...

De katalysator werkt, V of W recessie

30 juli 2009, 23:08 | US Markets Redactie | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Waarom de W‑recessie het meeste voor de hand ligt! Op de beurzen is het niets anders dan euforie. De V werkt als katalysator en dat is te merken. Doet dit zich voor dan kunt u zich gaan opmak­en voor een grotere klap dan menigeen nu denkt. De realiteit is nu ver te zoeken daarom liggen de gevaren op de loer. Wan­neer de V omslaat in de W is momenteel niet een­voudig te beant­wo­or­den. Alles wordt genegeerd en kent maar een weg dus dat kan zo nog wel een poos­je door­gaan. Dat er een flinke cor­rec­tie zal vol­gen staat voor mij nu wel vast ik zal u een en ander in onder­staande even kort en bondig toelicht­en. De vraag is alleen wan­neer zal men de realiteit weer gaan zien? 


Economis­che mee­vallers de V werkt als katalysator.

V‑recessie Het goede nieuws geeft dus nieuwe hoop en geeft een licht­punt in de V‑vormige recessie. De V staat dus voor een sterke val gevol­gd door een steile klim omhoog. Waar deze sti­jging stopt weten we niet dat kan nu dus nog wel even duren. De echte val komt als de bedri­jf­s­re­sul­tat­en eind 2009 echt gaan tegen­vallen en dus blijkt dat de werke­lijke recessie wat lat­er op gang is gekomen. 

W‑recessie Mocht dit gebeuren dan komt na deze oplev­ing een eind en gaan we opnieuw naar een dip en ontstaat de W. En het risi­co op de W‑vormige recessie in Ned­er­land is groot vooral door de oplopende werkeloosheid, hier­door zullen con­sumenten uitein­delijk toch min­der gaan best­e­den wat weer als een rem op de economie werkt. Daar­naast moeten de cen­trale banken en over­he­den ooit stop­pen met het ste­unen van de economie met geld, als dit gaat gebeuren kun­nen we weer gaan klif­duiken. Niet te vroeg juichen dus. 

Lange ter­mi­jn V‑W recessie grafiek:

Europa. Veel Europese lan­den waaron­der Span­je en Litouwen ger­ak­en in ern­stige finan­ciele prob­le­men, werkeloosheid loopt enorm snel op. Daar­naast zien we in geheel Europa dat con­sumenten hun schulden van de cred­it­card niet meer kun­nen betal­en. De kredi­et­cri­sis begon bij de hypo­heken daar­na overges­la­gen naar de autolenin­gen en nu de vol­gende stap de cred­it­cards. Het betre­ft hier schulden die vaak niet meer invorder­baar zijn, nu vooral in Enge­land maar ook de rest van Europa zal hier­mee te mak­en kri­j­gen. We kri­j­gen dus naast de oplopende werkeloosheid er nog een groot prob­leem bij. 

VS. In de VS is men nog hele­maal ver weg van enig her­s­tel. Men stond aan de rand van een com­plete finan­ciele ineen­stort­ing tot­dat Oba­ma met her­vorm­ing en stim­u­ler­ingspaket­ten de ste­un kreeg van bij­na alle rade­loze Amerika­nen, deze ste­un is nu aan het omslaan. Na zes maan­den lijkt de hoop op een snelle veran­der­ing bij de Amerika­nen om te slaan in teleurstelling. Men ziet dat de economis­che zor­gen groot bli­jven, de werkeloosheid bli­jft oplopen en enig effect zal men pas op zijn vroegst zien medio 2010. Dit is niet waar de gewone Amerikaan op gerek­end had en de ste­un en pop­u­lar­iteit voor Oba­ma neemt dan ook nu al enorm af, hij is nu even geliefd als zijn voor­ganger Bush na diens eerste zes maanden. 
Het vertrouwen in de VS van de con­sument nam ook nu weer af, al is het wel weer iets beter dan anal­is­ten had­den verwacht. 

Ned­er­land. Waarom dan nog geen her­s­tel in Nederland?
Mensen begin­nen nu wor­den wakker te wor­den en merken dat het lev­en op de pof niet meer opgaat, men gaat ein­delijk weer eens denken aan: eerst sparen en min­der lenen. 
Meer sparen=minder besteden=rem op de economie.
Vele sparen noodged­won­gen door de angst werkeloos te wor­den anderen door­dat men de toren­hoge schulden niet meer kan opbren­gen. Het aan­tal noodli­j­dende Ned­er­lan­ders (o.a.creditcard schulden) neemt nu fors toe waar­door gemeen­ten moeten bijsprin­gen en min­der geld over­houden voor investerin­gen in infrastructuur. 
Min­der investeringen=minder werk=rem op de economie.

Ook in de Ned­er­landse bouw­branche zullen de klap­pen nog moeten komen, nu is er nog werk en hoopt men dat het economisch tij zal keren. Bedenk dat de omzet al met 20 tot 30% is teruggevallen. De kraan loopt maar de toevo­er stag­neert. Wat staat ons nog te wacht­en? Over­al wor­den bouw­plan­nen, stil­gelegd, ver­traagd of veran­derd of zijn er prob­le­men met de financier­ing. Nieuw­bouw­plan­nen wor­den afge­blazen. Bouw­plan­nen die wel door­gang vin­den hoe wor­den die bekostigd? Omdat de werk­honger groot is onder bouwbedri­jven kan er bij veel pro­jecten rond of zelfs onder de kost­pri­js wor­den ingeschreven om maar aan de gang te blijven. 
Eind dit jaar begin vol­gend jaar zullen we zien waar de klap­pen vallen. 

De banken sec­tor is er nog lang niet, de Rabobank was de grote win­naar in het begin van de kredi­et­cri­sis. Was” want ook bij de Rabobank gaat men nu flink bezuini­gen, men ziet de groei drastisch min­der wor­den door­dat marges op hypotheken en spaargelden onder druk staan. Men verwacht dat 2010 en zelfs begin 2011 een zeer moeil­ijk jaar zal wor­den. Her­s­tel ziet men nog niet ook al wordt door andere het tegen­deel gesproken.

Dreig­ing van deflatie komt ook in Ned­er­land erg dicht­bij. Opzich zijn dal­ende pri­jzen voor con­sumenten niet erg in deze cri­sis­ti­jd maar het gevaar ligt hem in het feit dat als er pri­js­dalin­gen onstaan, con­sumenten een afwach­t­ende houd­ing kri­j­gen. Ze kun­nen aankopen gaan uit­stellen omdat ze verwacht­en dat de pri­jzen nog verder zullen dalen. Wat ook weer werkt als een rem op de economie.

De beursko­ersen sti­j­gen nu dus op hoop en het verwacht­ingspa­troon van anal­is­ten maar niet op fun­da­mentele verbeteringen! 
Fun­da­menteel is er dus nog hel­maal geen her­s­tel eerst zien dan geloven”, dus eerst beves­tig­ing graag.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.