Een zelfmoordgolf onder de werknemers heeft de Franse telecomreus geregeld op dramatische wijze in het nieuws doen komen. De directie is van plan hieraan iets te doen en presenteerde onlangs een nieuw ‘sociaal contract’.
France Télécom (ticker Euronext en NYSE : FTE) is een internationaal actief telecombedrijf met hoofdzetel in Parijs. Volgens de bron stelt het bedrijf 163.000, 191.000 of 220.000 mensen tewerk. Op het einde van de eerste semester van dit jaar bedroeg de omzet 22,144 miljard euro, wat tegenover dezelfde periode in 2009 een daling met 2,2% betekent. Eveneens voor de eerste helft van 2010 bedroeg de EBITDA 35% van de omzet, dat is 0,8% minder dan na dezelfde periode in 2009. Het gros (52%) van de omzet wordt gerealiseerd in Frankrijk. Dan volgen Polen en Spanje met resp. 9 en 8% van de omzet.
Het huismerk van France Télécom is Orange en de huiskleur is tevens oranje.
Naar de buitenwereld toe lijkt het gezond bedrijf waar het aangenaam werken is. Binnenskamers gaat het er blijkbaar anders aan toe. In de jaren 2008 en 2009 pleegden 35 werknemers zelfmoord. Tot en met begin september 2010 volgden er nog 23, waarvan 5 einde augustus, begin september. Over deze laatste 5 zelfmoorden haastte het bedrijf zich om te vermelden, dat ze gebeurden buiten de muren van de onderneming. Van één geval is geweten dat deze persoon zijn werkplek heeft verlaten om kort daarna van een brug te springen.
France Télécom blijft moeite doen om deze dramatische feiten af te schilderen als geïsoleerde gevallen.
Ook de Franse media hebben herhaalde malen gemeld, dat de werkdruk in het bedrijf ongehoord hoog is, zodat velen lijden onder wat genoemd wordt ‘hoge psychologische druk’. Voor sommigen is dit te veel en waarschijnlijk daarom hebben nu al 58 werknemers zich van het leven beroofd. Er bestaan trouwens afscheidsbrieven waarin de ongehoorde stress aangegeven wordt als reden van de zelfdoding. Volgens de collega’s gaat het telkens inderdaad om gevallen van mensen die de stress niet meer aankonden en/of leden aan burn out.
Uiteindelijk heeft France Télécom gereageerd. Twee en een halve maand nadat de onderneming haar nieuw strategisch plan ontvouwde, werd op vrijdag 17 september 2010 door algemeen directeur Stéphane Richard (49) een wat hij noemde ‘nieuw sociaal akkoord’ bekendgemaakt aan de vakbondsafgevaardigden. De pers wordt geïnformeerd op dinsdag 21 september en het personeel krijgt ‘de komende dagen’ tekst en uitleg.
Richard had het over een ‘voor Frankrijk radicaal nieuw organisatiemodel’. Het zou neerkomen op het opnieuw incorporeren van de menselijkheid in het hart van de onderneming.
In grote lijnen komt het nieuwe sociale akkoord neer op het volgende:
- uitbreiden van het personeel met 10.000 eenheden voor het einde van 2012,
- betere begeleiding van de loontrekkenden in hun loopbaan,
- andere werkorganisatie, wat neerkomt op het einde van de huidige overdreven centralisatie van de beslissingsmacht,
- verbeteren van het werkklimaat, gebaseerd op het creëren van een netwerk om psychosociale risico’s in te schatten en te counteren,
- de werkwijze van het management doen evolueren ‘in menselijke richting’,
- eerlijke verloning volgens zowel de eigen als de groepsverdienste,
- evenwicht tussen privé en professioneel leven met de nadruk op verminderen van de stress.
De syndicaten stellen wel het gebaar van de directie op prijs om dergelijk contract aan te bieden aan alle werknemers, maar van de inhoud zijn ze niet wat je kan noemen echt kapot. Vakbondslui stellen dat het neerkomt op een opeenstapeling van bestaande verbintenissen, die in het verleden zelden werden nageleefd. De syndicaten willen veel verder gaan. Zo vrezen ze, dat de druk die (gedeeltelijk) verdwijnt van de schouders van de loontrekkenden, nu zal terecht komen op de kaders, voor gevreesd wordt dat ze wel veel meer autonome beslissingen moeten gaan nemen, maar dat ze daartoe de middelen niet zullen hebben.
We laten het laatste woord aan de arbeidsgeneeskundigen die stellen, dat de interne sociale crisis niet alleen nog bestaat, maar erger geworden is dan pakweg een viertal maanden geleden.
Hoe het aandeel France Télécom ervoor staat, kunt u afleiden uit onderstaande grafieken (met dank aan de site Boursorama).
Hierboven ziet u hoe France Télécom omtrent 2000 een haast Olympische hoogte van meer dan 110 euro had bereikt. Maar lang duurde de pret niet, want twee jaar later donderde het aandeel de dieperik in en belandde bij ca 10 euro, ofwel een tiende van de piek in 2000.
In 2008 en in 2009, toen de sociale ellende leidde tot aangehaalde zelfmoorden, kalfde het aandeel van ca 26 naar ca 16 euro (minus 38%). Sindsdien raakt het aandeel niet meer weg uit het 16 – 18 euro prijskanaal.
Voor de werknemers van France Télécom, en ook voor de directie met Stéphane Richard aan het hoofd, zal nu het moment van de waarheid aanbreken. Wordt het nieuw sociaal akkoord aanvaard én gerealiseerd, dan mogen we verwachten dat langzaamaan het sociale klimaat een menselijker gezicht krijgt. Indien niet, staan er nog harde tijden te wachten.
Hoe dan ook, het feit dat de directie met een sociaal plan naar voor komt, duidt er ontegensprekelijk op dat er echt iets schort bij het bedrijf en dat de leiding er maar al te goed van op de hoogte is.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikelen over diverse onderwerpen. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken bedrijven of beleggingsinstrumenten.