...

Transport CRASH 1987 en nu !!

16 augustus 2006, 14:40 | Guy Boscart | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Een CRASH? … Waar kun­nen we dan overeenkom­sten zien? … De Trans­port Index, die laat vri­jwel exact het­zelfde ver­loop zien als in 1987 toen de BIG BANG ofwel de bek­ende Black Mon­day kwam … Kijk en vergelijk, de overeenkom­sten zijn angstig … U ziet 2 charts …

Vergelijk Trans­port voor 1987 en nu

De vergelijk­ing die we zien zijn wel 2 ver­schil­lende charts uit een ver­schil­lende peri­ode, dus denk niet dat ik per abu­us 2 keer dezelfde heb geplaatst. De eerste grafiek toont u wat er de jaren voor de CRASH gebeurde, toen was er net zoals nu een behoor­lijke ral­ly met een dubbele top (de top kwam iets lat­er te liggen hier/​). Op de 2e grafiek heb ik dezelfde momenten aange­duid zodat u meteen ziet welke pun­ten ik bedoel. Ook ziet u dat de rode lijn de tar­get zal wor­den als de dal­ing ook nu zo heftig is. De Trans­port index is reeds bezig met een grote dal­ing, dat ziet u in de 2e grafiek. De index komt al van de 5000 pnt en daar is nu al bij­na 5% vanaf bin­nen amper 1 maand. In 1987 was dat ook zo, plots kwa­men er zeer grote dalin­gen op gang die telkens sneller gingen.

Let ook hier op de blauwe lijn ofwel het 50-weeks gemid­delde, dat komt ongeveer overeen met het 200-MA op dag­ba­sis, de grafieken hieron­der zijn op week​ba​sis​.de index staat daar nu ook voor het eerst onder. De cor­rec­tie tij­dens de peri­ode 1987 bedroeg vanaf de top tot de bodem 40% en dit werd gere­aliseerd vanaf juli tot novem­ber 1987. Als er 40% van de huidi­ge top af moet dan komen we uit op onde­veer 3100 pnt en hoe vreemd het er ook uitzi­et de rode lijn op de chart van heden komt ook uit ron­dom die 3100~3200 pnt.

U ziet zelf dat de vergelijk­ing zeer duidelijk is. Als we dan de his­to­rie van deze index erbij pakken dan weten we dat deze index vaak genoeg als eerste de beweg­ing inzet, de Dow Jones Indus­tri­als ofwel de Dow die we alle­maal wel ken­nen gaat onheroe­pelijk de beweg­ing van deze index vol­gen na een tijd­je. Ik verwacht dan ook een zeer moeil­ijk 2e half jaar voor de aan­de­len­mark­ten en die gedachte wordt.

Deze gedachte wordt door meerdere grote par­ti­jen ges­te­und, denk maar aan de bericht­en hierover van Mer­rill Lynch en UBS die aan­gaven dat de aan­de­len­mark­ten richt­ing het eind van dit jaar in grote moeil­ijkhe­den kun­nen komen. Er zijn zelfs vooraanstaande anal­is­ten die reken­ing houden met een dal­ing van min­i­maal 25% richt­ing eind dit jaar. 

Dit zijn alti­jd van die onder­w­er­pen waar de nodi­ge dis­cussies door uit wor­den gelokt, twi­jfel niet en ver­meld ook uw mening in het reac­tiegedeelte van dit artikel.

Tans­port 1983 tot CRASH 1987

Trans­port 2003 tot vandaag

Guy Boscart
US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.