...

Dow Jones al in CRASH modus?

26 augustus 2015, 10:29 | Guy Boscart | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

De Dow Jones indices zakken hele­maal weg, waar zal het ophouden? Zit­ten we al in een Bear Mar­ket”? In dit analyse artikel ga ik in op die 2 belan­grijke Dow Jones indices, de Dow Jones Indus­tri­als en de Dow Jones Trans­port index.


We zit­ten momenteel met een echte beurs­mailaise, de eerste sinds jaren op Wall Street en vooral de enige die we nu echt serieus moeten nemen. Vooral de Dow Jones indices ver­to­nen de groot­ste prob­le­men momenteel en zeg niet dat we niet wer­den gewaarschuwd via de alom bek­ende Dow Jones Trans­port die al in novem­ber 2014 zijn top neerzette en daar nadi­en eigen­lijk niet meer op terug kon komen. Sterk­er nog, deze index is dit jaar na de eerste week niet eens meer in de plus gekomen dit jaar. Het was gewoon­weg wacht­en op een moment dat de rest zou vol­gen want vol­gend de bek­ende Dow The­o­ry” die al meer dan een eeuw gebruikt wordt is het zo dat als de Dow Trans­port het opgeeft de rest wel zal vol­gen. Het duurde ruim 7 maan­den, maar we zien nu dat ook de Dow Jones en eigen­lijk ook de rest van Wall Street ook deze keer die the­o­rie waar aan het mak­en is. De Dow Jones indus­tri­als waar­van u hieron­der de grafiek ziet.

Wat belan­grijk is nu, en dan vooral de komende weken richt­ing de maand okto­ber, is of de indices zich kun­nen her­pakken tijdelijk? Of zal het nu al doorzetten omlaag naar niveaus nog wat dichter bij de 15.000 pun­ten of naar de oude top voor de cri­sis die uitk­wam rond de 14.250 pun­ten. Bei­de niveaus zijn mijn inziens snel haal­baar, maandag dook de Dow Jones gedurende het eerste uur al naar de 15.30015.400 zone en dat was met een smak van bij­na 1000 pun­ten, richt­ing het slot kon alles her­stellen maar de schrik zit er dus al behoor­lijk in nu. Nadi­en werd vri­jwel elk her­s­tel gebruikt om te verkopen en ik verwacht dat deze trend nog wel een tijd­je aan zal houden. Uit­er­aard kun­nen er wel plus­da­gen tussen zit­ten natu­urlijk. Omdat alles weer wordt verkocht na een poging tot her­s­tel zegt heel veel over het mark­tver­loop natu­urlijk … De fear index“ofwel de VIX klimt tot hoogtes die we al lang niet meer hebben gezien, de volatiliteit is enorm, we spreken nu al van een melt­down” op som­mige momenten.

Om de sit­u­atie wat duidelijk­er te mak­en heb ik de Dow Jones week grafiek gebruikt, in een oogop­slag is alles duidelijk te zien, we hoeven zek­er geen bril op te zetten om de zien dat de Dow Jones Indus­tri­al zijn lange ter­mi­jn opgaande trend heeft ver­lat­en. Door dat het een week­grafiek is kunt u ook zien dat die uptrend begon in maart 2009, elke cor­rec­tie sinds­di­en werd door die ste­un­li­jn opgevan­gen tot vorige week waar de index er onder­door wist te breken. Ook is er het sig­naal dat er een omme­keer in de trend op gang kwam gegeven een goeie 2 weken terug, toen doorkruiste het 50-daags gemid­delde het 200-daags gemid­delde in de negatieve richt­ing. Dat noemt men een death cross”, een sig­naal dat we mogelijk een bear mar­ket” in zullen gaan. De index gaf het vooraf dan toch al aan via diverse waarne­min­gen, alleen werd er zeer recent nog een ste­vige upswing gere­aliseerd waar­door velen op het ver­keerde been wer­den gezet …

We bli­jven bei­de indices met de volle aan­dacht vol­gen, het bli­jven zeer inter­es­sante dagen op de beurs. De Dow Trans­port die ook nog steeds volop mee­doet met de dal­ing bli­jft een goed richt­punt voor het ver­volg. Let ook op de vol­umes bij de dalin­gen en vooral ook op de VIX index die zeer onrustig bli­jft. Let er ook op dat er plots weer een heftige sell­off op gang komt die mogelijk nog meer pow­er toont dan die van maandag. Het bli­jven dolle dagen op de beurs nu …

Dow Jones Indus­tri­als:
grafiek Dow 9346a

Dow Jones Trans­port:
dow transport 6888a

Guy Boscart
US Mar­kets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.