...

Dow Jones Transport kan veel lager

19 juni 2006, 08:43 | Guy Boscart | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 12 / 12 | (0)

De Dow Jones Trans­port index wordt vaak geanaliseerd om er als eerste een trend­breuk te ont­dekken omdat deze index nog alti­jd vol­gens de Dow The­o­ry wordt gezien als eerste die aangeeft wat de komende richt­ing zal wor­den … Als we nu naar deze index kijken dan zal een verdere dal­ing niet uit­bli­jven, een val tot de ste­vige ste­un is dan ook het­geen we ervan verwacht­en … Daar­na kijken we uit­er­aard verder … Een analyse van de Dow Jones Trans­port Index ….


Dow Jones Trans­port kan veel lager

De Dow Jones Trans­port zakt behoor­lijk terug, vanaf de 5000 pnt tot de 4400 pnt vorige week waar de voor­lop­ige bodem nu uitkomt. Ook deze index liet don­derdag jl (15 juni) een ste­vig her­s­tel zien maar de weer­stand door de lijn over de top­pen vanaf begin april kan een verdere sti­jging nu tegenhouden.

Die 4400 pnt is belan­grijk voor het ver­volg, dit punt is pre­cies de helft tussen de top en de dubbele ste­un rond de 3800~3900 pnt. Rond die zone zien we naast de lijn onder de bodems van de afgelopen 3 jaar ook de hor­i­zon­tale ste­un­li­jn over de top­pen van eind 2004 en 2005 voor de uit­braak er kwam in okto­ber 2005. Een ste­vige ste­un zoals u merkt, het mag dan ook duidelijk zijn dat er pas sprake is van een com­plete tren­dom­slag zodra de index onder die 3800 pnt zakt.

Nu is het zo dat vol­gens de aloude Dow The­o­ry deze index vaak gezien wordt als de voor­lop­er van hoe de markt zich de komende jaren zal gedra­gen, van­daar dat we deze index toch af en toe eens goed onder de loep moeten nemen. Zoals u ziet is er wel sprake van een ste­vige cor­rec­tie maar nog niet van een tren­dom­slag met teke­nen van een lang­durende dal­ing. Dit zal pas komen zodra de index onder die genoemde ste­un­zone 3800~3900 pnt terecht komt.

Een test van die ste­un zit er de komende weken wel in maar om al te spreken van een omslag is het dus nog te vroeg. Om de lang­durige sti­jging weer te her­vat­ten lijkt het me moeil­ijk, de draai die we nu zien was gedurende de ral­ly niet eerder zo krachtig.

Guy Boscart
US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.