...

Wall Street: De chaos wordt compleet

10 november 2007, 13:32 | Guy Boscart | leestijd: 7 minuten | moeilijkheid: 11 / 12 | (0)

Kredi­et­prob­le­men nemen toe en gaan door een reden die ik al een tijd aangeef nog erg­er wor­den, de omge­keerde Car­ry Trade doet zijn intrede … Hoe zit eea in elka­ar? Ik probeer het u uit te leggen in deze column.…


Wall Street: De chaos wordt compleet

De afgelopen week ver­geten we denk ik niet zo snel en als u mij vraagt wat de vol­gende week zou moeten bren­gen dan wor­den de BULLS niet vrolijk. Door dat de Dow Jones, de Nas­daq, de S&P 500 en vooral ook onze eigen AEX onder enkele zeer belan­grijke ste­un­pun­ten terecht komen en daaron­der weten te sluiten zit er nog veel meer in het vat. Zek­er ook de reden waar­door de dal­ing van vri­jdag plots in een ver­snelling terecht kwam. Nog meer kredi­et prob­le­men en nu uit de hoek van de Cred­it Cards waar banken door enorme achter­standen grote bedra­gen af moeten schri­jven. Ik heb dit al aangegeven eerder dit jaar en op de site schri­jf ik er geregeld over, de prob­le­men houden niet op bij de sub­prime hypotheken, er is veel meer aan de hand. Ook heb ik u vaak aangegeven dat de YEN zal aangeven wan­neer het over en uit zou zijn, wel de munt sti­jgt nu zeer snel tov de dol­lar. Men moet nu nog maar 110 yen betal­en voor 1 dol­lar, dat was vorige week nog 116 yen. 

Nog­maals een korte uit­leg voor wie niet exact weet hoe eea in elka­ar zit, gedurende de afgelopen jaren kwam er een kap­i­taal­stroom op gang uit Japan richt­ing de VS, de grote banken leen­den daar de yen tegen min­der dan 1% en zetten die om in de dol­lar om zo de enorme vraag naar kap­i­taal te voe­den. Dat was voor het uitzetten van lenin­gen aan de dan nog welgestelde Amerika­nen die aan het economis­che pro­ces deel moesten bli­jven nemen. Door de dure wonin­gen wist men veel geld te verkri­j­gen, dat geld kwam er dus oa door deze genoemde route. Ook voor de cred­it Cards wist men via deze weg aan geld te komen, kor­tom er was vol­doende kap­i­taal te verkri­j­gen en de banken zetten er natu­urlijk een grote pri­js op waar­door ze win­nen door het ver­schil in rente tussen Japan en de VS samen met de verwachte winst op de uit­staande lenin­gen richt­ing de par­ti­c­uli­er (sub­prime, Cred­it Carts enz..). Zolang bei­den goed lopen is er weinig tot niets aan de hand, er werd enorm veel ver­di­end en men zette daar­naast ook nog in via dezelfde weg met gehedgde con­struc­ties op de aan­de­len­mark­ten die het ook nog goed deden in die peri­ode. De groot­banken wer­den rijk­er en rijk­er, zie de cijfers maar tot begin dit jaar, om achterover te vallen. Men noemde het The Gold­en Way” wat dan weer afkom­stig was door de uitvin­der van deze manier van han­de­len en toe­val­lig of niet de enige groot­bank die de lijkenkast dicht weet te houden tot nog toe, Gold­man Sachs.

Ik gaf al aan dat als de route aan bei­de kan­ten goed loopt de win­sten zich opstape­len tot mam­moet­waar­den, dat liep ook een tijd zo tot dat de huizen­markt in elka­ar zak­te. Dan stape­len de prob­le­men zich in rap tem­po op, de banken kre­gen een groot prob­leem en moeten enorme afschri­jvin­gen doen aan de kant van de zaak waar ik het hier­boven over heb. Aan de andere 2 kan­ten is er dan nog weinig aan de hand, de aan­de­len bli­jven hoog of komen telkens weer terug na een korte cor­rec­tie en de yen bleef in tegen­stelling tot de andere munten in de pas lopen met de dol­lar zodat de extreem grote lenin­gen uit Japan en dus via de yen niet uit elka­ar liepen. Men kan het in de hand houden dacht men, er is een sub­prime prob­leem maar dat schri­jven we af en lossen het op. Wat er niet mag gebeuren is dat de yen duur­der wordt en de aan­de­len­mark­ten gaan zakken. U weet natu­urlijk snel genoeg dat het een het andere zal aan­wakkeren, als de aan­de­len­markt wegza­kt moet men ver­plicht verkopen om zo de scheve posi­ties af te dekken. Er moeten heel veel yen­nen wor­den gekocht om zo de lenin­gen af te lossen waar­door de munt vanzelf duur­der wordt. Er zijn dus afsprak­en tussen de groot­banken om dat pro­ces in ieder geval tegen te houden, dat lukt dan ook lange tijd maar nu de prob­le­men bij enkele grote banken zo groot zijn gewor­den kun­nen ze niet anders dan liq­uiditeit­en uit de markt te halen, het­geen we ook duidelijk merken nu. Er komt een omge­keerde sit­u­atie op gang want de yen loopt zeer snel op ter­wi­jl de aan­de­len­markt snel in waarde terugloopt. Door dat die beweg­ing op gang komt gaan de andere banken niet stil zit­ten en zich ook in die richt­ing bewe­gen. Daarom heb ik steeds vol gehouden dat men de yen in de gat­en moet houden, want dat zou de enige trig­ger wor­den die ervoor zorgt dat er een zeer grote ver­schuiv­ing komt op de finan­ciële mark­ten. Ik kan u nu ver­melden dat we die trig­ger aan het activ­eren zijn, en vol­gens mij is dit nog maar de start van het­geen er komt de komende peri­ode. Dus hou u vast want het kan een behoor­lijk wilde rit worden.

Manier van handelen:

Door mijn manier van denken over de markt en vooral door mijn visie ben ik steeds bli­jven geloven in short posi­ties. Na wat onder­zoek blijk ik weer een van de enige te zijn die juist nu volop in de markt zit. Anderen hebben de trein gemist of waren te laat, helaas zou ik zeggen want het was meer dan duidelijk dat het­geen we nu zien op komst was. Alleen de tim­ing is zeer moeil­ijk, ik moet erken­nen dat ik ook iemand ben die niet al te best in het timen maar wat ik wel goed kan is anticiperen en vooral mijn visie proberen te vol­gen. Dat is ook de reden dat ik nog geen moment heb gedacht de posi­ties te sluiten ter­wi­jl ze nu op een toch zeer mooie plus staan. Waarom zou ik ook als ik een nog veel lager koers­doel zie bij enkele belan­grijke indices. Soms smaakt een rit met de ser­vice zuur omdat het een tijd­je kan duren voor we in de snel­trein omlaag zit­ten maar als we erin zit­ten weet ik dat de leden volop geni­eten van de vaart waarmee de posi­ties meer waard wor­den. Dus kom zek­er niet als lid bij Tur­bo Mar­kets 10 of 25 als u snel winst wil mak­en, kies er zek­er voor als u de grote beweg­in­gen omlaag absolu­ut niet wlt mis­sen en u er ook het nodi­ge geduld voor hebt .… 

Via deze link kunt u zich inschrijven …

Guy Boscart
US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.