...

Analyse Unilever en Ahold

21 juni 2016, 14:56 | US Markets Redactie | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

De afgelopen weken kre­gen we veel posi­tieve bericht­en over de con­sumenten­markt, in deze analyse kijken we naar Unilever en Ahold. Aan­de­len in deze sec­tor bin­nen de AEX index.


De Ned­er­landse con­sument gaf de afgelopen maan­den meer uit aan bood­schap­pen en dat is posi­tief voor de pro­du­cen­ten van deze goed­eren. Vorige week (13 juni) kwam het GfK met een raport waaruit bleek dat de uit­gaven van de con­sument met 3% waren geste­gen over de maand mei, dat was dezelfde groei als voor de eerste 5 maan­den van dit jaar. Over het jaar 2015 zagen de super­mark­ten ook al een sti­jging van de omzet en ging de uit­gave per kass­abon met 0.4% omhoog t.o.v. 2014. De totale omzet van alle super­mark­ten samen steeg met 3.2%. Deze bericht­en zouden een posi­tieve invloed kun­nen bren­gen op het koersver­loop van de aan­de­len bin­nen deze analyse maar voor­lop­ig lijkt dat helaas nog niet het geval.

Unilever

Sinds de laat­ste analyse van Unilever is er nog weinig veran­derd. Vanaf feb­ru­ari dit jaar zit de koers van Unilever in een zijwaartse trend die zich tussen tussen de €41.5 en €38 beweegt. Het aan­deel is nog niet in staat, ondanks de hogere uit­gaves door de con­sument, om een uit­braak te mak­en. Dit kan komen door­dat Unilever dicht tegen zijn all-time high staat en dat beleg­gers door de economis­che onzek­er­heid beleg­gers toch wat voorzichtiger zijn. Na dat de onzek­er­heid wat wegebt kan het zo maar zijn dat er een uit­braak naar boven vol­gt door­dat Unilever het op alle vlakken pri­ma doet. Het bestrijkt ook een grotere markt via de opkomende economieën en daarmee kan dus de omzet wor­den ver­hoogd. Er is dus zek­er nog vol­doende groeipo­ten­tie voor Unilever.

Door de ste­vige dal­ing van afgelopen week was de koers even tot onder de belan­grijke ste­un­li­jn geza­kt maar na de lopende ral­ly van nu staat het aan­deel weer bin­nen de range gevor­md door de lijn over de top­pen en onder de bodems.

De koers van Unilever staat nu weer boven het 50- en het 200 daags gemid­delde die bei­den uitkomen tussen de €39 en de €39.5. Onder deze ste­un zien we de lijn onder de bodems vanaf augus­tus (2015), die komt rond de €39 uit en kan een betrouw­bare ste­un bli­jven voor­lop­ig. Mocht Unilever onder deze sterke ste­un terecht komen dan zien we snel daaron­der ste­un rond de €37.5. Hieron­der kri­j­gen we een geheel andere sit­u­atie waar Unilever terug kan naar de bodems van jan­u­ari die rond de €36,5 uitkomen.

Bij een sti­jging zien we weer­stand door de lijn over de top­pen vanaf novem­ber (2015) die rond de €40.8 uitkomt, daar­boven weer­stand door de top van april rond de €41.5. Bij een verdere uit­braak kan Unilever weer richt­ing de All Time High die rond de €42.5 wacht waar­na er bij een uit­braak nieuwe top­pen kun­nen wor­den gemaakt.

Unilever TA df79f

Ahold

Ahold zag over het eerste kwartaal de totale omzet flink toen­e­men en hier­mee leverde de retail keten naar eigen zeggen solide presta­ties’. Naast de bek­ende super­mark­ten is Ahold ook eige­naar van Bol​.com, dit onderdeel zit nog steeds in de invester­ings­fase en boekt voor­lop­ig nog geen winst. Om Bol​.com win­st­gevend te kri­j­gen kri­jgt het online seg­ment nu de groot­ste pri­or­iteit omdat Ahold gelooft dat hier veel meer uit te halen valt op ter­mi­jn wat een posi­tieve invloed op zow­el omzet als winst teweeg kan bren­gen. Toch zien we een redelijk vlak ver­loop van de koers gedurende de afgelopen maan­den en lukt het nog niet om een sterke weer­stand te door­breken om daar­na nieuwe top­pen te mak­en. Hier­mee lijkt de lijkt de economis­che onzek­er­heid toch ook een grote invloed uit te voeren op de koersver­loop van dit aandeel.

Wat opvalt is dat bij Ahold het 50-en 200-daags gemid­delde dicht bij elka­ar liggen en dat de koers, net als bij Unilever hier­tussen bli­jft hangen. Aan de onderkant kri­jgt Ahold nu ste­un door het 50- en 200-daags gemid­delde ergens tussen de de €19 – 19.5. Ste­un onder het 200-daags gemid­delde zien we door de lijn onder de bodems vanaf feb­ru­ari, die komt nu rond de €19 uit. Net daaron­der ook ste­un door de recente bodems bij Ahold. Bij een verdere terug­val kan de koers richt­ing de vol­gende ste­un die rond de €18.2 uitkomt.

Weer­stand voor Ahold ligt wat hoger en die zien we rond de €19.7, mocht deze weer­stand door­bro­ken wor­den dan kan de koers doorschi­eten naar de vorige top rond de €20.7. Boven deze weer­stand komt de top van feb­ru­ari (2016) weer in beeld rond de €21,25

Tech­nisch ziet het er nu redelijk neu­traal uit voor wat betre­ft Ahold door de stag­natie van de koers des­on­danks de vrij posi­tieve bericht­en ron­dom het bedri­jf. De verdere ontwik­kelin­gen op de mark­ten zal het koersver­loop moeten bepalen voor Ahold waarmee het met een posi­tie op de lange ter­mi­jn afwacht­en blijft.

Ahold TA 24a4c

US Mar­kets redactie


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.