De afgelopen weken kregen we veel positieve berichten over de consumentenmarkt, in deze analyse kijken we naar Unilever en Ahold. Aandelen in deze sector binnen de AEX index.
De Nederlandse consument gaf de afgelopen maanden meer uit aan boodschappen en dat is positief voor de producenten van deze goederen. Vorige week (13 juni) kwam het GfK met een raport waaruit bleek dat de uitgaven van de consument met 3% waren gestegen over de maand mei, dat was dezelfde groei als voor de eerste 5 maanden van dit jaar. Over het jaar 2015 zagen de supermarkten ook al een stijging van de omzet en ging de uitgave per kassabon met 0.4% omhoog t.o.v. 2014. De totale omzet van alle supermarkten samen steeg met 3.2%. Deze berichten zouden een positieve invloed kunnen brengen op het koersverloop van de aandelen binnen deze analyse maar voorlopig lijkt dat helaas nog niet het geval.
Unilever
Sinds de laatste analyse van Unilever is er nog weinig veranderd. Vanaf februari dit jaar zit de koers van Unilever in een zijwaartse trend die zich tussen tussen de €41.5 en €38 beweegt. Het aandeel is nog niet in staat, ondanks de hogere uitgaves door de consument, om een uitbraak te maken. Dit kan komen doordat Unilever dicht tegen zijn all-time high staat en dat beleggers door de economische onzekerheid beleggers toch wat voorzichtiger zijn. Na dat de onzekerheid wat wegebt kan het zo maar zijn dat er een uitbraak naar boven volgt doordat Unilever het op alle vlakken prima doet. Het bestrijkt ook een grotere markt via de opkomende economieën en daarmee kan dus de omzet worden verhoogd. Er is dus zeker nog voldoende groeipotentie voor Unilever.
Door de stevige daling van afgelopen week was de koers even tot onder de belangrijke steunlijn gezakt maar na de lopende rally van nu staat het aandeel weer binnen de range gevormd door de lijn over de toppen en onder de bodems.
De koers van Unilever staat nu weer boven het 50- en het 200 daags gemiddelde die beiden uitkomen tussen de €39 en de €39.5. Onder deze steun zien we de lijn onder de bodems vanaf augustus (2015), die komt rond de €39 uit en kan een betrouwbare steun blijven voorlopig. Mocht Unilever onder deze sterke steun terecht komen dan zien we snel daaronder steun rond de €37.5. Hieronder krijgen we een geheel andere situatie waar Unilever terug kan naar de bodems van januari die rond de €36,5 uitkomen.
Bij een stijging zien we weerstand door de lijn over de toppen vanaf november (2015) die rond de €40.8 uitkomt, daarboven weerstand door de top van april rond de €41.5. Bij een verdere uitbraak kan Unilever weer richting de All Time High die rond de €42.5 wacht waarna er bij een uitbraak nieuwe toppen kunnen worden gemaakt.
Ahold
Ahold zag over het eerste kwartaal de totale omzet flink toenemen en hiermee leverde de retail keten naar eigen zeggen ‘solide prestaties’. Naast de bekende supermarkten is Ahold ook eigenaar van Bol.com, dit onderdeel zit nog steeds in de investeringsfase en boekt voorlopig nog geen winst. Om Bol.com winstgevend te krijgen krijgt het online segment nu de grootste prioriteit omdat Ahold gelooft dat hier veel meer uit te halen valt op termijn wat een positieve invloed op zowel omzet als winst teweeg kan brengen. Toch zien we een redelijk vlak verloop van de koers gedurende de afgelopen maanden en lukt het nog niet om een sterke weerstand te doorbreken om daarna nieuwe toppen te maken. Hiermee lijkt de lijkt de economische onzekerheid toch ook een grote invloed uit te voeren op de koersverloop van dit aandeel.
Wat opvalt is dat bij Ahold het 50-en 200-daags gemiddelde dicht bij elkaar liggen en dat de koers, net als bij Unilever hiertussen blijft hangen. Aan de onderkant krijgt Ahold nu steun door het 50- en 200-daags gemiddelde ergens tussen de de €19 – 19.5. Steun onder het 200-daags gemiddelde zien we door de lijn onder de bodems vanaf februari, die komt nu rond de €19 uit. Net daaronder ook steun door de recente bodems bij Ahold. Bij een verdere terugval kan de koers richting de volgende steun die rond de €18.2 uitkomt.
Weerstand voor Ahold ligt wat hoger en die zien we rond de €19.7, mocht deze weerstand doorbroken worden dan kan de koers doorschieten naar de vorige top rond de €20.7. Boven deze weerstand komt de top van februari (2016) weer in beeld rond de €21,25
Technisch ziet het er nu redelijk neutraal uit voor wat betreft Ahold door de stagnatie van de koers desondanks de vrij positieve berichten rondom het bedrijf. De verdere ontwikkelingen op de markten zal het koersverloop moeten bepalen voor Ahold waarmee het met een positie op de lange termijn afwachten blijft.
US Markets redactie