...

China: De weg naar de MEGA CRASH

8 mei 2007, 13:50 | Guy Boscart | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Chi­na spurt verder omhoog tot zijn top waar de CRASH wacht, de vraag is natu­urlijk waar wacht die top? … Toen de Nas­daq boven de 2000 pnt brak in 1999 steeg die ook door tot de 5100 pnt, nadi­en hebben we gezien wat de gevol­gen waren … De gemid­delde koers winst ver­houd­ing bij de Sjang­hai Index is inmid­dels opgelopen tot boven de 50 … Een analyse van deze markt …

Chi­na: De weg naar de MEGA CRASH

We kun­nen hier niet meer omheen, er komt een enorme cor­rec­tie ofwel een CRASH. Grafieken als deze hebben alti­jd al tot een crash geleid, denk aan Japan begin jaren 90 en de Nas­daq in 2000. Het is niet de vraag of er een CRASH komt, het is de vraag wan­neer die komt. Bij de Nas­daq duurde de uit­braak boven de 2400~2500 pnt ongeveer 5 maand waar­na de bek­ende top op 5100 pnt werd gemaakt, nadi­en weten we nog maar al te goed wat de gevol­gen waren. U ziet een grafiek van de Nas­daq met in detail de peri­ode voor de CRASH, u ziet dat het ver­loop van de Sjang­hai Index nogal wat overeenkom­sten vertoont. 

Even kort het ver­loop, van mei 2005 tot mei 2006 kwam er een sti­jging van 75%, Van mei 2006 tot nu zien we al een sti­jging van 190%. Als we vanaf mei 2005 tot nu kijken dan is er een sti­jging van 300% te zien. Dan op korte ter­mi­jn, vanaf begin feb­ru­ari sti­jgt deze index met maar lief­st 55% tot de slot­stand op 8 mei (3950 pnt). Indruk­wekkend en haast onbe­gri­jpelijk na de deba­cles van soort­gelijke sti­jgin­gen in Japan, de Nas­daq en vorig jaar nog Sau­di Ara­bie. Dit vraagt om grote prob­le­men, en die komen er dus snel aan want het einde is zeer dicht nu.

Beleg­gers in China:

Dagelijks komen er 200.000 nieuwe beleg­gers bij in Chi­na, ten­min­ste zoveel nieuwe rekenin­gen wor­den er per dag geopend. Dit zow­el bij bro­kers voor de actieve beleg­gers als beleg­gingsrekenin­gen waar men in fond­sen belegd. In Chi­na wonen er 1,5 mil­jard mensen en er zijn nu reeds 91 miljoen beleg­gingsrekenin­gen in dat land zodat de groep beleg­gers wel groeit maar gezien de grote bevolk­ing is dat nog min­der dan 1 op de 20 ofwel 5% die zich met de beurs bezig houdt. Toch veel want al die nieuwe beleg­gers willen ook snel rijk wor­den en die kun­nen niet wacht­en om te kopen, tegen elke pri­js natu­urlijk want als men de boot mist kan men zich blijk­baar niet meer ver­to­nen. En dat die boot op kruiss­nel­heid vaart lijkt me duidelijk. Van­daar dat de Chi­nese beurs amper cor­rigeert de afgelopen tijd, en dat pro­ces kan zich tot de top nog ver­snellen voor dat het deba­cle vorm kri­jgt. Zek­er wan­neer ook de koers — winst ver­houdin­gen zo enorm oplopen, nu gemid­deld al ruim boven de 50 keer. De beleg­gers gaan pijn moeten lij­den, zek­er al die nieuwkomers.

Over­heid

De over­heid helpt er aan mee natu­urlijk, en de over­heid kan een CRASH niet gebruiken nu de Olymp­is­che Spe­len voor de deur staan. Een CRASH zal het land pijn doen, veel pijn en dat kan over­slaan naar de gehele regio, de munt kan erdoor pijn lij­den en het kan een vlucht veroorza­k­en naar de tra­di­tion­eel sterke munt in de regio die er nu zeer zwak bij ligt, namelijk de YEN. Als die Chi­nese beurs instort dan kun­nen de gevol­gen ook wereld­wi­jd groot zijn, als de YEN sterk­er wordt zijn veel investeerders die van de Car­ry Trade” gebruik mak­en ver­plicht om dekking te zoeken waar­door de YEN nog verder op kan lopen. Kor­tom, veel grote banken en bro­kers kun­nen dan sneller dan men denkt door de reserves ger­ak­en, ook al is de kas behoor­lijk gevuld en soms zelfs al puilt die uit van het geld. Rede­nen genoeg voor de over­heid in Chi­na om te dweilen met de kraan open om zo de schade te beperken. Van­daar dat reeds enkele pogin­gen tot een grote dal­ing in de kiem wer­den ges­mo­ord, denk aan eind feb­ru­ari en eind april toen de beurs 10 en 8% in moest lev­eren. Tot nog toe bleef paniek uit, maar hoe meer beleg­gers er aan het spel­let­je mee­doen hoe grot­er het risi­co wordt. We hebben al enkele keren gemerkt dat als er druk komt in Chi­na we het hier ook niet droog houden.

Koers — winst verhouding

Dat gaf ik al aan, gemid­deld boven de 50 nu met een stand rond de 4000 pnt. We weten maar al te goed dat deze op een bepaald ogen­blik wor­den gecor­rigeerd naar nor­male waar­den. Het is dan ook niet nor­maal dat men deze waardes negeert maar dat komt door de hebzucht, een door­win­ter­de beleg­ger weet wel hoe zoi­ets afloopt op termijn.

Con­clusie

Reken er maar op dat deze sit­u­atie tot een cri­sis zal lei­den en behoor­lijk wat geld zal ver­bran­den. Niet alleen Chi­na zal er pijn door lei­den, we weten dat dit over zal waaien naar de rest van de regio en zo voor een cri­sis zal zor­gen, zek­er als de YEN op wordt gezocht om wat bescherming te bieden. Dit zal snel over­slaan naar onze regio en natu­urlijk naar Wall Street. Zorgt die hebzucht van nu lat­er ook voor economis­che rust in Chi­na dan zijn de gevol­gen niet te overzien, vergeet niet dat Chi­na de motor is en was voor de grote economis­che impuls over de gehele wereld. Als het mis gaat op de finan­ciële mark­ten dan zal iedereen met de vinger wijzen naar Chi­na. Nu wil men daar nog niets van weten want Chi­na is HOT op dit moment, het klinkt als Inter­net eind jaren 90

Ik heb voor u al een naam bedacht die we bin­nen enkele jaren met zijn allen zullen gebruiken.

Chi­na Cri­sis .….

Grafiek Shang­hai Index

Nas­daq peri­ode voor CRASH

Guy Boscart
US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.