...

Wat bij faillissement GM of Ford ?

9 juni 2005, 07:56 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Een fail­lisse­ment van Gen­er­al Motors ( o.a. Chevro­let en Opel ) of Ford heeft ern­stige gevol­gen voor de inter­na­tionale auto-indus­trie …Europese, maar vooral de Japanse automerken zoals Toy­ota zien met angst en beven het zwaard van Damo­cles boven de Amerikaanse auto-indus­trie hangen .… GM schrapte dins­dag nog maar eens 25.000 banen in de VS … Door Dirk Dortland …


De autoin­dus­trie beleeft moeil­ijke tijden :
De CEO van Toy­ota houdt zijn hart vast. Hij is bang dat als Gen­er­al Motors en/​of Ford in chap­ter 11 komt, de Amerikaanse over­heid zich tegen Japanse automak­ers zal keren. Ook de Europese merken kun­nen dan te zijn­er tijd te mak­en gaan kri­j­gen met aller­lei tegen­werk­ing in de vorm van bijvoor­beeld import­beperk­ende maatregelen. 
De twee ico­nen uit de Amerikaanse indus­trie wor­den ruim gedra­gen door nation­al­is­tisch sen­ti­ment en de fed­erale over­heid zal er alles aan doen en alle truk­endozen open­trekken om deze sym­bol­en van The Amer­i­can Dream overeind te houden. 


Corvette

De groot­ste aut­o­fab­rikant ter wereld, Gen­er­al Motors, ver­li­est snel mark­taan­deel aan de buiten­landse automak­ers zoals Toy­ota. Toy­ota heeft op dit moment 13,4% van de Amerikaanse automarkt in han­den. Vooral met de ter­rein­wa­gens gaat het erg slecht bij GM. Door de hoge pro­duc­tiekosten en hoge brand­stofkosten van de Amerikaanse mod­ellen moeten de grote mod­ellen het afleggen tegen de kleinere en veel zuinigere Japanse types. De Japanse mod­ellen doen het zelfs zo goed in de VS dat er extra pro­duc­tieli­j­nen in bedri­jf en per­son­eel aangetrokken moet wor­den om aan de sti­j­gende vraag te kun­nen voldoen.


Toy­ota

Dat het slecht gaat met GM werd van­daag nog­maals duidelijk en helder in beeld gebracht door de laat­ste kwartaal­ci­jfers van de autoreus. GM maak­te in het eerste kwartaal een ver­lies van 1,1 mil­jard euro, het groot­ste ver­lies in 13 jaar. Met name de kosten per voer­tu­ig liggen in de VS gemid­deld $1500 hoger dan die bij andere merken in de wereld. Een andere oorza­ak dat GM met zijn pro­duc­tiekosten stukken hoger ligt dan de con­cur­ren­tie, zijn de hoge ziek­tekosten­verzek­erin­gen en pensioenen. 
Nadat er in het najaar van 2004 in Duist­land al 12.000 mensen wer­den ontsla­gen, liet GM van­daag weten in de VS 25.000 banen te zullen gaan schrap­pen. Wereld­wi­jd zullen er dan nog ongeveer 300.000 over bli­jven. Vol­gens GM’s top­man Wag­oner zal het bij deze reor­gan­isatie niet bli­jven en moeten de werkne­mers de komende jaren reken­ing houden met het sluiten van enkele pro­duc­tiefab­rieken en verdere ontslagrondes. 
Dirk Dort­land
©usmarkets.nl

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.