...

Wat komt aan het einde van de tunnel?

25 mei 2009, 18:58 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Mogen we het vel van de Beer al gaan verkopen? Recente economis­che data van de VS zouden wijzen op het eindi­gen van de recessie. Lat­en we toch niet te vlug vic­to­rie kraaien.
Wat komt aan het einde van de tunnel?

Als we voort­gaan op sta­tistieken uit de VS, ziet het ernaar uit dat we spoedig uit de recessie gaan komen. 

Maar er zijn ook andere sig­nalen en die strooien dan weer roet in het eten. Zo meent de Fed te beschikken over aan­wi­jzin­gen, dat dit jaar het bru­to bin­nen­lands prod­uct van de VS met 1,3 tot zelfs 2% kan dalen. Voor alle duidelijkheid: in dit cijfer is de dal­ing van de economis­che activiteit met 6,1% in het eerste trimester 2009 al verrekend. 

Nochtans zijn er ver­schil­lende economis­che indi­ca­toren die hoopgevend zijn. 



Zo hebben we bij voor­beeld de inkoop­man­agers index (PMI) die na een dieptepunt bij 32.9% in decem­ber 2008 een her­s­tel laat zien, dat tot en met maart 2009 beschei­den was maar in april 2009 ver­snelde tot 40,1%. Nog geen reden om te juichen, want de economen gaan ervan uit, dat je enkel van een wezen­lijke ver­be­ter­ing van het onderne­m­ingskli­maat kan spreken bij een PMI van 50% en hoger. 




In de loop van maart 2009 zijn de bedri­jven hun stocks aan een trager tem­po begin­nen af te bouwen. Zodra ze hun voor­raden weer ver­groten, trekt de pro­duc­tie vanzelf­sprek­end weer aan en ligt de recessie achter ons. Maar het is nog lang niet zover en we mogen niet ver­geten, dat na de inter­net­bubbel van maart 2000 het 16 maan­den heeft gedu­urd vooraleer het afbouwen van stocks ophield. Als we de grafiek hier­boven bek­ijken, dan zien we dat in de VS de indus­triële pro­duc­tie-index in decem­ber 2007 cul­m­i­neerde bij ca 112,5 punten 
(112,39 om exact te zijn). Daar­na kwam deze index op een roet­sjbaan terecht en is hij in 
april 2009 teruggevallen tot 97,07 pun­ten, dit is ca 15% lager. Achter deze koele cijfers schuilt het dra­ma van de werk­loosheid in de VS, waar sinds novem­ber 2008 ongeveer 500.000 jobs ver­loren zijn gegaan.



Zoals u uit boven­staande grafiek kunt opmak­en, bewoog tot jan­u­ari 2007 de index van het con­sumenten­vertrouwen zich in een kanaal 80 – 100 pun­ten en werd een pla­fond van rond 
96 pun­ten geregeld aangetikt. Op 1 jan­u­ari 2007 was dit voor het laatst met een score van 96,9 pun­ten. Vanaf dan, en dat is merk­waardig vroeg omdat toen nog geen sprake was van cri­sis laat staan recessie, ging het fameus bergaf met als dieptepunt 1 novem­ber 2008, toen deze index op 55,3 pun­ten ofwel 43% lager don­derde. Sinds­di­en dient zich een aarze­lend her­s­tel aan en stond de index op 1 april 2009 bij 65,1 pun­ten, bij­na 18% hoger dan enkele maan­den eerder.

Het is para­dox­aal dat de Amerikaanse con­sument zijn her­stel­lend vertrouwen (nog) niet heeft omgezet in een toe­name van koopge­drag. Inte­gen­deel, de VS-burg­er wordt op beschei­den wijze spaarza­am en dat is het noteren waard. Als we kijken vanaf jan­u­ari 2005 tot maart 2008 dan stellen we vast, dat gemid­deld tussen 0,3 en 1,5% van het beschik­baar inkomen ges­paard werd. Sinds­di­en werd meer ges­paard en in maart 2009 legt de Amerikaan gemid­deld 4,2% van zijn inkomen opz­ij. Enorm is dat niet, maar het is een begin en een gun­stig teken, dat erop duidt, dat de Amerikaanse huishoudens hun schulden­last willen afbouwen en proberen een finan­ciële reserve op te bouwen. 

Nog een belan­grijke economis­che indi­ca­tor is de won­ing­sec­tor. Hier zien we in VS amper teke­nen van her­s­tel en we moeten eraan toevoe­gen, dat het meest recente aan­tal bouwaan­vra­gen (data van april 2009) ont­gooche­lend laag was.

Op dit ogen­blik is nog niets zek­er voor de VS-economie, de Beer behoudt nog steeds zijn vel en wat er te zien zal zijn aan het einde van de tun­nel zal nog een hele tijd een raad­sel blijven.

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets

________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artikels over uiteen­lopende onderwerpen.

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.