Drie sectoren die het vorig jaar niet goed deden, zijn Telecom, Distributie (Retail) en Media … Als we de betreffende DOW Jones Stoxx indices beschouwen, dan merken we in twee van de drie gevallen toch wel een inhaalbeweging dit jaar. Zijn hier tegen eind 2006 winnaars in de maak? Kunnen er verrassingen uit de hoek komen?
Comeback zwakke sectoren?
Hieronder ziet u de grafiek over 2 jaar van de Dow Jones Stoxx Media Index, die in 2005 een bescheiden winst boekte van 8,3%. Op zichzelf is 8% winst nog altijd stukken beter dan wat bij voorbeeld een klassiek spaarboekje opbrengt, maar tegenover de winnaars van vorig jaar betekent deze 8% niet veel: DJ Stoxx Basic Resources won de sprint in 2005 met 39,7% winst, achterna gezeten door DJ Stoxx Oil & Gas (+31,2%) en DJ Financial Services (+26,4%).
De reden van de zwakke groei in 2005 van de Europese Mediasector is te zoeken in de middelmatige prestaties van Reed-Elsevier (Brits-Nederlands) en het Franse Vivendi Universal (samen goed voor een kwart van deze index).
Bovenstaande grafiek laat vermoeden, dat DJ Stoxx Media in een groeikanaal zit.
Bovenstaande chart toont aan, dat de DJ Stoxx Retail Index amper winst boekte in 2005, om juist te zijn: +2,35%. Hierbij mogen we niet uit het oog verliezen, dat Carrefour (FR) en Tesco (VK) samen 31% uitmaken van deze index. En deze aandelen deden amper iets vorig jaar, wat de slappe prestatie van de index verklaart.
Maar als u de grafiek meer van nabij bekijkt, dan ziet u dat vanaf oktober 2005 een algemeen stijgende trend optreedt en deze zet zich tot op vandaag door, weliswaar met wat vallen en opstaan. Het terugkerende vertrouwen in Carrefour (FR), Casino (FR), Delhaize (BE) en Metro (DE) is er zeker niet vreemd aan. Carrefour en Casino breiden volop uit in groeilanden zoals Brazilië, China en Polen. En Metro profiteert van het Duitse economische herstel, dat er eindelijk zit aan te komen.
DJ Stoxx Telecom sloot als enige DJ Stoxx-index 2005 af met verlies, nl ‑2,26%. Dat kwam omdat de aandelen van grote jongens zoals Deutsche Telekom, France Télécom en Vodafone (VK) in de rode cijfers eindigden. Ook relatief kleine spelers zoals Belgacom zagen hun koers teruglopen. De redenen voor deze tegenvallende resultaten komen uit verschillende hoeken. Zo werd de overname van het Britse O2 door het Spaanse Telefónica niet goed verteerd. Dan waren er de teleurstellende vooruitzichten die Deutsche Telekom en Vodafone bekend moesten maken omwille van de almaar grotere concurrentiedruk.
De chart hierboven maakt duidelijk, dat de DJ Stoxx Telecom Index nog niet overtuigend een groeikanaal heeft opgezocht. De steun bij 260 punten blijkt het voorlopig te houden.
Toch moeten individuele leden van deze index niet uit het oog worden verloren. Denken we hierbij aan het Nederlandse KPN, herhaalde malen vermeld als overnamekandidaat.
Jan Van Besauw
Columnist voor US Markets
Columnist voor US Markets
20 april 2006.
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets columns en financiële berichten. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken fondsen of bedrijven.
Reacties kunt u sturen naar: jan@usmarkets.nl