...

Facebook duidelijk oppermachtig in social media markt

7 juni 2016, 20:10 | US Markets Redactie | leestijd: 7 minuten | moeilijkheid: 11 / 12 | (0)

Tegen­wo­ordig gebruiken we alle­maal social media en daar­door zijn er veel din­gen gemakke­lijk­er gewor­den. Van­daag mak­en we een analyse van 3 sociale media plat­for­men die we alle­maal wel ken­nen en som­mi­gen weke­lijks door ons wor­den gebruikt. We bespreken Face­book, Twit­ter en Linkedin.


De afgelopen jaren is social media erg boom­ing gewor­den en is vri­jwel elk bedri­jf het gaan gebruiken als een extra mar­ket­ing plat­form. Zon­der social media bli­jf je als bedri­jf achter door­dat je min­der kunt con­cur­reren met bedri­jven die door het gebruik van social media een grote klantenkring hebben ontwikkeld. Door­dat steeds meer mensen social media dagelijks begin­nen te gebruiken zal er dus een nog verdere inte­gratie van de social media over de jaren gaan plaatsvin­den en zal het een nog grotere rol gaan spe­len in ons dagelijks lev­en. Hier­door liggen er nog steeds kansen voor de uit­gev­ers van sociale media plat­for­men maar door de toegenomen con­cur­ren­tie bli­jft het een lastige markt om in te oper­eren. We begin­nen met Facebook …

Face­book

De IPO van Face­book was verre van een suc­ces en daar­door bleef de koers van het aan­deel bij­na een jaar onder zijn IPO (intro­duc­tie) waarde van $38 ges­taan. Anal­is­ten had­den niet dezelfde mening over de waarde van Face­book en velen dacht­en dat het bedri­jf nogal overge­waardeerd was aan een pri­js van $38. Sinds het tweede kwartaal van 2013 starte Face­book met een sterke uptrend en staat het aan­deel nu rond zijn all-time high. Zo blijkt dat Face­book toch de pop­u­lairste vorm van social media aan het wor­den is door­dat de con­cur­ren­tie relatief gezien slechter presteren. Het aan­tal gebruik­ers van Face­book bli­jft toen­e­men door­dat in grote mark­ten zoals Azië het gebruik van social media fors aan het groeien is. Dit is van cru­ci­aal belang door­dat reclames de groot­ste inkom­sten­bron is met daar­naast de aankopen van pop­u­laire spel­let­jes. Het suc­ces van Face­book bleek ook weer afgelopen april toen het bedri­jf met de eerste kwartaal­ci­jfers kwam, de omzet was met 192% geste­gen. Hier­door is er bij het aan­deel een posi­tieve gap gemaakt die niet snel ges­loten lijkt te gaan wor­den door het sterk bull­ish sen­ti­ment bij het aan­deel Facebook.

Tech­nisch bekeken ligt er bij Face­book ste­un op de lijn onder de bodems van jan­u­ari en april rond de $118, onder deze ste­un­li­jn moeten we gaan let­ten op het 50-daags gemid­delde dat rond de $115 uitkomt. Daaron­der zien we nog een hor­i­zon­tale ste­un rond de $110 met lat­er een behoor­lijk sterke ste­un rond de $100.

Door het suc­ces van Face­book staat het aan­deel dicht tegen de weer­stand waar de recente all-time high uitkomt en die wacht rond de $121. Bij een uit­braak wacht de vol­gende weer­stand rond de $123.5 waar we de lijn over de top­pen zien uitkomen, daar kan Face­book bij een verdere sti­jging een nieuwe top gaan mak­en. Face­book ligt er tech­nisch erg sterk bij door­dat de koers van het aan­deel boven zow­el boven het 50-daags gemid­delde en ver boven het 200-daags uitkomt. Ook bestem­pe­len veel anal­is­ten Face­book nu als een bull­ish aan­deel, hier­mee lijkt de kans groot dat het aan­deel weer nieuwe top­pen kan gaan mak­en maar dan zal de markt ook bull­ish moeten bli­jven ter­wi­jl we met alles al behoor­lijk aan de hoge kant staan.

