...

Hoezo de markt is van slag?

6 juni 2008, 10:20 | Guy Boscart | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

Als we een analyse mak­en van de huidi­ge economis­che toe­s­tand en we kijken naar de ontwik­kel­ing van de energiepri­jzen en pro­jecteren dat op een index die bei­de fac­toren zou moeten weergeven dan zien we een diver­gen­tie die in het verleden nooit voork­wam …

Dow Jones Trans­port Index:

Lat­en we maar meteen met de deur in huis vallen, de DJ Trasport Index maakt nieuwe top­pen en dat ter­wi­jl meerdere feit­en duidelijk aan­to­nen dat juist deze index omlaag zou moeten. Bek­ijken we het met wat meer log­i­ca, dan zou de markt de economie moeten vol­gen, en ter­wi­jl de economie in de VS terug loopt ter­wi­jl deze index hoe vreemd het ook lijkt ste­vig op weet te lopen en nieuwe records maakt ontstaat er wel een diver­gen­tie tussen bei­den. De vraag die we ons dan kun­nen stellen is, komt er een enorm her­s­tel van de economie in de VS en natu­urlijk ook wereld­wi­jd? Of zit de markt ver­keerd en moet deze enorme diver­gen­tie die er is ontstaan weg wor­den gewerkt.

Om maar eens naar de grafiek te kijken zien we dat de Trans­port index op het moment dat de economis­che toe­s­tand in de VS aan het verzwakken was rond de 4100 pnt stond, nadi­en met alle tegen­stri­jdi­ge bericht­en vol­gde er een ral­ly bij de Trans­port index, het tem­po waarmee deze plaatsvond was enorm en vrij extreem te noe­men. Momenteel staat de index daar zo‘n 1400 pnt boven ofwel ongeveer 33%. Dat kan nooit klop­pen natu­urlijk, ook als u de fond­sen bin­nen de Trans­port Index eens afzon­der­lijk bek­ijkt ziet u snel dat de ontwik­kel­ing van de index niet echt betrouw­baar is. Vooral de aan­de­len uit de lucht­vaart spreken dit alles tegen.

Maar het staat er, de stand liegt hoe dan ook niet. Maar er zor­gen slechts enkele fond­sen bin­nen deze index ervoor dat deze his­torische ontwikkeling.kan plaatsvinden.

Dan als laat­ste de energie ofwel Olie … Om te trans­porteren is er veel energie nodig, dat kun­nen olie, stroom of andere vor­men ervan zijn. Aangezien de kosten van de energie fors zijn opgelopen is het ook via deze route vreemd te con­stateren dat juist deze index waar energie voor een behoor­lijk hoge kosten­post zorgt het meest weet te sti­j­gen. Maar eerder gaf ik al aan dat deze bedri­jven via hef­boom­con­struc­ties eerst hun ver­bruik­skosten kun­nen reduc­eren en aan de andere kant kan men door deze hef­boom­con­struc­ties op bijvoor­beeld Olie of Nat­ur­al Gas fors gaan ver­di­enen als de pri­js op bli­jft lopen. Kor­tom, de schi­jn van het energieprob­leem wordt ook via de bek­ende Hedge con­struc­ties opgevan­gen. Aan de andere kant is het ook zo dat de Olie niet veel meer mag dalen omdat de belan­gen in een verder sti­j­gende Olie of Gas pri­js meer schade kan toe­bren­gen dan profi­jt. Ik ben bang dat velen dat over het hoofd zien.

De Nas­daq:

Deze index presteerde beter de afgelopen dagen maar in tegen­stelling tot wat we hier en daar horen zit de index nog wel 350 pnt onder zijn top. Een lagere top kan de index in een lat­ere fase makke­lijk nog onder de bodem van dit jaar sturen. Echt bull­ish kan ik niet naar de Nas­daq kijken momenteel.

Wat er de laat­ste dagen, weken gebeurde is denk ik niet meer dan sec­tor­ro­tatie. Men dumpt de finan­cials en kiest voor tech­nolo­gie. Of dat de juiste keuze was zal moeten blijken de komende weken.

Guy Boscart
US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.