...

BELEGGINGSKANSEN LUCHTVAART

15 februari 2011, 22:26 | Tobit van Dijk | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

In dit artikel zal wor­den inge­gaan op de lucht­vaart­sec­tor en zal er spec­i­fiek gekeken wor­den naar Chi­na South­ern Air­lines Lim­it­ed (ADR) (Pub­lic, NYSE:ZNH). Met in het achter­hoofd het onlangs ver­sch­enen rap­port van de Inter­na­tion­al Air Trans­port Asso­ci­a­tion (IATA) en hun verwacht­ing dat in 2014 zo’n 3.3 mil­jard pas­sagiers gebruik zullen mak­en van de lucht­vaart, 800 miljoen meer dan de 2.5 mil­jard in 2009. De verwacht­ing van de IATA is dat China/​Azië de groot­ste bij­drage zal hebben als het gaat om nieuwe pas­sagiers (45% van de nieuwe aan­was), ook terug te zien in het eerste figu­ur. Om deze reden is het inter­es­sant om is te kijken naar de air­lin­ers uit Chi­na, van­daar het bovenge­noemde fonds.

Risi­co­profiel: Gemid­deld
Ter­mi­jn: Mid­del- tot lange termijn

Met een mark­tkap­i­taal van zo’n 4 mil­jard, een earn­ings per share (EPS) toe­name van meer dan 50% over de laat­ste vijf jaren tegen­over een sec­torgemid­delde van ‑3% is dit toch wel een uit­blink­er in de sec­tor. De verwacht­ing is dat de komende vijf jaar de EPS zal toen­e­men met nog zo’n 70% en dat het sec­torgemid­delde zo’n 10% zal zijn, een enorme out­per­former. De huidi­ge koers van het fonds is momenteel $25.60 (52 week: 17.4539.30) en kent nog veel groeipo­ten­tieel, zek­er voor beleg­gers met een lange adem. De koers-winst ver­houd­ing van het fonds is slechts’ rond de 11 één van de lagere noterin­gen in de sector.



Als we kijken naar de korte ter­mi­jn, tot 2011 is de verwacht­ing dat de winst die te behalen valt ook het grootst voor bedri­jven met expo­sure in de Azi­atis­che regio’s (figu­ur 2). Onze eigen regio, Europa bli­jft wat achter door de nasleep van de cri­sis door de onrust die hier nog heerst, KLM-Air­France zou ik u ook afraden op korte termijn.

iata_2


Mocht u op zoek zijn naar een fonds in de lucht­vaart­sec­tor zou u dus kun­nen over­we­gen om te zoeken in Chi­na en dan met name het genoemde fonds, Chi­na South­ern Air­lines, ziet er inter­es­sant uit om fun­da­mentele rede­nen. Dit was een wat kor­ter artikel over een eventuele koop­kan­di­daat, voor lange ter­mi­jn beleg­gers zeer inter­es­sant. Voor de mensen die de gratis aan­de­len meth­ode’ (zie vorige artike­len, zonne-energie en stam­cellen) nas­treven wat minder.

Tobit van Dijk
US Mar­kets



Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.