Nu weten we dat het met GM niet al te best gaat, spijtig genoeg. In onze laatste column over dit thema moesten we melden dat een Chapter 11 niet helemaal ondenkbaar is.
Wat voor GM de deur heeft dichtgedaan, is Standard & Poor’s (S&P) catastrofale rating, door GM’s obligaties te verlagen tot junk-niveau: niet de moeite waard om er maar 1 dollarcent in te investeren. Ford onderging trouwens hetzelfde lot.
Terug naar General Motors, meer bepaald naar de financieringsmaatschappij General Motors Acceptance Corporation, afgekort tot GMAC. Dit is een 100% filiaal van GM, dat opgericht werd in 1919 en sindsdien voor 1.300 miljard dollar aan kredieten heeft verstrekt.
GMAC is gevestigd in autostad Detroit en houdt zich bezig met:
De marktwaarde bedraagt ca 1,55 miljard dollar (1,23 miljard euro).
Bedrijfslogo Tornooi American
football
GMAC is dus geen klein firmaatje en in zekere zin te vergelijken met Fannie Mae en Freddie Mac, met dit verschil dat laatstgenoemden kunnen rekenen op staatssteun en GMAC niet.
Daarom ook, dat we Fannie en Freddie, die het ook niet onder de markt hebben en onder vuur liggen van de SEC (Securities Exchange Commission) nog altijd een AAA-rating hebben terwijl GM zich moet tevreden stellen met eenb schamele BB-rating.
GMAC heeft ook een notering op de NYSE onder de ticker GMA. Er zijn nog 3 andere tickers bekend (GJM, GKM en GOM, maar GMA is de voornaamste.

Voor GMAC dreigt er een groot gevaar. Het gros van de investeerders in obligaties en de beheerders van obligatie-indexen hebben GMAC nog staan in hun lijst van AAA, AA of A-obligaties. Zien ze het verband (nog) niet of wachten ze op een of andere interventie van hogerhand om GM te redden?
Als het spreekwoordelijke zwaard van Damocles hangt boven GMAC’s hoofd de dag, dat ook deze firma een BB-rating krijgt met alle gevolgen van dien.
Een ongeluk komt zelden alleen, is een heel oud spreekwoord. Het is spijtig genoeg nog altijd geldig.