index boven de nek­li­jn sti­j­gen en pre­cies zoals het beschreven staat liet de index vanaf de bodem tot de nek­li­jn berek­end een exact dezelfde sti­jging zien tot net boven de 5500 pnt. Hier­bij moet ik beken­nen dat de grafiek gelijk had, niet de economie of mijn gedachte die ik mede daarop richt.

En nu?

De tar­get is bereikt, het niveau zoog de index naar zich toe en dat luk­te, dus de vraag in nu natu­urlijk. Wat nu? Dat de ral­ly op los zand plaatsvond is wel heel erg duidelijk, dus née ik denk niet dat de index in staat is er nog een ver­volg omhoog aan te plakken. Dat lijkt me haast onmo­gelijk ook al is niets meer onmo­gelijk als we naar de markt kijken de pak­weg afgelopen 5 jaar. Dus ja, doorzetten nooit uit­sluiten maar pro­centueel denk ik dat daar slechts 1015% kans voor is. Dat betek­end dat er 85 tot 90% kans is op een dal­ing, en aangezien er naar bene­den toe weinig ste­un wacht tot de 5000 en lat­er tot de 4750 pnt zou het wel eens snel kun­nen zakken met deze index. Dus, veel hoop kun­nen we niet meer verwacht­en voor het posi­tieve ver­loop van de beurzen aangezien deze index vaak als een soort lei­dende draad wordt genoemd. We houden u op de hoogte de komende weken, maanden.…

Trans­port Index dag:

Trans­port index week:


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.