...

Dow Theory: Kansen omlaag groot

7 september 2006, 07:33 | Guy Boscart | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

De Dow The­o­ry laat zien dat de huidi­ge sit­u­atie bij de Dow Jones nogal over­dreven is, de Trans­port Index die voorop loopt ligt er zo zwak bij dat een algemene dal­ing op Wall Street slechts een kwest­ie van tijd is … Oplet­ten bli­jft ook nu hoofdza­ak … Een analyse van de Dow Jones, de Dow Jones Trans­port en de NYSE Index …

Analyse Wall Street :

De beren komen weer uit hun schuilplaats zo lijkt het, de dal­ing die op gang kwam gis­teren (6 sep­tem­ber) kan ervoor zor­gen dat de top er komt te staan. Uit­er­aard moeten we nog een beves­tig­ing kri­j­gen de komende dagen maar som­mige indices geven aan dat het op de mid­lange en lange ter­mi­jn niet zo best zal gaan met de aan­de­len. Als bek­ende the­o­rie ken­nen we de Dow The­o­ry, die is al meer dan 100 jaar bek­end en gezien we nu opnieuw een sig­naal kri­j­gen dat de markt op lange ter­mi­jn omlaag kan ziet het er niet al te best uit.

De Dow Jones Indus­tri­als komt terug uit zijn over­bought con­di­tie, de RSI raakt voor het eerst sinds de vorige top in mei de 70 aan. Ook de MACD lijkt te willen draaien nu. Uit de Dow The­o­ry weten we dat er voor een echte ral­ly een geza­men­lijke sti­jging moet zijn tussen de Dow Jones Indus­tri­als en de Dow Jones Trans­port met vol­umes die toch aan de hoge kan moeten uitkomen. Dat is niet het geval, de Dow Jones Trans­port bli­jft zwak en rond zijn laag­ste standen van de afgelopen weken hangen en onder het 200-MA. Ook ziet het er voor de korte ter­mi­jn niet best uit voor deze index want het patroon (een driehoek) geeft aan dat er meer dal­ing aan zit te komen. De verzwakking bij de Trans­port Index geeft aan dat het economisch veel min­der gaat en dat de vooruitzicht­en slecht bli­jven. Deze ontwik­kelin­gen geven aan dat de markt in zijn geheel verder terug zal moeten. De kracht van de Dow Jones moeten we dan ook als zeer onbe­trouw­baar beschouwen, een grote dal­ing met als eerste tar­get 10.700 pnt zit er dus aan te komen.

De chart van de Dow Jones hieron­der toont aan dat de index via een lagere top fors terug kan zodra de index onder de 10.400 en 10.250~10.300 pnt zakt.

De Dow Jones Trans­port index bli­jft zwak, let op de 4100 en de 4000 pnt op korte ter­mi­jn. Onder de 4000~4100 pnt kan de index makke­lijk naar de 3600 pnt, er wacht nu dus een nieuwe impuls omlaag van 400500 pnt ofwel nog ruim 10%.

Ook de NYSE index zakt met een rever­sal woens­dag 6 sep­tem­ber. Hier ste­un eerst rond de 8300 pnt en lat­er de 8200 en de 8100 pnt. Onder de 7950~8000 pnt grotere prob­le­men op komst. Let er ook op de sep­tem­ber over het alge­meen een zeer slechte maand is voor de beurs. Tij­dens de dal­ing kre­gen we een hoger vol­ume, nu de vakantie over is en de vol­umes toen­e­men op Wall Street met een richt­ing die omlaag lijkt te wor­den kun­nen we ons opmak­en voor min­i­maal een 7% en mogelijk een 10 tot 15% cor­rec­tie. Bli­jf dus alert.…

Guy Boscart
US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.