...

CRASH: 30% daling komt eraan !!

29 augustus 2007, 10:22 | Guy Boscart | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Dat de prob­le­men groot zijn melde ik al vaak maar nu het erop lijkt dat men het niet onder con­t­role kan houden moeten we nu toch echt uit­gaan van het meest verve­lende sce­nario voor de beurzen …

Bulls kun­nen van koude ker­mis thuiskomen:

Ik denk dat we een zeer moeil­ijke peri­ode door gaan mak­en op de finan­ciële mark­ten de komende 8 weken nu blijkt dat gepleegde acties door de FED de ral­ly niet weten te con­tin­ueren. Dat de prob­le­men niet opgelost waren moest u uit­er­aard ook weten maar als de FED en andere Cen­trale Banken roekeloos in actie komen om de zieke markt een pijn­stiller aan te bieden dan kri­j­gen meer dan 95% van de beleg­gers die al 4 jaar bull­ish zijn hun zin en maakt men ze zo blij als een klein kind. De eerste reac­tie hierop was dan ook let‘s go again&qofwel op naar nieuwe top­pen. Helaas voor die grote groep heb ik heel slecht nieuws.

Oplopende YEN niet uit het oog verliezen:

Ik gaf het al meerdere malen aan, de YEN is de rode draad bin­nen het geheel, mas­saal werd die munt ingezet door de lage rente in Japan (0,5%) om deze om te zetten in dol­lar en euro beleg­gin­gen waar de rente opliep de afgelopen jaren. Er waren 2 zak­en van zeer groot belang, hou de YEN op zijn plek en zorg dat de rente in Japan laag bli­jft. Dat kon men jaren zo houden, de YEN werd veel goed­kop­er ten opzichte van de euro en bleef behoor­lijk in de pas met de dollar.

Daar komen nu duidelijk scheurt­jes in, de YEN wordt nu snel sterk­er en bereikt een 52 weeks hoogtepunt tegen­over de dol­lar. Voor een euro moest men vorige maand nog 170 YEN neertellen, van­daag (29 augus­tus) is dat nog 155 YEN. Als de YEN nog sterk­er wordt dan kunt u al raden waar­door dat komt, men draait de Car­ry Trade terug omdat de prob­le­men met de dag grot­er wor­den. Er moeten dus veel yen­nen wor­den aangekocht om de posi­ties glad te strijken en iets waar veel vraag naar is wordt vanzelf­sprek­end duur­der. Een duidelijk­er beeld van de omge­keerde weg kan ik niet schet­sen, doe er uw voordeel mee en ga tra­cht wat met de EUR — YEN te doen. Dat kan met een Tur­bo hierop.

De beurs:

Mijn verwacht­ing in de neer­waartse richt­ing wordt hier­door alleen maar sterk­er, u weet dat ik in mijn vorige artikel scep­tisch werd door de manier waarop de beurzen opliepen door de acties van de Cen­trale Banken maar eens is de koek op en met de dalin­gen deze week sti­jgt plots mijn vertrouwen in een grote neer­waartse move weer. Mijn per­cent­ages stel ik vast op 3 schi­jven waar­van de eerste een min­i­male dal­ing vanaf de top is en de laat­ste een maximale. 

De eerste schi­jf bli­jft 20% vanaf de top­pen. Deze schi­jf kun­nen we gebruiken als er onrust met hoge volatiliteit komt en we ook enkele keren met angst te mak­en kri­j­gen, in deze fase zit­ten we nu al door dat de markt al meer dan 10% moest inlev­eren tij­dens de eerst fase. Dus de tar­gets hieron­der gaan we zeer waarschi­jn­lijk ook bereiken.

Bij de AEX kom ik uit op 56020%= 448 pnt
Bij de DAX kom ik uit op 815020% = 6520 pnt
Bij de Dow Jones komen we dan uit op 14.00020% = 11.200 pnt

Als we het over de 2e schi­jf hebben dan ziet het er plots veel min­der fraai uit voor wie aan­de­len bez­it. Het per­cent­age wordt dan 33% vanaf de top­pen. Deze fase wordt gehit zodra er dagen tussen zit­ten waar er angst heerst en mogelijk paniekda­gen tussen zit­ten. Angstda­gen zie ik met dalin­gen van meer dan 3% en paniekda­gen als er intra­day meer dan 5% tussen hoog en laag zit. Dan gaat de beurs voor de 33% cor­rec­tie. De koers­doe­len ziet u hieronder… 

Bij de AEX kom ik uit op 56033%= 375 pnt
Bij de DAX kom ik uit op 815033% = 5460 pnt
Bij de Dow Jones komen we dan uit op 14.00033% = 9380 pnt

De derde schi­jf hoop ik niet te moeten aankondi­gen want dan ontwricht de economie wereld­wi­jd behoor­lijk en kun­nen we mogelijk in een depressie terecht komen die enkele jaren zal duren door dat grote par­ti­jen veel teveel hooi op de vork hebben genomen. De Cen­trale banken gaan het dan moeil­ijk kri­j­gen sim­pel­weg omdat men moet vecht­en tegen ofwel inflatie of deflatie. Ik weet niet hoe men dat zal moeten oplossen want door de manier van besturen tussen 2002 en 2007 werd er nogal wat schade aan­gericht en veel te veel toege­lat­en. Denk aan het extreem groot aan­tal Hedge­funds en de geld­stroom vanu­it Japan die daar­voor werd ingezet. Dat mocht men nooit toelaten.

Goed, de derde schi­jf bevat veel paniek en 2 tot 5 dagen met een MELD DOWN. Dat zijn dagen waar de beurs tussen hoog en laag meer dan 10% beweegt. De totale cor­rec­tie komt dan uit op 50% vanaf de top. De koers­doe­len ziet u hieronder.

Bij de AEX kom ik uit op 56050%= 280 pnt
Bij de DAX kom ik uit op 815050% = 4075 pnt
Bij de Dow Jones komen we dan uit op 14.00050% = 7000 pnt

We gaan zien welke van de 3 het zal wor­den, zelf denk ik aan de 2e schi­jf waarop ik de kansen inschat op 75%. Nogal veel maar ik heb hierover mijn huiswerk gedaan. Een markt als deze schree­uwt om een grote terug­val omdat het gewoon niet op die manier verder kan. Door de manier van han­de­len was er geen weg terug, daarom werd alles tegelijk duur­der en wer­den de pri­jzen opge­dreven om de loop erin te houden. Ik begri­jp ook wel waarom men niet terug kon maar ik begri­jp ook dat de natu­ur de trein zou doen stop­pen. Op dit punt zijn we nu dus aanbeland.

Voor veel lez­ers die het nog posi­tief in willen zien wens ik hun sterk­te de komende peri­ode, voor wie zich in het boven­staande kan vin­den raad ik aan toch even goed naar de portfolio‘s te kijken en het een en ander liq­uide te mak­en. Het zou jam­mer zijn om opnieuw vele pro­cen­ten te zien ver­damp­en ter­wi­jl er zich lat­er een unieke koop­kans aandient.

Guy Boscart
US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.