Een faillissement van General Motors ( o.a. Chevrolet en Opel ) of Ford heeft ernstige gevolgen voor de internationale auto-industrie …Europese, maar vooral de Japanse automerken zoals Toyota zien met angst en beven het zwaard van Damocles boven de Amerikaanse auto-industrie hangen .… GM schrapte dinsdag nog maar eens 25.000 banen in de VS … Door Dirk Dortland …
De autoindustrie beleeft moeilijke tijden :
De CEO van Toyota houdt zijn hart vast. Hij is bang dat als General Motors en/of Ford in chapter 11 komt, de Amerikaanse overheid zich tegen Japanse automakers zal keren. Ook de Europese merken kunnen dan te zijner tijd te maken gaan krijgen met allerlei tegenwerking in de vorm van bijvoorbeeld importbeperkende maatregelen.
De twee iconen uit de Amerikaanse industrie worden ruim gedragen door nationalistisch sentiment en de federale overheid zal er alles aan doen en alle trukendozen opentrekken om deze symbolen van The American Dream overeind te houden.
De grootste autofabrikant ter wereld, General Motors, verliest snel marktaandeel aan de buitenlandse automakers zoals Toyota. Toyota heeft op dit moment 13,4% van de Amerikaanse automarkt in handen. Vooral met de terreinwagens gaat het erg slecht bij GM. Door de hoge productiekosten en hoge brandstofkosten van de Amerikaanse modellen moeten de grote modellen het afleggen tegen de kleinere en veel zuinigere Japanse types. De Japanse modellen doen het zelfs zo goed in de VS dat er extra productielijnen in bedrijf en personeel aangetrokken moet worden om aan de stijgende vraag te kunnen voldoen.
Dat het slecht gaat met GM werd vandaag nogmaals duidelijk en helder in beeld gebracht door de laatste kwartaalcijfers van de autoreus. GM maakte in het eerste kwartaal een verlies van 1,1 miljard euro, het grootste verlies in 13 jaar. Met name de kosten per voertuig liggen in de VS gemiddeld $1500 hoger dan die bij andere merken in de wereld. Een andere oorzaak dat GM met zijn productiekosten stukken hoger ligt dan de concurrentie, zijn de hoge ziektekostenverzekeringen en pensioenen.
Nadat er in het najaar van 2004 in Duistland al 12.000 mensen werden ontslagen, liet GM vandaag weten in de VS 25.000 banen te zullen gaan schrappen. Wereldwijd zullen er dan nog ongeveer 300.000 over blijven. Volgens GM’s topman Wagoner zal het bij deze reorganisatie niet blijven en moeten de werknemers de komende jaren rekening houden met het sluiten van enkele productiefabrieken en verdere ontslagrondes.
Dirk Dortland
©usmarkets.nl