Een modelauto die stukken duurder is dan het echte voertuig: onmogelijk zegt u? Lees dan maar even het onderstaande verhaal.
Aanvang juni 2008 hadden we het over duur tot heel duur speelgoed. Om maar een voorbeeld te geven vonden we, dat 193.000 USD ofwel meer dan 124.000 toenmalige euro’s niet bepaald een koopje was voor een teddybeer.
Maar we vielen bijna van onze stoel toen we vernamen, dat een speelgoedversie van een auto (stukken) meer kost dan het origineel. Deze stunt kwam tot stand via een fusie tussen twee ondernemingen, nl. Robert Gülpen Engineering GmbH uit München en Stuart Hughes uit Liverpool.
Robert Gülpen richtte zijn bedrijf op in 1999, nadat hij als ingenieursdiploma gewerkt had bij Mercedes Benz. Blijkbaar zegden modellen hem meer dan echte wagens, want het objectief van zijn onderneming was het vervaardigen van minutieuze schaalmodellen van dure auto’s. Hierbij schuwde hij dure materialen zeker niet. Geen carrosserieën uit staal, laat staan ijzer, bah neen, wel uit zilver, goud en platina, natuurlijk. Geen zwart rubber of plastic voor de wielen, bah neen, wel de halfedelsteen onyx. Geen glas, laat staan acryl voor de ruiten, bah neen, wel loepzuiver bergkristal, natuurlijk. En als de klant hier en daar een diamantje, robijntje of smaragdje wil om het geheel op te fleuren, waarom niet? Typische klanten komen uit de hoek van Audi, Lamborghini, Mercedes Benz, Rolls Royce, Volkswagen enz.
Het grondidee van de 39-jarige Stuart Hughes en zijn vrouw Katherine is, zoals zoveel briljante ideeën, doodsimpel: maak van een alledaags voorwerp een exclusief juweel en er zullen klanten voor opdagen. En ze maakten luxe-edities van laptops, horloges, iPads, gsm’s, tv-toestellen enzovoort.
Zo kan je een Hughes iPad uit massief 18-karaats witgoud kopen aan de zachte prijs van ca 95.000 euro. Als dat geen leuk verjaardagsideetje is?
Maar de recente samenwerking tussen Gülpen en Hughes slaat alles wat betreft exuberantie, vinden wij.
Het gaat over de Bugatti Veyron 16.4 voor kort de duurste seriewagen ter wereld. Onlangs werd deze koploper onttroond door de Koenigsegg Trevita, die je reeds kan aanschaffen aan de democratische prijs van ca 1,807 miljoen euro. De eerder genoemde Bugatti Veyron kost nu een pak minder, slechts 1,635 miljoen euro.
Het is nu net van deze Bugatti dat Gülpen en Hughes een miniatuurtje op schaal 1:18 (zie foto) hebben gemaakt.
Ze gebruikten er 24 karaats goud voor en zuiver platina. Hier en daar werd ook 7,2 karaat ‘single cut flawless’ diamant gebruikt als extra toets. Er was 2 maanden werk aan, maar daarbij moet je er rekening mee houden dat het stuur echt marcheert, dat je de deuren en de motorkap kunt openen en dat alle onderdelen perfect zijn nagebootst. Je krijgt ook wat gewicht voor je euro’s, want het modelletje weegt ongeveer 7 kilo.
Er zijn er 3 van gemaakt, dus niet aarzelen om te bestellen.
O ja, de prijs. Als het je zou interesseren, je hoeft slechts 2,93 miljoen dollar ofwel 2,26 miljoen euro te betalen voor dit speeltje. Een Bugatti Veyron 16.4 op schaal 1:18 kost dus 38% meer dan de echte auto.
Nu vragen we ons af wie nu zo gek is om dergelijk bedrag neer te tellen voor een gouden speeltuig. Eigenlijk past het woord ‘gek’ hier niet. Beter zou zijn: gewetenloos of arrogant.
Spijtig voor de business van Gülpen en Hughes, maar ze zouden naar onze mening hun talenten beter kunnen inzetten voor nuttiger doeleinden in een wereld waar nog zoveel mensen geen toegang hebben tot drinkbaar water, doelgericht onderwijs of adequate ziekenzorg.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikels over uiteenlopende onderwerpen.