...

BENZINE/DIESEL: VAN KWAAD TOT ERGER

10 januari 2011, 16:11 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Onge­ho­ord. Anders kun­nen we niet noe­men wat er in een tijdspanne van nog geen twee maan­den is gebeurd met de pri­jzen aan de pomp. Want (op één te ver­waar­lozen uit­zon­der­ing na) zijn de pri­jzen van ben­zine en diesel in alle EU-lan­den gemid­deld 6 tot 7% gestegen.


De pri­jzen die we pub­liceren zijn de offi­ciële Europese max­i­ma. Afhanke­lijk van de lever­anci­er, de han­de­laar en de lig­ging van het tanksta­tion zijn, gelukkig maar, lagere pri­jzen mogelijk.
In ons overzicht van 14 novem­ber 2010 von­den we, dat de pri­jzen van ben­zine en diesel de ver­keerde richt­ing kozen. De feit­en hebben ons gelijk gegeven. Dat merkt u aan de zee van rood in onder­staande tabel:

alt


In min­der dan twee maan­den tijd zijn de math­e­ma­tis­che Europese gemid­delden van Euro­su­per 95 en Super­plus 98 geste­gen met meer dan 6%, ter­wi­jl diesel er zelfs een dikke 7% bij kreeg.

Ned­er­land ger­aakt zijn kop­posi­tie niet kwi­jt wat betre­ft Euro­su­per 95, die tegen­over medio novem­ber 2010 bij­na 5% duur­der is. Een gevoelige sprong van meer dan 9% opwaarts mak­en de pri­jzen van deze brand­stof in Let­land, Roe­menië en Zwe­den, maar ook in nage­noeg alle EU-lan­den zullen de pri­jssti­jgin­gen pijn doen. Cyprus hand­haaft, ondanks een sti­jging met 4,7%, zijn posi­tie als goed­koop­ste land voor Euro­su­per 95. Op alle regels zijn uit­zon­derin­gen en dat geldt in dit geval voor Hon­gar­i­je, waar Euro­su­per 95 een beschei­den 0,4% min­der duur wordt. Over de magis­che’ 1‑eurogrens, die rond deze tijd vorig jaar nog fre­quent bereikt werd, moeten we niet meer spreken.

Wat Super­plus 98 betre­ft stelt Grieken­land alle andere EU-lan­den in de schaduw, hoewel ze daar een dergelijke kam­pi­oen­sti­tel wel willen mis­sen, denken we. Super­plus 98 kost in het land van de sir­ta­ki zo maar even­t­jes 23% meer dan het EU-gemid­delde.

Ondanks een sti­jging met 9% bli­jft Let­land het goed­koop­ste land voor deze ben­zi­ne­soort. Kloeke sti­jgin­gen tussen 8 en 9,2% noteren we ook voor Litouwen, Lux­em­burg, Roe­menië en Zwe­den.

De duurste Diesel van de EU bli­jf je tanken in Groot-Brit­tan­nië, waar de pri­js met een forse 7,4% aandik­te. De niet beni­j­denswaardi­ge kam­pi­oe­nen van duur­der wor­dend diesel is (en dat komt ons ook onge­ho­ord voor) Lux­em­burg met een duizel­ing­wekkende +18,9%. Waar ze het ook geweten zullen hebben is in Litouwen (+12,3%) en Zwe­den en Fin­land (resp. +11,2 en 11,3%). Tussen 8 en 9,5% sti­jgin­gen noteren we in Let­land, Oost­en­rijk, Polen, Por­tu­gal en Span­je. De relatief goed­koop­ste diesel komt niet meer uit Lux­em­burg, maar wel uit Cyprus.

In Hon­gar­i­je deed de pri­js er een minus­cule 0,05% af.

En hier is de gebruike­lijke grafiek:


alt


Lat­en we ook even kijken naar het ver­loop van de pri­js van het vat ruwe olie :


alt

De opwaartse trend sinds eind 2009 heeft zich doorgezet. Wel met vallen en opstaan, maar het ziet er niet naar uit dat opwaartse pri­jskanaal spoedig ver­lat­en zal worden.

alt


Een lange ter­mi­jn grafiek is deze van NYMEX. Hier zien we de steile opgang vanaf 2002 tot de piek van 146 USD/​vat op 14 juli 2008, gevol­gd door een terug­val tot 35,35 USD/​vat (-76%) op 24 decem­ber 2008. Deze grafiek leert ons ook, dat het huidi­ge pri­js­niveau van ruwe olie (ca 90 USD/​vat) dat­gene is van eind decem­ber 2007, wat nog alti­jd bij­na 40% lager is dan genoemde piek van 14 juli 2008. We weten wel dat data uit het verleden geen garantie zijn voor het­geen te verwacht­en is in de toekomst, maar vrolijk wor­den we niet van deze sit­u­atie. Want de pri­jzen van ben­zine en diesel, natu­urlijk­er­wi­jze in het kiel­zog van de pri­js van het vat ruwe olie, gaan van kwaad tot erg­er, daar kun­nen we niet naast kijken.

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Mar­kets
________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en finan­ciële berichten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.