...

TOP HEEL DICHT OP WALL STREET !!

2 april 2010, 11:55 | Guy Boscart | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Opvallend, de Dow Jones kent een reeks van 39 dagen zonder noemenswaardige daling (meer dan 0,5%). De 2 leiders van de rally, de Nasdaq en de Transport Index op Wall Street sputteren nu toch behoorlijk. Bij de Nasdaq moeten er nog een paar pricegaps dicht worden gemaakt. April die zo goed begon voor de beurzen kan wel eens een vreemd verloop gaan krijgen. En, een gecontroleerde daling wordt moeilijk, een stevige tik omlaag in de vorm van een LEVEL 3 minimaal lijkt me op de plaats hier, al vrees ik voor een LEVEL 4 ....


De markten in Europa blijven 4 dagen dicht, 2 handelsdagen, en een weekend natuurlijk. Wall Street is maandag gewoon open, en het kan daar wel eens een spannende dag en mogelijk week gaan worden. De cijfers vrijdag waren redelijk maar iets onder de verwachting, 162.000 banen erbij, voor het eerst sinds lange tijd. Verder op Wall Street, een week met winsten maar het bleef beperkt met vooral de Nasdaq en de Transport index die duidelijk met het maken van de top bezig zijn. De Nasdaq wint 7 pnt, de Transport index amper 50 pnt over de gehele week. De Dow Jones wist er 75 pnt bij te sprokkelen.

De Nasdaq en de Transport index zijn al zo`n 12 dagen bezig met te vechten met de huidige standen, een range van zo`n 50 pnt bij de Nasdaq (tussen de 2375 en 2425 pnt) en bij de Transport index zo`n 100 pnt range tussen top en dal. Wel breken beide indices de uptrend, en het zijn de 2 voorlopers momenteel aangezien ze beiden ruim voor de uitbraak van de Dow, de S&P 500 en de indices in Europa al verder waren. Maar nogmaals, ze houden de standen momenteel enkel vast, en breiden niet uit. Het is wachten op de broodnodige winstnemingen die als ze op gang komen zullen moeten laten merken tot welke categorie ze behoren. Minimaal ga ik zelf uit van een LEVEL 3 correctie, en een grote kans is er zelfs op de LEVEL 4 correctie tussen nu en het einde van deze nieuwe maand en nieuwe kwartaal.

Nog even de uitleg over de LEVEL correcties die ik hanteer:

LEVEL 1 ==> tussen 3 en 5%
LEVEL 2 ==> tussen 5 en 8%
LEVEL 3 ==> tussen 8 en 12%
LEVEL 4 ==> tussen 12 en 15%
LEVEL 5 ==> meer dan 15%
CRASH ==> meer dan 20%

Top patronen bij frontrunners Nasdaq en Transport:

Bij zowel de Nasdaq als bij de Dow Jones Transport is te zien dat de consolidatie al 12 dagen lang duurt, beide indices lijken zich op te maken voor de draai naar beneden toe. De Nasdaq waar ik een lange en korte grafiek voor heb bijgevoegd, laat de mogelijke top zien door de vorming van een soor Diamant Patroon dat "Bearish" is, wel is het nu eerst noodzakelijk dat de index onder die laatste blauwe steunlijn zakt. Aan de bovenkant is er zowel op de korte als op de lange termijn weerstand, daarom ook de maandgrafiek waar de dalende lijn te zien is voor deze index. Kan nog tot max 2500 pnt maar dan hebben we het denk ik voor een lange tijd gehad. Al verwacht ik dit niet. Let ook op de GAP`s bij de Nasdaq die er nog open liggen sinds de start van de rally op 5 februari.

De Transport index staat wel al onder de lijn onder de bodems vanaf 5 februari, de consolidatie is er wel aan de gang, ofwel er wordt op de rest gewacht en de afgelopen 12 dagen waren er bij deze index al een paar versnellingen merkbaar. Met andere woorden, men staat klaar om op de SELL knop te drukken bij deze sector.

Het is wachten op de Dow Jones, deze index kan de komende dagen wel eens gaan breken, en door dat ik deze index toch als de rode draad gebruik voorzie ik onder de zone 10.800-10.850 pnt een sell off op gang komen. Waarom? De reden is vrij simpel, als de index daaronder duikt dan verliest de index meteen meer dan 1%, iets wat al 39 dagen niet voorkwam, en waar er telkens voor dat de index zo ver doorzakte er telkens een draai uit het niets kwam. Daardoor nam het vertrouwen met de dag toe, daalde het volume en werd er amper op de verkoopknop gedrukt. Zodra dit patroon teniet wordt gedaan, zal men met door dezelfde deur naar buiten willen, gevolg, verkoopvolume stijgt enorm, men wil er snel uit. En dat kan heel snel gaan allemaal, dus let vooral op de Dow en de zone 10.825~10.850 pnt als sleutelzone voor de gehele markt, dus ook voor Europa waar ik vooral de AEX en de DAX volg. In eerste instantie ga ik op zijn minst uit van een LEVEL 3 correctie.

Als laatste kijken we ook nog naar de lange grafiek van de 30 jaars T-Bond, die staat op punt onder de lange steun te duiken, u ziet dat op de grafiek over de laatste 20 jaar. En, Bonds lager is lange rente omhoog, dus het ziet er naaruit dat de FED binnenkort gedwongen wordt om de rente te verhogen. Als het al zo goed gaat, zal men daar wat tegenover moeten stellen, en hogere rentes zullen denk ik niet in dank worden aangenomen op de markten. .... wordt vervolgd.....

Nasdaq:
alt
alt

De Transport index:
alt

De Dow Jones:
alt

30-Year T-Bond
alt


Guy Boscart
www.usmarkets.nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.