...

Transport Index, kan die een TOP maken?

14 maart 2005, 13:13 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

We bek­ijken een van de belan­grijk­ste indices op Wall Street die mogelijk een top kan gaan mak­en na een zeer sterke ral­ly .. De Dow Jones Trans­port index wordt al jaren lang gezien als een belan­grijke graad­me­ter van hoe de vlag er bij hangt .. Een analyse van de Dow Jones Trans­porta­tion Index ..


De Trans­port Index kan een top maken!!

De Trans­port index bereikt de afgelopen week een zeer belan­grijk niveau, een top die ook in 1999 werd behaald rond de 3850~3900 pnt. Deze weer­stand (LIJN E) zorgt er nu zek­er voor dat de index de nodi­ge moeite ondervin­dt rond die 3850~3900 pnt. In de onder­staande weekchart staat die top uit 1999 er niet bij, toch kunt u ervan uit gaan dat het LIJN E is die voor deze zware weer­stand kan gaan zor­gen. De top van eind 2004 liet toen ook al zien dat het zeer moeil­ijk zou wor­den om daar uit te breken. De index liet sinds de bodem gemaakt in maart 2003 al een sti­jging van 100% zien. Ook deze ver­dubbel­ing kan de win­st­ne­min­gen gaan uit­lokken de komende peri­ode. Er zijn dus 3 fac­toren op te som­men waar­door de rem er mogelijk op moet. Eerst de top van eind 2004 (mogelijk een dubbele topvorm­ing) daar­na de All Time High uit 1999 die we rond de LIJN E kri­j­gen en de ver­dubbel­ing van de index sinds de bodem gemaakt in 2003

Die ver­dubbel­ing (+100%) is natu­urlijk een duidelijk Fibonac­ci niveau wat we niet uit het oog mogen ver­liezen. De index zou dan tot het 23,6% niveau kun­nen zakken wat toe­val­lig of niet ook op die 3450 pnt uitkomt (LIJN F). Lat­er zien we het 38,2% niveau van de Fibonac­ci schaal op 3150 pnt uitkomen en laat daar nu toe­val­lig de LIJN D ook in die buurt uitkomen (3100 pnt). U ziet dat de index via veel wegen toch liev­er even naar bene­den wil kijken.

De index kwam vorige week nog net boven de 3850 pnt uit om net als de Dow Jones via een valse uit­braak terug te moeten tot de 3832 pnt waar we nu op staan. De komende peri­ode gaan we de index dan ook met de nodi­ge belang­stelling vol­gen, de kans is nu het grootst dat er eerst richt­ing de onder­li­jn (LIJN B) van het oplopende trend­kanaal wordt gedaalt. Daar­na zien we de bodem van begin dit jaar rond de 3450 pnt uitkomt (LIJN F) als laat­ste hou­vast voor deze index. 

Onder de LIJN F is het duidelijk dat de sti­jging over en uit is, de index kan dan in een snel tem­po terug richt­ing de oude weer­stand (LIJN D) die rond de 3100 pnt te zien is. De index zou dan vanaf de huidi­ge stand met ruim 700 pnt terug moeten. 

Indi­ca­toren:

Op week­ba­sis zien we dat zow­el de RSI als de MACD terug moeten, er kan dus een negatieve diver­gen­tie ontstaan op week­ba­sis zodat de kans groot is dat de index die richt­ing zal gaan volgen.

Abon­nement brons of zilver?

We hebben via de chart­ser­vice (BRONS of ZIL­VER abon­nement) vaak trader­s­plan­nen om te rea­geren op fond­sen uit deze index. Wilt u ook mee­doen met kan­srijke posi­ties op Wall Street maar ook veelvuldig op de AEX index? Schri­jf u dan nu snel in via ==> Inschri­jven Abon­nement US Mar­kets ..


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.