...

ALL TIME HIGH ... Wat nu???

8 maart 2013, 09:01 | Guy Boscart | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 11 / 12 | (0)

All Time High … Vooral op Wall Street waar de Dow Jones de 14.165 pun­ten grens door­brak en doorstoot tot ver daar­boven … Wat wordt het ver­volg? Wie bleef zit­ten in 2007 (Dow Jones) heeft behoor­lijk afgezien tussendoor en moest 5,5 jaar wacht­en om op het zelfde punt te komen. Echter, zal deze beleg­ger nu weer bli­jven zit­ten is de grote vraag? … Hoe dan ook, iets klopt er niet in deze mark­t­fase, dus er is gevaar op komst … De terug­val zal zoals ik eerder al aan­gaf behoor­lijk zijn, alleen vanaf waar? Een analyse van de bei­de Dow Jones indices (Indus­tri­al en Transport) …


Wall Street:
De markt stoomt behoor­lijk door nu ook de Dow Jones naar nieuwe hoogtes opkruipt na het door­breken van de All Time High, de vraag is nu natu­urlijk tot waar zal deze euforische bui reiken? De 14.000 pun­ten werd dus defin­i­tief door­bro­ken, er liggen weinig doe­len naar boven toe omdat de index nog nooit in dit gebied is geweest. Daarom kun­nen we makke­lijk gaan roepen 14.500 — 15.000 — 15.500 of 16.000 als doe­len maar of dat daad­w­erke­lijk ook zal gebeuren is een heel ander ver­haal. Daarom hou ik nog steeds vast aan een soort CRASH opzet, en dat hoe langer hoe meer als ik naar de Dow Jones Trans­port index kijk die een soort­gelijk ver­loop toont aan het ver­loop van het aan­deel Apple vorig jaar. Niet dat het een kopie ervan is, verre van zelfs omdat Apple nog meer hype in zich had dan een gewogen index maar als we de 2 grafieken eens goed bek­ijken dan zien we zek­er enkele overeenkom­sten.

Als we ook naar eerdere soort­gelijke uit­brak­en kijken bij de Olie (2008), Chi­na (2008), Zil­ver (2011) en de Nas­daq (2000) dan weten wat er daar gebeurde na het mak­en van een hoge top. De Trans­port index in feite geen HYPE index waar iedereen snel in zal willen ten koste van alles, in vergelijk­ing met het meer sexy aan­deel Apple of bijvoor­beeld grond­stof­fen als Zil­ver, Goud en Olie waar er volop future­han­del in zit. Bij de Trans­port is dat niet het geval, maar het patroon is wel degelijk soort­gelijk waar­door je een natu­urlijke terug­val in mag cal­culeren die alle over­dri­jv­ing van de afgelopen tijd terug zal weg poet­sen. Het is nooit anders geweest bij dit soort patro­nen, keer op keer komt op een bepaald moment de realiteit weer terug gevol­gd door het pri­js­geven van de SUPER BONUS op de onderliggende … Of dat nu de Olie is, Apple, de Trans­port Index, Chi­na of de Nas­daq is dan zien we over­al het­zelfde gebeuren. Vergeet niet dat toen deze waar­den op hun top ston­den vele anal­is­ten veel hogere koers­doe­len uitriepen op deze onderliggende waar­den, denk aan de Olie die naar de 200 dol­lar zou gaan per vat, de Zil­ver­pri­js naar 100 dol­lar en Apple naar meer dan 1000 dol­lar. We kun­nen dit nu ook pro­jecteren op de Trans­port index en dus onrecht­streeks ook op de SenP 500 en de Dow Jones … Kor­tom, de markt staat op een gevaar­lijk punt nu, echt betrouw­baar kun­nen we het niet gaan noe­men alle­maal.

Rustig of CRASH?
Dat zal moeil­ijk wor­den om de dal­ing rustig te lat­en ver­lopen, daarom bli­jf ik uit­gaan van een harde draai van de markt eens het is afgelopen met de waanzin van de dag. De markt staat hoog, de Shiller P/E ratio staat op 24 (SenP 500) waar die nor­maal gemid­deld rond de 15 zou moeten staan. Kor­tom, er wordt veel te veel verwacht voor de komende kwartal­en wat betre­ft winst en vooruitzicht­en nadi­en … In ieder geval staat deze indi­ca­tor in een gebied waar er eerder wel eens een CRASH voor­bij kwam, al moeten we dat natu­urlijk niet als lei­draad gaan nemen. Wel is het zo dat de markt veel te ver door is geschoten in weinig tijd, en dat beangstigd mij dan wel behoor­lijk op dit moment. En, met het ver­loop van een bepal­ende index als de Trans­port die dan een angst­wekkend ver­loop ver­toont de afgelopen maan­den dan moeten we wel op onze goede zijn voor meer dan een terug­val van pak­weg 2 – 35 – 8% … En dan komen we toch in het CRASH ter­ri­to­ri­um terecht, lat­en we zeggen boven de 10% cor­rec­tie, en dan heel snel … Op zich niet eens ern­stig, want als er snel 10% van de Dow Jones af gaat, dan staan we nog steeds boven de 13.000 pun­ten, de SenP 500 zou dan nog boven de 1400 pun­ten staan en de Trans­port zelfs boven de 5500 pun­ten … Als het daar­bij bli­jft, maar dat is voor lat­er … Eerst maar eens zien waar de daad­w­erke­lijke top komt te liggen, en lat­er hoe de cor­rec­tie erop zich zal ont­plooien … Wordt uit­er­aard ver­vol­gd …


Grafieken: Dow Jones, Dow Jones Trans­port, Apple en de Shiller index …

Dow Jones Indus­tri­als:



Dow Jones Trans­port Index:



APPLE:


Shiller P/E RATIO


Guy Boscart

www​.usmar​kets​.nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.