...

SUPERSTIJGING OF CRASH??

17 april 2008, 10:17 | Guy Boscart | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

De markt vraagt om extremen, dan moet ik ze ook aangeven neem ik aan, daarom is er geen enkele keuze meer momenteel … Of er komt een SUPER­STI­JGING of er komt een CRASH … Een tussen­weg lijkt er wat mij betre­ft in ieder geval niet meer mogelijk …

SUPER­STI­JGING of CRASH??

Waarom een titel van uiter­sten vraag ik mezelf nu af? Het kan niet anders naar mijn mening, de markt vraagt er immers om. Het lijkt me op dit moment vri­jwel onmo­gelijk dat men de markt kan vasthouden wan­neer er een vol­gende verkoop­golf komt die alle vorige zal overtr­e­f­fen. Aan de andere kant kan het gevoel van een­dracht in het duis­ter opspe­len waar­door ineens iedereen zal geloven dat het niet meer ver­keerd kan gaan op de beurzen waar­door men mas­saal zal kopen. Helaas zal ook dit resul­teren in een van de groot­ste teleurstellin­gen ooit op finan­cieel gebied ooit maar men is nu een­maal meer posi­tief ingesteld dan ander­som. Ook koopt men in 90% van de gevallen liev­er aan­de­len dan dat men ze verkoopt of short erop gaat. Helaas dat men het zover laat komen, de pijn zal men op korte of op mid­lange ter­mi­jn hoe dan ook voelen.

Mijn mening:

Ik bli­jf kijken naar meer indi­caties en con­nec­ties op Inter­mar­ket gebied, die geven nog alti­jd aan dat er iets behoor­lijk scheef zit momenteel. Kijken we naar de con­nec­tie rente val­u­ta, of naar de con­nec­tie val­u­ta beurs of naar de con­nec­tie grond­stof­fen, val­u­ta en beurs waar­bij we ook de rente nemen. Alle zak­en geven een vertek­end beeld aan, vooral de com­bi­natie lagere rente (VS) en grond­stof­fen klopt van geen kant. Ook de com­bi­natie val­u­ta markt blijkt niet te klop­pen want als de yen samen met de euro sterk­er wor­den tov de dol­lar dan zou er een omge­keerde stroom op gang moeten komen waar­door er met yen gefi­nancierde beleg­gin­gen moeten wor­den verkocht. Dat zit dan vooral op Wall Street scheef, de yen is 15% duur­der gewor­den tov de dol­lar en de rente GAP is behoor­lijk wat klein­er gewor­den. Dus, de goed­kope yen­nen wor­den plots veel duur­der om ze terug te kopen ter­wi­jl het ver­schil in rente vri­jwel niets meer com­penseert. Ik heb al eerder artike­len geschreven over de Car­ry Trades” die kunt u via het archief wel vin­den indi­en u het nog­maals wil nakijken.

Dus ja, op Inter­mar­ket gebied mag ik mijn visie niet aan­passen, dan doe ik het ook niet en bli­jf kijken naar de enorme poten­tie omlaag die er wacht. Maar, hoe gek zijn de beleg­gers, wat voor risi­co is men bereid te nemen? Dat men ver gaat is nog maar eens gebleken de afgelopen weken. Maar, waar staan deze mensen bin­nen een paar weken als juist het omge­keerde kan plaatsvin­den? We zullen het zien.… 

Dan is er nog de Oliepri­js samen met de grote inflatiegroei, lat­en we niet ver­geten dat er voor een vat Olie al 115 dol­lar wordt betaalt, dat is al heel wat meer dan de 100 dol­lar en zek­er als we naar de 75 en 50 dol­lar kijken waar we vorig jaar nog op ston­den. Hoe dan ook, men kan dit niet bli­jven onder­schat­ten, en zek­er al niet in een tijd als deze waar de con­sument zich in een moeil­ijke fase bevindt.

Nu over tot de orde van de dag, de grafieken.…

Dow Jones:

De Dow bereikt zijn weer­stand, al voor de 5e keer nu. Let ook op de dal­ende lijn over de top­pen waar­door een uit­braak moeil­ijk zal wor­den maar aan de andere kant natu­urlijk een grote groep kop­ers kan lokken bij een uit­braak. Van­daar dat ik ook de term SUPER­STI­JGING laat vallen, maar dan zal er wel veel mee vol­ume moeten komen als eerder deze week. De sti­jging van woens­dag liet dit in ieder geval niet zien. Van­daag of mor­gen, of na het week­end weten we denk ik al welke kant het op zal gaan.

De belan­grijke ste­un voor de Dow zien we rond de 12.250 pnt nu. Mocht het tot een melt down komen dan staan we in no time op de 10.700 pnt, daar bli­jf ik nog alti­jd in geloven gezien de zorg­wekkende indicaties.

Nas­daq:

Hier het­zelfde ver­haal als bij de Dow, zware weer­stand door dubbele lij­nen, diverse test­mo­menten, geen uit­braak. Bij uit­braak mogelijk een enorme sti­jging op hoop. Ook hier valt het vol­ume tegen.

De NYSE Index:

Zelfde beeld als bij de Dow Jones en de Nas­daq, wel een bredere index.

Trans­port Index lange termijn:

Hier zien we een grote kop schoud­er for­matie met nu de rechterkant van het patroon in de maak, als we dat patroon kun­nen afmak­en dan ziet het er plots heel wat min­der goed uit voor deze index. De nek­li­jn die net boven de 4000 pnt wacht kan men zien al eerste tar­get bij een dal­ing. Bij deze index weten we dat het nogal snel kan gaan.

Kijk ook naar het tegen­val­lende vol­ume gedurende de recen­ste sti­jging, zou bij over­tuig­ing van de sti­jging hoger moeten uitkomen. Bli­jven vol­gen dus.…

Een duidelijk plaatje:

Hier zien we aan het ver­loop van het 13 weeks gemid­delde tov het 34 weeks gemid­delde nog alti­jd de duidelijke draai naar negatief ofwel de omscha­kel­ing van de Bull naar Bear mar­ket. Zoals u kunt zien op de grafiek staan we pas aan het begin van deze omscha­kel­ing, ook hier lezen we de beves­tig­ing van het­geen ik denk van de markt.

Guy Boscart
US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.