...

Dow Industrial zet nieuwe toppen, Dow Transport bezig met inhaalslag

18 juli 2016, 17:03 | US Markets Redactie | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Momenteel zien we grote verdeeld­heid tussen de Euro­pose indices en Wall Street. Op Wall Street noteren de S&P en de Dow Jones nieuwe All Time highs ter­wi­jl de AEX en de DAX hier nog ver onder staan (55% en 23%). Van­daag een analyse over de Dow Jones die nieuwe top­pen noteert, en de Dow trans­port die met een inhaal­slag bezig is.
Het afgelopen jaar waren er behoor­lijk wat belan­grijke gebeurtenisen die bin­nen de finan­ciële mark­ten een grote rol speelden. In augus­tus vorig jaar en feb­ru­ari dit jaar waren er diepe bodems door het tegen­vallen van Chi­nese groe­ici­jfers en door het instorten van de oliemarkt. Opval­lend is hoe snel de indices her­steld zijn van deze gebeurtenis­sen. Ook na het Brex­it besluit zagen we een fors her­s­tel van de indices en lijkt er alge­meen genomen toch wel een posi­tief sen­ti­ment te heersen. Hier­mee noteert men dan ook op Wall Street nieuwe All Time Highs. Met de sti­jging van de afgelopen dagen zit Wall Street nu dan ook in de lang­ste sti­jging sinds afgelopen maart. Ondanks wat enkele onrust­gevende gebeurtenis­sen is de stem­ming posi­tief. Dit was te zien in een eerdere analyse waar de goud­ko­ers werd gespiegeld aan de aan­de­len­markt. Waar de macro economis­che cijfers eerst fors tegen­vie­len, denk hier­bij aan het pay­roll report wat zwaar onder de cons­esus viel, zor­gen de ver­be­ter­de economis­che cijfers nu voor meer zek­er­heid onder beleggers. 
Als we globaal naar de ver­schil­lende indices kijken zien we dat Wall Street er beter voorstaat dan Europa of Azië. De beurzen bin­nen Europa en Azië staan nog ver van hun All Time High af waar­door er een zek­er con­trast is tussen de indices. Het is de vraag of Europa en Azië zich aan Wall Street kun­nen op trekken of dat deze indices Wall Street juist tegen zullen tegenhouden. 
Dow Jones industrial
Afgelopen week bereik­te de Dow Jones Indus­tri­al een nieuwe All Time High en lijken de bears tijdelijk uit de markt ver­dreven. Door­dat de onzek­er­heid omtrent Brex­it gro­ten­deels uit de markt is lijkt het tijdelijk ont­trokken geld weer terug de markt in te vloeien waar­door Wall Street nieuwe top­pen maakt. Ook veel posi­tieve macro economis­che cijfers zor­gen voor veel kracht bin­nen de index. Als we naar de onder­staande tech­nis­che grafiek kijken is deze kracht duidelijk te zien. Na de twee crash­es’ zagen we een razend snel her­s­tel waarmee de Dow Jones weer koer­sricht­ing naar de All Time Highs kon mak­en. Posi­tief nieuws leek het negatieve nieuws in de afgelopen weken te over­schaduwen waarmee de index krachtig her­s­tel toonde. Door dit posi­tieve sen­ti­ment lijkt het goed mogelijk dat we bij de Dow Jones Indus­tri­al nog hogere top­pen gaan zien. Ook het half­jaar­lijkse cijfer­seizoen kan de Dow Jones verder naar boven duwen.
De Dow Jones door­brak de oude All Time High van 18.351 pun­ten om ver­vol­gens rond de 18.557 een nieuwe top neer te mak­en. Deze top zien we dan ook als de eerstvol­gende weer­stand met daar­boven de 18.750 pun­ten als weerstand.
Ste­un kan nu verwacht wor­den rond de oude ATH van 18.350 pun­ten. Vol­gende ste­un ligt rond de 18.100, met een verdere dal­ing kan de index terug naar de 17.500 pun­ten. Onder deze ste­un kri­j­gen we een geheel ander beeld maar deze sit­u­atie lijkt nog ver weg.

Dow Trans­port
De Dow Jones trans­port aver­age is een index die gebaseerd is op 20 aan­de­len die de Amerikaanse trans­port sec­tor weergeven. Deze index is de oud­ste actieve index en is belan­grijk voor de Dow The­o­ry. Deze the­o­rie beschri­jft, met behulp van tech­nis­che analyse, hoe er bin­nen de finan­ciële markt sec­tor­ro­taties plaatsvin­den. Deze zijn belan­grijk om het ver­loop van de markt in te kun­nen schatten.
De volatiliteit van de afgelopen maan­den is goed te zien in het koersver­loop van de Dow Trans­port. In feb­ru­ari maak­te de index een diepe val en leek het hier goed van te her­stellen. Toch zak­te de Dow Trans­port weer weg en maak­te het door Brex­it wederom een diepe bodem. Het sen­ti­ment in de markt lijkt te draaien van bear­ish naar bull­ish waar­door short sell­ers zich meer terug trekken. Door de nieuwe ATH van de Dow Jones en goede cijfers is de Dow Trans­port met een sterke inhaal­slag bezig. In deze ral­ly overtre­ft de Dow trans­port zelfs de Dow Indus­tri­al. Dit voor­namelijk omdat de lucht­vaart­maatschap­pi­jen het erg goed doen bin­nen deze index maar ook door sta­bielere oliepri­js. Toch zien we dat de Dow trans­port achter de Dow Indus­tri­al bli­jft door­dat het nog 15% onder de All Time high van decem­ber 2014 staat. 
Door de ral­ly van de afgelopen dagen is de index wat boven de eerstvol­gende ste­un­punt komen te staan van rond de 7800 pun­ten. Mocht deze ste­un niet sterk genoeg blijken dan kan de index terug naar de 7450 – 7470 zone waar de hor­i­zon­tale ste­un zal wacht­en. Onder deze ste­un­li­jn kri­j­gen we een geheel beeld van de Dow trans­port, hier kan het al snel naar de bodem­li­jn van rond de 7000 punten.
De koers van de index ligt door de sterke sti­jging vlak onder de lijn over de top­pen die hier dan ook weer­stand kan bieden, deze lijn zien we rond de 8050 pun­ten. Daar­boven zien we de vol­gende weer­stand rond de 8100 – 8120 pun­ten, bij een verdere sti­jging zien we een sterke weer­stand op de top­pen van november/​december vorig jaar die rond de 8320 pun­ten wachten. 
Mogelijk kan de Dow trans­port de nieuwe ATH van de Dow indus­tri­al en de S&P gebruiken om door de weer­stand heen te breken en de ral­ly te ver­vol­gen. Echter: het 50-daags gemid­delde is wel onder het 200-daags ger­aakt het­geen een bear­ish sig­naal afgeeft. 

US Mar­kets redac­tie

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.