...

BULL HELEMAAL TERUG OP WALL STREET?

21 februari 2012, 07:48 | Guy Boscart | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

Wall Street doet het goed, de Dow Jones breekt de top van vorig jaar, de Nas­daq maakt zelfs 11 jaar oude highs momenteel. Alleen zien we wel dat de Trans­port index voor­lop­ig niet kan vol­gen. Meestal is dat toch een voorteken dat de rest ook die richt­ing zal gaan vol­gen. We kijken naar de Dow Jones, de Nas­daq en de Trans­port index …


De markt:
Na lange tijd onder­han­de­len is het ein­delijk zover dat het nieuwe ste­un­pakket van 130 mil­jard euro naar de Grieken kan. Vooral het vooruitzicht daarop zette de koersen steeds een stap­je hoger, de AEX kwam zelfs boven de 330 pnt terecht, de Duitse DAX kwam op een zucht van de 7000 pnt grens uit maandag. Wall Street dat dicht bleef maandag moet nog rea­geren op dit alles, maar ook daar zijn de meeste indices behoor­lijk door geschoten behalve de Trans­port index. Nu men voor­lop­ig met de Grieken klaar is kan de markt zich weer volop gaan richt­en op het echte werk, een item dat voor het sen­ti­ment nogal gevoelig is verd­wi­jnt in ieder geval voor een tijd­je naar de achter­grond. De aan­loop naar het al dan niet door­gaan van de red­ding van Grieken­land deed de markt op ieder bericht opkruipen naar een hoger lev­el.

Nu de zak­en rond zijn zien we de start van de sessie in Europa niet als bij­zon­der posi­tief, het lijkt erop dat de markt dit alles al ruim heeft opgenomen in de koersen. Dat maakt nu mogelijk de weg vrij naar de lang verwachte cor­rec­tie want op Wall Street hebben we sinds de start van het nieuwe jaar nog geen enkele sessie gezien waar de indices meer dan 1% ver­loren, sterk­er nog, het is al gele­den van 19 decem­ber dat er nog een cor­rec­tie kwam op Wall Street van meer dan 1%. Zow­el bij de Nas­daq, de S&P 500 en de Dow Jones. Bij de Dow Jones Trans­port index ligt dat anders, deze index kri­jgt het rond de top­pen lastig en kan (nog) niet doorzetten. De Dow Jones en de Nas­daq breken dan wel de top­pen van vorig jaar, maar ook daar is nog beves­tig­ing nodig voor we het over een defin­i­tieve uit­braak kun­nen hebben. We kun­nen echter niet ontken­nen dat we in een hele sterke mark­t­fase zit­ten momenteel, de gold­en cross op de Dow Jones, S&P 500 en de Nas­daq zegt daar ook al veel over.

Bij een Gold­en Cross” is het zo dat het 50-daags gemid­delde het 200-daags gemid­delde door­breekt naar boven toe. Het is voor de lan­gere ter­mi­jn een posi­tieve trend indi­ca­tor die aan­toont dat de koersen al lange tijd oplopen en zich verder in de posi­tieve zin kun­nen ontwikke­len. Maar, het is natu­urlijk ook zo dat er in deze fase ook cor­rec­ties thuis horen, en aangezien de markt al ruim 2 maan­den bezig is met deze op het oog ein­de­loos lijk­ende ral­ly zal er om deze sti­jging hoe dan ook gezond te houden eerst wat lucht uit moeten. Dan verwacht ik een terug­val van min­i­maal 3 tot 5% vanaf de standen waar we nu op staan, bij de Dow Jones een goeie 500 pnt in totaal en bij de S&P 500 die de 1370 zo goed als bereikt zou er dan ook een punt of 40 tot 50 vanaf moeten kun­nen. Daar­na zien we verder, de sti­jging zou dan weer op gang kun­nen komen.

Zoals u merkt ben ik niet negatief op het ver­loop van de beurzen, de grafieken bewi­jzen dat we met een sterk jaar bezig zijn. Hogere top­pen hou ik dan ook zek­er voor mogelijk, zelfs een aan­val op de hoog­ste koers ooit bij de Dow Jones en de S&P 500 bli­jven mogelijk gezien de huidi­ge opzet van de markt. Op de lange ter­mi­jn grafiek van de Dow Jones hieron­der kunt u deze All Time High” net boven de 14.000 pnt zien (2007), zo ver is dat niet meer. Het is in ieder geval een sterke poging die wordt onder­nomen om de index daarheen te sturen. Amerika­nen lat­en zo‘n kans meestal niet liggen waar­door het mijn inziens ook een doel gaat wor­den om deze mijl­paal te bereiken dit jaar nog. Wel zal de Trans­port index die u ook hieron­der ziet mee moeten, en ook die zal uit moeten breken wat tot nog toe niet is gelukt in tegen­stelling tot de Dow Jones en de Nas­daq. De Trans­port index is al bezig zich wat terug te trekken, en doet in de laat­ste fase niet echt mee met de sti­jging zoals die er nog is bij de andere indices. Daarom ben ik voor­lop­ig eerst nog gefo­cust op een korte en krachtige pull back op Wall Street als aan­loop tot de aan­val op de top­pen die er nu staan. We hebben we wat tijd nodig nu, hoe ver­lopen de komende sessies? En vooral, als het even draait is het de vraag of we die terug­val van 3 tot 5% hele­maal gaan kri­j­gen? Daarom bli­jft het belan­grijk om de mark­ten op de voet te vol­gen en waar nodig snel te han­de­len waar nodig.

Samengevat:
De markt bli­jft heel sterk, wel zijn we toe aan een cor­rec­tie van 3 tot 5% om het ver­loop betrouw­baar en gezond te houden. De Dow Jones ruikt de top van 2007 en wil daar waar mogelijk naar­toe lat­er dit jaar, de Nas­daq ontwikkeld zich sterk en zit in het veld tussen de top van 2000 en boven de top van 2007. In feite kan de tech­nolo­gie behoor­lijk bli­jven liggen en nog sterk­er wor­den zolang de Nas­daq niet meer onder de 2850 pnt zakt, op dit moment hebben we zo‘n 100 pun­ten spel­ing, meer dan 3%. De Trans­port index daar­ente­gen wil nog niet uit­breken waar­door in feite de cor­rec­tie zich via deze indi­catie al kan aankondi­gen. Het wor­den span­nende dagen op de beurzen de rest van de week, we moeten alert bli­jven.


Grafiek Dow Jones:


Grafiek Nas­daq:


Grafiek Dow Jones Trans­port:


Guy Boscart
www​.usmar​kets​.nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.