Ongehoord. Anders kunnen we niet noemen wat er in een tijdspanne van nog geen twee maanden is gebeurd met de prijzen aan de pomp. Want (op één te verwaarlozen uitzondering na) zijn de prijzen van benzine en diesel in alle EU-landen gemiddeld 6 tot 7% gestegen.
De prijzen die we publiceren zijn de officiële Europese maxima. Afhankelijk van de leverancier, de handelaar en de ligging van het tankstation zijn, gelukkig maar, lagere prijzen mogelijk.
In ons overzicht van 14 november 2010 vonden we, dat de prijzen van benzine en diesel de verkeerde richting kozen. De feiten hebben ons gelijk gegeven. Dat merkt u aan de zee van rood in onderstaande tabel:
In minder dan twee maanden tijd zijn de mathematische Europese gemiddelden van Eurosuper 95 en Superplus 98 gestegen met meer dan 6%, terwijl diesel er zelfs een dikke 7% bij kreeg.
Nederland geraakt zijn koppositie niet kwijt wat betreft Eurosuper 95, die tegenover medio november 2010 bijna 5% duurder is. Een gevoelige sprong van meer dan 9% opwaarts maken de prijzen van deze brandstof in Letland, Roemenië en Zweden, maar ook in nagenoeg alle EU-landen zullen de prijsstijgingen pijn doen. Cyprus handhaaft, ondanks een stijging met 4,7%, zijn positie als goedkoopste land voor Eurosuper 95. Op alle regels zijn uitzonderingen en dat geldt in dit geval voor Hongarije, waar Eurosuper 95 een bescheiden 0,4% minder duur wordt. Over de ‘magische’ 1‑eurogrens, die rond deze tijd vorig jaar nog frequent bereikt werd, moeten we niet meer spreken.
Wat Superplus 98 betreft stelt Griekenland alle andere EU-landen in de schaduw, hoewel ze daar een dergelijke kampioenstitel wel willen missen, denken we. Superplus 98 kost in het land van de sirtaki zo maar eventjes 23% meer dan het EU-gemiddelde.
Ondanks een stijging met 9% blijft Letland het goedkoopste land voor deze benzinesoort. Kloeke stijgingen tussen 8 en 9,2% noteren we ook voor Litouwen, Luxemburg, Roemenië en Zweden.
De duurste Diesel van de EU blijf je tanken in Groot-Brittannië, waar de prijs met een forse 7,4% aandikte. De niet benijdenswaardige kampioenen van duurder wordend diesel is (en dat komt ons ook ongehoord voor) Luxemburg met een duizelingwekkende +18,9%. Waar ze het ook geweten zullen hebben is in Litouwen (+12,3%) en Zweden en Finland (resp. +11,2 en 11,3%). Tussen 8 en 9,5% stijgingen noteren we in Letland, Oostenrijk, Polen, Portugal en Spanje. De relatief goedkoopste diesel komt niet meer uit Luxemburg, maar wel uit Cyprus.
In Hongarije deed de prijs er een minuscule 0,05% af.
En hier is de gebruikelijke grafiek:
Laten we ook even kijken naar het verloop van de prijs van het vat ruwe olie :
De opwaartse trend sinds eind 2009 heeft zich doorgezet. Wel met vallen en opstaan, maar het ziet er niet naar uit dat opwaartse prijskanaal spoedig verlaten zal worden.
Een lange termijn grafiek is deze van NYMEX. Hier zien we de steile opgang vanaf 2002 tot de piek van 146 USD/vat op 14 juli 2008, gevolgd door een terugval tot 35,35 USD/vat (-76%) op 24 december 2008. Deze grafiek leert ons ook, dat het huidige prijsniveau van ruwe olie (ca 90 USD/vat) datgene is van eind december 2007, wat nog altijd bijna 40% lager is dan genoemde piek van 14 juli 2008. We weten wel dat data uit het verleden geen garantie zijn voor hetgeen te verwachten is in de toekomst, maar vrolijk worden we niet van deze situatie. Want de prijzen van benzine en diesel, natuurlijkerwijze in het kielzog van de prijs van het vat ruwe olie, gaan van kwaad tot erger, daar kunnen we niet naast kijken.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en financiële berichten.