Facebook TA 7e2e1

Twit­ter

Het suc­ces van Twit­ter ligt al een lan­gere tijd onder druk waar­door het sinds april vorig jaar in een sterke neer­waartse trend zit. Twit­ter is de laat­ste tijd niet meer in staat om te groeien daarmee ver­loor het dus veel mark­taan­deel aan de con­cur­ren­tie. Het bedri­jf ver­loor op de beurs in een jaar tijd 67% aan mark­t­waarde en zette het aan­deel op 5 feb­ru­ari dit jaar een nieuwe all-time low. Daarmee is het con­trast tussen Face­book en Twit­ter erg groot aan het wor­den. De slechte verwacht­ing van anal­is­ten wordt aange­wakkerd door de diverse ver­schuivin­gen van bestu­ursle­den bin­nen het bedri­jf wat extra onzek­er­he­den schept door­dat er geen lange ter­mi­jn­visie kan wor­den opge­bouwd. Door deze onzek­er­he­den willen adver­teerders min­der betal­en voor hun adver­ten­ties wat van cru­ci­aal belang is voor een bedri­jf als Twit­ter. De CEO van Twit­ter, die ook een van de oprichters is, wil het bedri­jf weer win­st­gevend mak­en maar moet daar­voor nog een lange weg afleggen. Door de lage pri­js van het aan­deel is de kans groot dat het zal wor­den overgenomen, Yahoo lijkt daar­voor een kan­di­daat te zijn via de gerucht­en­molen maar dan hebben we wel 2 bedri­jven die de boot hebben gemist bij elka­ar … Wordt vervolgd.

Door de sterke dal­ing staat de koers erg laag en vind het ste­un tussen de $14 en $16 momenteel, de bodem­li­jn zien we rond de $13.8. Mocht het aan­deel verder doorza­kken dan zullen nieuwe bodems komen en zakt het aan­deel mogelijk tot onder de $10.

Twit­ter ondervind momenteel weer­stand door de lijn over de top­pen rond de $15.6, hier­boven zien we de hor­i­zon­tale weer­stand die nu rond de $16.5 uitkomt. Mocht de koers uit­breken dan ligt de vol­gende weer­stand bij de lijn over de top­pen van juli-okto­ber-novem­ber van vorig jaar rond de $18.

De koers van Twit­ter ligt ver onder het 200-daags gemid­delde en ligt er dus slecht bij.

Twitter TA 2ae7b

Linkedin

Ook Linkedin heeft het afgelopen jaar de koers zien halv­eren ter­wi­jl de slecht­ste dag van het bedri­jf op 5 feb­ru­ari was waar het aan­deel Linkedin 40% daalde op 1 dag en meer dan $10 mil­jard aan beur­swaarde moet inlev­eren! Linkedin slaagt er wel in om de hoeveel­heid gebruik­ers te ver­groten maar slaagt er niet in om de kosten te drukken. Zo bli­jven ze ver­lies draaien ter­wi­jl de inkom­sten sti­j­gen. Het ver­schil tussen Face­book en Twit­ter vergeleken met Linkedin in deze analyse is dat een grotere hoeveel­heid gebruik­ers juist slecht kan zijn voor Linkedin. Door­dat Linkedin het ima­go wil hebben van zow­el een social media netwerk voor pro­fes­sion­als samen met een mar­ket­ing plat­form voor kleine bedri­jven kan het zich niet richt­en op een spe­ci­aal seg­ment waar ze de ben­odigde winst uit kun­nen halen ontstaat er een soort para­dox. Hier­door hebben anal­is­ten kri­tisch naar het bedri­jf­s­mod­el van Linkedin gekeken en hier­mee de waarderin­gen naar bene­den toe aan moeten passen.

Na de drama­tis­che dag in feb­ru­ari is Linkedin ver weggeza­kt maar staat het aan­deel na wat her­s­tel nu iets boven de hor­i­zon­tale ste­un rond de $131. Het aan­deel heeft wel nog een hele weg af te leggen om in de buurt van zijn koers van vorig jaar te komen maar sinds de bodem zien we LinkeDin her­stellen via een uptrend.

Weer­stand voor Linkedin ligt er momenteel via de lijn over de recente top­pen rond de $138, bij uit­braak wacht de vol­gende weer­stand rond de $143. Mocht de koers verder sti­j­gen dan ligt de vol­gende weer­stand rond de $152. Het aan­deel is nu ein­delijk bezig om de enorme GAP omlaag op te vullen en kan daar wat kracht uit put­ten de komende tijd.

Tech­nisch ligt Linkedin er slecht bij door­dat de koers ver onder het 200-daags gemid­delde ligt

Linkedin TA 874dc

US Mark­tets redactie


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.