All Time High … Vooral op Wall Street waar de Dow Jones de 14.165 punten grens doorbrak en doorstoot tot ver daarboven … Wat wordt het vervolg? Wie bleef zitten in 2007 (Dow Jones) heeft behoorlijk afgezien tussendoor en moest 5,5 jaar wachten om op het zelfde punt te komen. Echter, zal deze belegger nu weer blijven zitten is de grote vraag? … Hoe dan ook, iets klopt er niet in deze marktfase, dus er is gevaar op komst … De terugval zal zoals ik eerder al aangaf behoorlijk zijn, alleen vanaf waar? Een analyse van de beide Dow Jones indices (Industrial en Transport) …
Wall Street:
De markt stoomt behoorlijk door nu ook de Dow Jones naar nieuwe hoogtes opkruipt na het doorbreken van de All Time High, de vraag is nu natuurlijk tot waar zal deze euforische bui reiken? De 14.000 punten werd dus definitief doorbroken, er liggen weinig doelen naar boven toe omdat de index nog nooit in dit gebied is geweest. Daarom kunnen we makkelijk gaan roepen 14.500 — 15.000 — 15.500 of 16.000 als doelen maar of dat daadwerkelijk ook zal gebeuren is een heel ander verhaal. Daarom hou ik nog steeds vast aan een soort CRASH opzet, en dat hoe langer hoe meer als ik naar de Dow Jones Transport index kijk die een soortgelijk verloop toont aan het verloop van het aandeel Apple vorig jaar. Niet dat het een kopie ervan is, verre van zelfs omdat Apple nog meer hype in zich had dan een gewogen index maar als we de 2 grafieken eens goed bekijken dan zien we zeker enkele overeenkomsten.
Als we ook naar eerdere soortgelijke uitbraken kijken bij de Olie (2008), China (2008), Zilver (2011) en de Nasdaq (2000) dan weten wat er daar gebeurde na het maken van een hoge top. De Transport index in feite geen HYPE index waar iedereen snel in zal willen ten koste van alles, in vergelijking met het meer sexy aandeel Apple of bijvoorbeeld grondstoffen als Zilver, Goud en Olie waar er volop futurehandel in zit. Bij de Transport is dat niet het geval, maar het patroon is wel degelijk soortgelijk waardoor je een natuurlijke terugval in mag calculeren die alle overdrijving van de afgelopen tijd terug zal weg poetsen. Het is nooit anders geweest bij dit soort patronen, keer op keer komt op een bepaald moment de realiteit weer terug gevolgd door het prijsgeven van de SUPER BONUS op de onderliggende … Of dat nu de Olie is, Apple, de Transport Index, China of de Nasdaq is dan zien we overal hetzelfde gebeuren. Vergeet niet dat toen deze waarden op hun top stonden vele analisten veel hogere koersdoelen uitriepen op deze onderliggende waarden, denk aan de Olie die naar de 200 dollar zou gaan per vat, de Zilverprijs naar 100 dollar en Apple naar meer dan 1000 dollar. We kunnen dit nu ook projecteren op de Transport index en dus onrechtstreeks ook op de SenP 500 en de Dow Jones … Kortom, de markt staat op een gevaarlijk punt nu, echt betrouwbaar kunnen we het niet gaan noemen allemaal.
Rustig of CRASH?
Dat zal moeilijk worden om de daling rustig te laten verlopen, daarom blijf ik uitgaan van een harde draai van de markt eens het is afgelopen met de waanzin van de dag. De markt staat hoog, de Shiller P/E ratio staat op 24 (SenP 500) waar die normaal gemiddeld rond de 15 zou moeten staan. Kortom, er wordt veel te veel verwacht voor de komende kwartalen wat betreft winst en vooruitzichten nadien … In ieder geval staat deze indicator in een gebied waar er eerder wel eens een CRASH voorbij kwam, al moeten we dat natuurlijk niet als leidraad gaan nemen. Wel is het zo dat de markt veel te ver door is geschoten in weinig tijd, en dat beangstigd mij dan wel behoorlijk op dit moment. En, met het verloop van een bepalende index als de Transport die dan een angstwekkend verloop vertoont de afgelopen maanden dan moeten we wel op onze goede zijn voor meer dan een terugval van pakweg 2 – 3‑5 – 8% … En dan komen we toch in het CRASH territorium terecht, laten we zeggen boven de 10% correctie, en dan heel snel … Op zich niet eens ernstig, want als er snel 10% van de Dow Jones af gaat, dan staan we nog steeds boven de 13.000 punten, de SenP 500 zou dan nog boven de 1400 punten staan en de Transport zelfs boven de 5500 punten … Als het daarbij blijft, maar dat is voor later … Eerst maar eens zien waar de daadwerkelijke top komt te liggen, en later hoe de correctie erop zich zal ontplooien … Wordt uiteraard vervolgd …
Grafieken: Dow Jones, Dow Jones Transport, Apple en de Shiller index …
Dow Jones Industrials:
Dow Jones Transport Index:
APPLE:
Shiller P/E RATIO
Guy Boscart
www.usmarkets.nl