In dit artikel zal worden ingegaan op de luchtvaartsector en zal er specifiek gekeken worden naar China Southern Airlines Limited (ADR) (Public, NYSE:ZNH). Met in het achterhoofd het onlangs verschenen rapport van de International Air Transport Association (IATA) en hun verwachting dat in 2014 zo’n 3.3 miljard passagiers gebruik zullen maken van de luchtvaart, 800 miljoen meer dan de 2.5 miljard in 2009. De verwachting van de IATA is dat China/Azië de grootste bijdrage zal hebben als het gaat om nieuwe passagiers (45% van de nieuwe aanwas), ook terug te zien in het eerste figuur. Om deze reden is het interessant om is te kijken naar de airliners uit China, vandaar het bovengenoemde fonds.
Risicoprofiel: Gemiddeld
Termijn: Middel- tot lange termijn
Met een marktkapitaal van zo’n 4 miljard, een earnings per share (EPS) toename van meer dan 50% over de laatste vijf jaren tegenover een sectorgemiddelde van ‑3% is dit toch wel een uitblinker in de sector. De verwachting is dat de komende vijf jaar de EPS zal toenemen met nog zo’n 70% en dat het sectorgemiddelde zo’n 10% zal zijn, een enorme outperformer. De huidige koers van het fonds is momenteel $25.60 (52 week: 17.45 – 39.30) en kent nog veel groeipotentieel, zeker voor beleggers met een lange adem. De koers-winst verhouding van het fonds is ‘slechts’ rond de 11 één van de lagere noteringen in de sector.
Als we kijken naar de korte termijn, tot 2011 is de verwachting dat de winst die te behalen valt ook het grootst voor bedrijven met exposure in de Aziatische regio’s (figuur 2). Onze eigen regio, Europa blijft wat achter door de nasleep van de crisis door de onrust die hier nog heerst, KLM-AirFrance zou ik u ook afraden op korte termijn.
Mocht u op zoek zijn naar een fonds in de luchtvaartsector zou u dus kunnen overwegen om te zoeken in China en dan met name het genoemde fonds, China Southern Airlines, ziet er interessant uit om fundamentele redenen. Dit was een wat korter artikel over een eventuele koopkandidaat, voor lange termijn beleggers zeer interessant. Voor de mensen die de ‘gratis aandelen methode’ (zie vorige artikelen, zonne-energie en stamcellen) nastreven wat minder.
Tobit van Dijk
US Markets