![](/images/legacy-userimages/userimages/guymetredline.jpg)
Vergelijk Transport voor 1987 en nu
De vergelijking die we zien zijn wel 2 verschillende charts uit een verschillende periode, dus denk niet dat ik per abuus 2 keer dezelfde heb geplaatst. De eerste grafiek toont u wat er de jaren voor de CRASH gebeurde, toen was er net zoals nu een behoorlijke rally met een dubbele top (de top kwam iets later te liggen hier/). Op de 2e grafiek heb ik dezelfde momenten aangeduid zodat u meteen ziet welke punten ik bedoel. Ook ziet u dat de rode lijn de target zal worden als de daling ook nu zo heftig is. De Transport index is reeds bezig met een grote daling, dat ziet u in de 2e grafiek. De index komt al van de 5000 pnt en daar is nu al bijna 5% vanaf binnen amper 1 maand. In 1987 was dat ook zo, plots kwamen er zeer grote dalingen op gang die telkens sneller gingen.
Let ook hier op de blauwe lijn ofwel het 50-weeks gemiddelde, dat komt ongeveer overeen met het 200-MA op dagbasis, de grafieken hieronder zijn op weekbasis.de index staat daar nu ook voor het eerst onder. De correctie tijdens de periode 1987 bedroeg vanaf de top tot de bodem 40% en dit werd gerealiseerd vanaf juli tot november 1987. Als er 40% van de huidige top af moet dan komen we uit op ondeveer 3100 pnt en hoe vreemd het er ook uitziet de rode lijn op de chart van heden komt ook uit rondom die 3100~3200 pnt.
U ziet zelf dat de vergelijking zeer duidelijk is. Als we dan de historie van deze index erbij pakken dan weten we dat deze index vaak genoeg als eerste de beweging inzet, de Dow Jones Industrials ofwel de Dow die we allemaal wel kennen gaat onheroepelijk de beweging van deze index volgen na een tijdje. Ik verwacht dan ook een zeer moeilijk 2e half jaar voor de aandelenmarkten en die gedachte wordt.
Deze gedachte wordt door meerdere grote partijen gesteund, denk maar aan de berichten hierover van Merrill Lynch en UBS die aangaven dat de aandelenmarkten richting het eind van dit jaar in grote moeilijkheden kunnen komen. Er zijn zelfs vooraanstaande analisten die rekening houden met een daling van minimaal 25% richting eind dit jaar.
Dit zijn altijd van die onderwerpen waar de nodige discussies door uit worden gelokt, twijfel niet en vermeld ook uw mening in het reactiegedeelte van dit artikel.
Guy Boscart
US Markets