Tegenwoordig gebruiken we allemaal social media en daardoor zijn er veel dingen gemakkelijker geworden. Vandaag maken we een analyse van 3 sociale media platformen die we allemaal wel kennen en sommigen wekelijks door ons worden gebruikt. We bespreken Facebook, Twitter en Linkedin.
De afgelopen jaren is social media erg booming geworden en is vrijwel elk bedrijf het gaan gebruiken als een extra marketing platform. Zonder social media blijf je als bedrijf achter doordat je minder kunt concurreren met bedrijven die door het gebruik van social media een grote klantenkring hebben ontwikkeld. Doordat steeds meer mensen social media dagelijks beginnen te gebruiken zal er dus een nog verdere integratie van de social media over de jaren gaan plaatsvinden en zal het een nog grotere rol gaan spelen in ons dagelijks leven. Hierdoor liggen er nog steeds kansen voor de uitgevers van sociale media platformen maar door de toegenomen concurrentie blijft het een lastige markt om in te opereren. We beginnen met Facebook …
Facebook
De IPO van Facebook was verre van een succes en daardoor bleef de koers van het aandeel bijna een jaar onder zijn IPO (introductie) waarde van $38 gestaan. Analisten hadden niet dezelfde mening over de waarde van Facebook en velen dachten dat het bedrijf nogal overgewaardeerd was aan een prijs van $38. Sinds het tweede kwartaal van 2013 starte Facebook met een sterke uptrend en staat het aandeel nu rond zijn all-time high. Zo blijkt dat Facebook toch de populairste vorm van social media aan het worden is doordat de concurrentie relatief gezien slechter presteren. Het aantal gebruikers van Facebook blijft toenemen doordat in grote markten zoals Azië het gebruik van social media fors aan het groeien is. Dit is van cruciaal belang doordat reclames de grootste inkomstenbron is met daarnaast de aankopen van populaire spelletjes. Het succes van Facebook bleek ook weer afgelopen april toen het bedrijf met de eerste kwartaalcijfers kwam, de omzet was met 192% gestegen. Hierdoor is er bij het aandeel een positieve gap gemaakt die niet snel gesloten lijkt te gaan worden door het sterk bullish sentiment bij het aandeel Facebook.
Technisch bekeken ligt er bij Facebook steun op de lijn onder de bodems van januari en april rond de $118, onder deze steunlijn moeten we gaan letten op het 50-daags gemiddelde dat rond de $115 uitkomt. Daaronder zien we nog een horizontale steun rond de $110 met later een behoorlijk sterke steun rond de $100.
Door het succes van Facebook staat het aandeel dicht tegen de weerstand waar de recente all-time high uitkomt en die wacht rond de $121. Bij een uitbraak wacht de volgende weerstand rond de $123.5 waar we de lijn over de toppen zien uitkomen, daar kan Facebook bij een verdere stijging een nieuwe top gaan maken. Facebook ligt er technisch erg sterk bij doordat de koers van het aandeel boven zowel boven het 50-daags gemiddelde en ver boven het 200-daags uitkomt. Ook bestempelen veel analisten Facebook nu als een bullish aandeel, hiermee lijkt de kans groot dat het aandeel weer nieuwe toppen kan gaan maken maar dan zal de markt ook bullish moeten blijven terwijl we met alles al behoorlijk aan de hoge kant staan.
Twitter
Het succes van Twitter ligt al een langere tijd onder druk waardoor het sinds april vorig jaar in een sterke neerwaartse trend zit. Twitter is de laatste tijd niet meer in staat om te groeien daarmee verloor het dus veel marktaandeel aan de concurrentie. Het bedrijf verloor op de beurs in een jaar tijd 67% aan marktwaarde en zette het aandeel op 5 februari dit jaar een nieuwe all-time low. Daarmee is het contrast tussen Facebook en Twitter erg groot aan het worden. De slechte verwachting van analisten wordt aangewakkerd door de diverse verschuivingen van bestuursleden binnen het bedrijf wat extra onzekerheden schept doordat er geen lange termijnvisie kan worden opgebouwd. Door deze onzekerheden willen adverteerders minder betalen voor hun advertenties wat van cruciaal belang is voor een bedrijf als Twitter. De CEO van Twitter, die ook een van de oprichters is, wil het bedrijf weer winstgevend maken maar moet daarvoor nog een lange weg afleggen. Door de lage prijs van het aandeel is de kans groot dat het zal worden overgenomen, Yahoo lijkt daarvoor een kandidaat te zijn via de geruchtenmolen maar dan hebben we wel 2 bedrijven die de boot hebben gemist bij elkaar … Wordt vervolgd.
Door de sterke daling staat de koers erg laag en vind het steun tussen de $14 en $16 momenteel, de bodemlijn zien we rond de $13.8. Mocht het aandeel verder doorzakken dan zullen nieuwe bodems komen en zakt het aandeel mogelijk tot onder de $10.
Twitter ondervind momenteel weerstand door de lijn over de toppen rond de $15.6, hierboven zien we de horizontale weerstand die nu rond de $16.5 uitkomt. Mocht de koers uitbreken dan ligt de volgende weerstand bij de lijn over de toppen van juli-oktober-november van vorig jaar rond de $18.
De koers van Twitter ligt ver onder het 200-daags gemiddelde en ligt er dus slecht bij.
Ook Linkedin heeft het afgelopen jaar de koers zien halveren terwijl de slechtste dag van het bedrijf op 5 februari was waar het aandeel Linkedin 40% daalde op 1 dag en meer dan $10 miljard aan beurswaarde moet inleveren! Linkedin slaagt er wel in om de hoeveelheid gebruikers te vergroten maar slaagt er niet in om de kosten te drukken. Zo blijven ze verlies draaien terwijl de inkomsten stijgen. Het verschil tussen Facebook en Twitter vergeleken met Linkedin in deze analyse is dat een grotere hoeveelheid gebruikers juist slecht kan zijn voor Linkedin. Doordat Linkedin het imago wil hebben van zowel een social media netwerk voor professionals samen met een marketing platform voor kleine bedrijven kan het zich niet richten op een speciaal segment waar ze de benodigde winst uit kunnen halen ontstaat er een soort paradox. Hierdoor hebben analisten kritisch naar het bedrijfsmodel van Linkedin gekeken en hiermee de waarderingen naar beneden toe aan moeten passen.
Na de dramatische dag in februari is Linkedin ver weggezakt maar staat het aandeel na wat herstel nu iets boven de horizontale steun rond de $131. Het aandeel heeft wel nog een hele weg af te leggen om in de buurt van zijn koers van vorig jaar te komen maar sinds de bodem zien we LinkeDin herstellen via een uptrend.
Weerstand voor Linkedin ligt er momenteel via de lijn over de recente toppen rond de $138, bij uitbraak wacht de volgende weerstand rond de $143. Mocht de koers verder stijgen dan ligt de volgende weerstand rond de $152. Het aandeel is nu eindelijk bezig om de enorme GAP omlaag op te vullen en kan daar wat kracht uit putten de komende tijd.
Technisch ligt Linkedin er slecht bij doordat de koers ver onder het 200-daags gemiddelde ligt
US Marktets redactie