Wall Street doet het goed, de Dow Jones breekt de top van vorig jaar, de Nasdaq maakt zelfs 11 jaar oude highs momenteel. Alleen zien we wel dat de Transport index voorlopig niet kan volgen. Meestal is dat toch een voorteken dat de rest ook die richting zal gaan volgen. We kijken naar de Dow Jones, de Nasdaq en de Transport index …
De markt:
Na lange tijd onderhandelen is het eindelijk zover dat het nieuwe steunpakket van 130 miljard euro naar de Grieken kan. Vooral het vooruitzicht daarop zette de koersen steeds een stapje hoger, de AEX kwam zelfs boven de 330 pnt terecht, de Duitse DAX kwam op een zucht van de 7000 pnt grens uit maandag. Wall Street dat dicht bleef maandag moet nog reageren op dit alles, maar ook daar zijn de meeste indices behoorlijk door geschoten behalve de Transport index. Nu men voorlopig met de Grieken klaar is kan de markt zich weer volop gaan richten op het echte werk, een item dat voor het sentiment nogal gevoelig is verdwijnt in ieder geval voor een tijdje naar de achtergrond. De aanloop naar het al dan niet doorgaan van de redding van Griekenland deed de markt op ieder bericht opkruipen naar een hoger level.
Nu de zaken rond zijn zien we de start van de sessie in Europa niet als bijzonder positief, het lijkt erop dat de markt dit alles al ruim heeft opgenomen in de koersen. Dat maakt nu mogelijk de weg vrij naar de lang verwachte correctie want op Wall Street hebben we sinds de start van het nieuwe jaar nog geen enkele sessie gezien waar de indices meer dan 1% verloren, sterker nog, het is al geleden van 19 december dat er nog een correctie kwam op Wall Street van meer dan 1%. Zowel bij de Nasdaq, de S&P 500 en de Dow Jones. Bij de Dow Jones Transport index ligt dat anders, deze index krijgt het rond de toppen lastig en kan (nog) niet doorzetten. De Dow Jones en de Nasdaq breken dan wel de toppen van vorig jaar, maar ook daar is nog bevestiging nodig voor we het over een definitieve uitbraak kunnen hebben. We kunnen echter niet ontkennen dat we in een hele sterke marktfase zitten momenteel, de golden cross op de Dow Jones, S&P 500 en de Nasdaq zegt daar ook al veel over.
Bij een “Golden Cross” is het zo dat het 50-daags gemiddelde het 200-daags gemiddelde doorbreekt naar boven toe. Het is voor de langere termijn een positieve trend indicator die aantoont dat de koersen al lange tijd oplopen en zich verder in de positieve zin kunnen ontwikkelen. Maar, het is natuurlijk ook zo dat er in deze fase ook correcties thuis horen, en aangezien de markt al ruim 2 maanden bezig is met deze op het oog eindeloos lijkende rally zal er om deze stijging hoe dan ook gezond te houden eerst wat lucht uit moeten. Dan verwacht ik een terugval van minimaal 3 tot 5% vanaf de standen waar we nu op staan, bij de Dow Jones een goeie 500 pnt in totaal en bij de S&P 500 die de 1370 zo goed als bereikt zou er dan ook een punt of 40 tot 50 vanaf moeten kunnen. Daarna zien we verder, de stijging zou dan weer op gang kunnen komen.
Zoals u merkt ben ik niet negatief op het verloop van de beurzen, de grafieken bewijzen dat we met een sterk jaar bezig zijn. Hogere toppen hou ik dan ook zeker voor mogelijk, zelfs een aanval op de hoogste koers ooit bij de Dow Jones en de S&P 500 blijven mogelijk gezien de huidige opzet van de markt. Op de lange termijn grafiek van de Dow Jones hieronder kunt u deze “All Time High” net boven de 14.000 pnt zien (2007), zo ver is dat niet meer. Het is in ieder geval een sterke poging die wordt ondernomen om de index daarheen te sturen. Amerikanen laten zo‘n kans meestal niet liggen waardoor het mijn inziens ook een doel gaat worden om deze mijlpaal te bereiken dit jaar nog. Wel zal de Transport index die u ook hieronder ziet mee moeten, en ook die zal uit moeten breken wat tot nog toe niet is gelukt in tegenstelling tot de Dow Jones en de Nasdaq. De Transport index is al bezig zich wat terug te trekken, en doet in de laatste fase niet echt mee met de stijging zoals die er nog is bij de andere indices. Daarom ben ik voorlopig eerst nog gefocust op een korte en krachtige pull back op Wall Street als aanloop tot de aanval op de toppen die er nu staan. We hebben we wat tijd nodig nu, hoe verlopen de komende sessies? En vooral, als het even draait is het de vraag of we die terugval van 3 tot 5% helemaal gaan krijgen? Daarom blijft het belangrijk om de markten op de voet te volgen en waar nodig snel te handelen waar nodig.
Samengevat:
De markt blijft heel sterk, wel zijn we toe aan een correctie van 3 tot 5% om het verloop betrouwbaar en gezond te houden. De Dow Jones ruikt de top van 2007 en wil daar waar mogelijk naartoe later dit jaar, de Nasdaq ontwikkeld zich sterk en zit in het veld tussen de top van 2000 en boven de top van 2007. In feite kan de technologie behoorlijk blijven liggen en nog sterker worden zolang de Nasdaq niet meer onder de 2850 pnt zakt, op dit moment hebben we zo‘n 100 punten speling, meer dan 3%. De Transport index daarentegen wil nog niet uitbreken waardoor in feite de correctie zich via deze indicatie al kan aankondigen. Het worden spannende dagen op de beurzen de rest van de week, we moeten alert blijven.
Grafiek Dow Jones:
Grafiek Nasdaq:
Grafiek Dow Jones Transport:
Guy Boscart
www.usmarkets.nl