...

Wil je ’t echt duur? Koop dan een miniatuur

27 juli 2010, 18:48 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Een mod­e­lau­to die stukken duur­der is dan het echte voer­tu­ig: onmo­gelijk zegt u? Lees dan maar even het onder­staande verhaal.


Aan­vang juni 2008 had­den we het over duur tot heel duur speel­go­ed. Om maar een voor­beeld te geven von­den we, dat 193.000 USD ofwel meer dan 124.000 toen­ma­lige euro’s niet bepaald een koop­je was voor een teddybeer.

Maar we vie­len bij­na van onze stoel toen we ver­na­men, dat een speel­go­ed­ver­sie van een auto (stukken) meer kost dan het orig­i­neel. Deze stunt kwam tot stand via een fusie tussen twee onderne­min­gen, nl. Robert Gülpen Engi­neer­ing GmbH uit München en Stu­art Hugh­es uit Liverpool.

Robert Gülpen richtte zijn bedri­jf op in 1999, nadat hij als inge­nieurs­diplo­ma gew­erkt had bij Mer­cedes Benz. Blijk­baar zeg­den mod­ellen hem meer dan echte wagens, want het objec­tief van zijn onderne­m­ing was het ver­vaardi­gen van minu­tieuze schaalmod­ellen van dure auto’s. Hier­bij schuwde hij dure mate­ri­alen zek­er niet. Geen car­rosserieën uit staal, laat staan ijz­er, bah neen, wel uit zil­ver, goud en plati­na, natu­urlijk. Geen zwart rub­ber of plas­tic voor de wie­len, bah neen, wel de halfedel­steen onyx. Geen glas, laat staan acryl voor de ruiten, bah neen, wel loepzuiver bergkristal, natu­urlijk. En als de klant hier en daar een dia­man­t­je, robi­jn­t­je of smaragdje wil om het geheel op te fleuren, waarom niet? Typ­is­che klanten komen uit de hoek van Audi, Lam­borgh­i­ni, Mer­cedes Benz, Rolls Royce, Volk­swa­gen enz.

Het gron­didee van de 39-jarige Stu­art Hugh­es en zijn vrouw Kather­ine is, zoals zoveel bril­jante ideeën, doo­d­sim­pel: maak van een alledaags voor­w­erp een exclusief juweel en er zullen klanten voor opda­gen. En ze maak­ten luxe-edi­ties van lap­tops, hor­loges, iPads, gsm’s, tv-toestellen enzovoort.

Zo kan je een Hugh­es iPad uit massief 18-karaats wit­goud kopen aan de zachte pri­js van ca 95.000 euro. Als dat geen leuk ver­jaardagsideet­je is?

Maar de recente samen­werk­ing tussen Gülpen en Hugh­es slaat alles wat betre­ft exu­ber­antie, vin­den wij.

Het gaat over de Bugat­ti Vey­ron 16.4 voor kort de duurste seriewa­gen ter wereld. Onlangs werd deze koplop­er ont­troond door de Koenigsegg Tre­vi­ta, die je reeds kan aan­schaf­fen aan de democ­ra­tis­che pri­js van ca 1,807 miljoen euro. De eerder genoemde Bugat­ti Vey­ron kost nu een pak min­der, slechts 1,635 miljoen euro.

Het is nu net van deze Bugat­ti dat Gülpen en Hugh­es een miniatu­urt­je op schaal 1:18 (zie foto) hebben gemaakt.

alt
Bron: jalop​nik​.com

Ze gebruik­ten er 24 karaats goud voor en zuiver plati­na. Hier en daar werd ook 7,2 karaat sin­gle cut flaw­less’ dia­mant gebruikt als extra toets. Er was 2 maan­den werk aan, maar daar­bij moet je er reken­ing mee houden dat het stu­ur echt marcheert, dat je de deuren en de motorkap kunt ope­nen en dat alle onderde­len per­fect zijn nage­bootst. Je kri­jgt ook wat gewicht voor je euro’s, want het mod­el­let­je weegt ongeveer 7 kilo.

Er zijn er 3 van gemaakt, dus niet aarze­len om te bestellen.

O ja, de pri­js. Als het je zou inter­esseren, je hoeft slechts 2,93 miljoen dol­lar ofwel 2,26 miljoen euro te betal­en voor dit speelt­je. Een Bugat­ti Vey­ron 16.4 op schaal 1:18 kost dus 38% meer dan de echte auto.

Nu vra­gen we ons af wie nu zo gek is om dergelijk bedrag neer te tellen voor een gouden speel­tu­ig. Eigen­lijk past het woord gek’ hier niet. Beter zou zijn: geweten­loos of arro­gant.
Spi­jtig voor de busi­ness van Gülpen en Hugh­es, maar ze zouden naar onze mening hun tal­en­ten beter kun­nen inzetten voor nut­tiger doelein­den in een wereld waar nog zoveel mensen geen toe­gang hebben tot drinkbaar water, doel­gericht onder­wi­js of ade­quate ziekenzorg.

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Mar­kets
________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artikels over uiteen­lopende onderwerpen.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.