...

Comeback zwakke sectoren?

21 april 2006, 09:29 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Drie sec­toren die het vorig jaar niet goed deden, zijn Tele­com, Dis­trib­u­tie (Retail) en Media … Als we de betr­e­f­fende DOW Jones Stoxx indices beschouwen, dan merken we in twee van de drie gevallen toch wel een inhaal­be­weg­ing dit jaar. Zijn hier tegen eind 2006 win­naars in de maak? Kun­nen er ver­rassin­gen uit de hoek komen?


Come­back zwakke sectoren?
Hieron­der ziet u de grafiek over 2 jaar van de Dow Jones Stoxx Media Index, die in 2005 een beschei­den winst boek­te van 8,3%. Op zichzelf is 8% winst nog alti­jd stukken beter dan wat bij voor­beeld een klassiek spaar­boek­je opbrengt, maar tegen­over de win­naars van vorig jaar betekent deze 8% niet veel: DJ Stoxx Basic Resources won de sprint in 2005 met 39,7% winst, achter­na gezeten door DJ Stoxx Oil & Gas (+31,2%) en DJ Finan­cial Ser­vices (+26,4%).

De reden van de zwakke groei in 2005 van de Europese Medi­a­sec­tor is te zoeken in de mid­del­matige presta­ties van Reed-Else­vi­er (Brits-Ned­er­lands) en het Franse Viven­di Uni­ver­sal (samen goed voor een kwart van deze index). 
Boven­staande grafiek laat ver­moe­den, dat DJ Stoxx Media in een groeikanaal zit.

Boven­staande chart toont aan, dat de DJ Stoxx Retail Index amper winst boek­te in 2005, om juist te zijn: +2,35%. Hier­bij mogen we niet uit het oog ver­liezen, dat Car­refour (FR) en Tesco (VK) samen 31% uit­mak­en van deze index. En deze aan­de­len deden amper iets vorig jaar, wat de slappe presta­tie van de index verklaart. 
Maar als u de grafiek meer van nabij bek­ijkt, dan ziet u dat vanaf okto­ber 2005 een alge­meen sti­j­gende trend optreedt en deze zet zich tot op van­daag door, weliswaar met wat vallen en opstaan. Het terugk­erende vertrouwen in Car­refour (FR), Casi­no (FR), Del­haize (BE) en Metro (DE) is er zek­er niet vreemd aan. Car­refour en Casi­no brei­den volop uit in groei­lan­den zoals Brazil­ië, Chi­na en Polen. En Metro prof­i­teert van het Duitse economis­che her­s­tel, dat er ein­delijk zit aan te komen. 

DJ Stoxx Tele­com sloot als enige DJ Stoxx-index 2005 af met ver­lies, nl ‑2,26%. Dat kwam omdat de aan­de­len van grote jon­gens zoals Deutsche Telekom, France ©lécom en Voda­fone (VK) in de rode cijfers eindig­den. Ook relatief kleine spel­ers zoals Bel­ga­com zagen hun koers teruglopen. De rede­nen voor deze tegen­val­lende resul­tat­en komen uit ver­schil­lende hoeken. Zo werd de over­name van het Britse O2 door het Spaanse Tele­fóni­ca niet goed ver­teerd. Dan waren er de teleurstel­lende vooruitzicht­en die Deutsche Telekom en Voda­fone bek­end moesten mak­en omwille van de almaar grotere concurrentiedruk. 
De chart hier­boven maakt duidelijk, dat de DJ Stoxx Tele­com Index nog niet over­tu­igend een groeikanaal heeft opge­zocht. De ste­un bij 260 pun­ten blijkt het voor­lop­ig te houden. 
Toch moeten indi­vidu­ele leden van deze index niet uit het oog wor­den ver­loren. Denken we hier­bij aan het Ned­er­landse KPN, her­haalde malen ver­meld als overnamekandidaat.
Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets

20 april 2006.
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets columns en financiële bericht­en. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken fond­sen of bedrijven.

Reac­ties kunt u sturen naar: jan@​usmarkets.​nl

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.