...

Redenen voor daling steeds duidelijker

10 januari 2008, 10:07 | Guy Boscart | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Enkele sig­nalen geven aan dat de grote oplopende trend werd gebro­ken met als gevolg dat de markt nu een lang­durige dal­ing zou moeten doorstaan … Via deze analyse laat ik u enkele feit­en zien maar kijk ik ook naar de Boves­pa (Brazil­ië) om aan te tonen dat het in die regio nog moet starten … Rede­nen genoeg om op lange ter­mi­jn de beurs te ver­mi­j­den …

De Markt:

Ik heb aangegeven dat de dal­ing even zou stop­pen en dat er een behoor­lijke sti­jging zou komen, gelijk­er­ti­jd heb ik ook aangegeven dat het tijdelijk zou wor­den. Daar bli­jf ik bij, Wall Street moet net als de meeste indices in Europa even op adem komen ofwel er moet even een koop­golf komen voor we met de grote dal­ing verder kunnen.

Ik kreeg nogal wat vra­gen over hoe ik toch op die gedachte kom en hoe ik plots posi­tief kan wor­den. Wel, mijn antwo­ord is sim­pel, ik ben niet posi­tief want als u alles goed leest dan heb ik het enkel en alleen over een super­sti­jging bin­nen een down beweg­ing. Mijn algemene visie bli­jft zeer negatief met veel lagere koersdoelen.

De reden dat ik het nu over een super­sti­jging heb is dat het nor­maal is dat de groot­ste sti­jgin­gen op de beurs bin­nen een korte peri­ode alle­maal wer­den gemaakt ter­wi­jl de beurzen in een grote neer­gaande beweg­ing zat­en. Ook nu zal dat niet anders wor­den en kun­nen we heel makke­lijk 3 tot 4% sti­j­gen in enkele dagen tijd. Dat zijn momenten waar men als short han­de­laar even de posi­ties moeten sluiten om voordeliger weer in te stap­pen bij de lagere top. Iets wat we dan ook zek­er gaan doen de komende dagen.

Voor 2008 zit­ten we met onze ser­vices door de actie van woens­dag weer hele­maal CASH, we zit­ten nu klaar om de vol­gende stap te nemen en dat kan nog enkele dagen duren. De kans om u in te schri­jven als u nog geen lid bent van Tur­bo 10, Tur­bo 25 of Brons. Tur­bo 10 staat na de eerste afgeronde posi­ties in 2008 op +51%, Tur­bo 25 waar we met 25.000 euro werken staat op +43% en Brons waarmee we wat meer risi­co nemen staat na 2 weken in het nieuwe jaar al op +73%. Schri­jf u in via deze link.…

In de analyse hieron­der ziet u weer wat duidelijke sig­nalen die een verdere dal­ing zouden moeten bevestigen.

Trans­port Index:

De Dow Jones Trans­port Index moet ste­vig terug zoals u kunt zien op de grafiek hieron­der, en het ook op de lan­gere ter­mi­jn ziet het er niet best uit. De Trans­port Index is een voor­lopen net als de SOX index dat is voor de Tech­waar­den (en die ver­li­est ook fors). Hier­aan kun­nen we vrij makke­lijk zien dat de markt in moeil­ijkhe­den ver­keerd ofwel we voor een lan­gere ter­mi­jn omlaag moeten.

De lange uptrend van de Trans­port Index werd al in okto­ber vorig jaar door­bro­ken, er kwam nog een terugtest van de oude ste­un maar daar­na ver­loor de index dubbel zo snel. Het is nu zover dat de bodem van 2006 al wordt getest, een niveau dat maar beter niet door­bro­ken wordt de komende weken maar als we naar het ver­loop van de grafiek kijken zien we al snel dat dit eerder hoop is dan realiteit. De dal­ing onder de 4100 pnt is slechts een kwest­ie van tijd, met andere woor­den, het ziet er gewoon barslecht uit. De bodem in de markt hebben we nog lang niet gezien, sterk­er nog … De grote dal­ing moet nog beginnen.

S&P 500 Index:

De S&P 500 kent een moeil­ijke peri­ode en vol­gt zoals de oude Dow The­o­ry aangeeft de hier­boven bespro­ken index. De S&P 500 zakt nu voor het eerst sinds de start van de grote uptrend in 2002 onder de oplopende ste­un­li­jn (zie dunne rode lijn) en voor het eerst sinds mid­den 2003 onder het 400-daags gemid­delde. Ook dat kunt u zien op de eerste grafiek van deze index.

Een ander feit is dat de index de vorige 2 bodems wist te door­breken wat ook een zwak teken is, er is vri­jwel niets meer te vin­den wat ervoor zou moeten zor­gen dat de S&P 500 zich nog­maals kan her­pakken richt­ing de top­pen. De con­di­tie is zo zwak dat we er nu echt vanu­it moeten gaan dat de Bear Mar­ket” nu een feit aan het wor­den is. De lange ter­mi­jn grafiek toont dit bij mijn weten ook duidelijk aan.

Lange ter­mi­jn signaal:

Op de 2e grafiek ziet u het ver­loop van het 13-weeks gemid­delde ten opzichte van het 34-weeks gemid­delde. Kruisin­gen van deze 2 lij­nen geven op lange ter­mi­jn een trend­draai aan, u ziet dat deze 2 gemid­delden elka­ar nu voor het eerst sinds 2003 kruisen. De laat­ste keer dat deze lij­nen elka­ar in de negatieve richt­ing doorkruisen was in 2000, ofwel het begin van de vorige Bear Mar­ket”. Ook hier een bewi­js dat we te mak­en hebben met een nogal serieuze aan­val op de lange uptrend die 5 jaar duurde.


Boves­pa Brazilië:

Deze index laat tot nog toe weinig cor­rec­tie zien ter­wi­jl het hier toch gaat om een wilde tijger ofwel een Emerg­ing Mar­ket. We weten dat de cor­rec­ties in een markt als deze aan de forse kant moeten zijn maar in tegen­stelling tot Wall Street zien we deze index nog dicht bij de top staan. Er wordt in Brazil­ië nog niet mas­saal verkocht ofwel de cor­rec­tieve fase moet daar nog starten.

Als u de lange ter­mi­jn grafiek goed bek­ijkt dan ziet u dat als er een grote cor­rec­tie komt die telkens behoor­lijk fors is ofwel grot­er dan 20%. Ook nu moet deze index min­i­maal 20% terug vanaf zijn top wat uitkomt op 11.000 pnt min­i­maal. Het koers­doel zien we dan rond de 44.000 pnt uitkomen. 

Dus ja, ook de Emerg­ing Mar­kets (ook Azië) moeten de grote dal­ing nog inzetten de komende weken. Ook daarom ben ik er vrij zek­er van dat we de bodems nog lang niet hebben gezien.

Let op, ik kijk niet zomaar naar deze mark­ten, in het verleden werd vaak genoeg het bewi­js geleverd dat grote Inter­mar­ket cor­rec­ties juist door de dump in regio‘s als deze wer­den gevoed.

Guy Boscart
US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.