Het wordt nu heel spannend. BP is nu bezig met wat eruitziet als de ultieme poging om het olieprobleem in de Golf van Mexico op te lossen. Lukt het ditmaal niet, dan dreigt een ware ecologische ramp voor het milieu én voor de financiële gezondheid van het betrokken bedrijf, in casu BP.
Het ratingbureau Fitch met hoofdkantoren in New York en Londen heeft op donderdag 3 juni 2010 aangekondigd dat de waardering van BP daalt van AA+ naar AA. Aan dit bericht voegde Fitch toe, dat voor de toekomst nog een daling te verwachten is. Dit omdat het bureau dat de negatieve financiële weerslag van het ongeluk met het boorplatform Deepwater Horizon op 20 april 2010 op de cijfers van BP alleen maar zal vergroten. Volgens Fitch heeft BP tot nog toe al 2 tot 3 miljard dollar (1,64 à 2,46 miljard euro) hiervoor moeten investeren.
De een zijn dood… Wel, dit spreekwoord blijkt ook hier geldig te zijn. Het Zwitserse Transocean, eigenaar van het gezonken boorplatform, verhuurde dit laatste aan BP tot het jaar 2013. Net op de dag van het ongeluk (20 april) werd Transocean voor het eerst op de beurs genoteerd. De beurskapitalisatie bedroeg 14 miljard euro en op het einde van de eerste dag was de koers 95,20 CHF. De dag erop was het slechte nieuws blijkbaar nog niet doorgedrongen, want het aandeel steeg tot
101,10 CHF. Maar van dan af ging het snel bergaf om te blijven hangen rond 50 CHF. Wie zijn aandelen behield of alsnog instapte, zal nu wel tevreden zijn, want op donderdag 3 juni 2010 werd het aandeel opgenomen in de Swiss market Index (SMI). De aankooporders stroomden toe en binnen het uur na deze aankondiging stond het aandeel al bijna 5% hoger. Het aandeel van BP echter zakt zienderogen weg in het (olie)moeras. Zo ziet u maar…
Terug naar de Golf van Mexico. Bij BP ziet het ernaar uit, dat ceo Tony Hayward het spook genaamd Gulfgate aan de horizon ziet opdoemen. Hij heeft toegegeven, dat zijn bedrijf niet voorbereid was om het probleem met de Deepwater Horizon op te lossen. Letterlijk zegde hij: ‘wij beschikten niet over de instrumenten, nodig voor dergelijke gevallen’. Maar prompt voegde hij eraan toe, dat BP ‘er heel goed in geslaagd was te vermijden dat de olievervuiling de kusten bereikt’.
Nog volgens Hayward was er ‘één kans op een miljoen, dat dergelijke explosie zich kon voordoen’.
Tot op heden heeft het gevecht met de ontsnapte olie al zoals hoger vermeld 2 à 3 miljard dollar gekost aan BP. Verschillende waarnemers zijn van oordeel, dat de rekening voor BP kan oplopen tot 20 miljard dollar tegen dat alles achter de rug zal zijn.
Inmiddels zet BP de strijd tegen de weglekkende olie voort en dat loopt niet van een leien dakje. Een poging om boven het gat in de oceaanbodem een cementen ‘kap’ te plaatsen is mislukt. Probleem hierbij was de aanwezigheid van een stuk pijp, dat voordien de olieput verbond met het platform. Werken op een diepte van 1.500 meter, waar de druk ongeveer 150 bar (150 kg/m²) is geen makkie, want zelfs de met diamant beklede zaag raakte bekneld. Uiteindelijk werden hydraulische kniptangen de diepte in gestuurd en die konden de klus klaren. Nu ligt eindelijk de weg open naar het plaatsen van een dispositief, dat zal toelaten de olie terug onder gecontroleerde voorwaarden op te pompen.
Het is nog iets te vroeg om te juichen. De verantwoordelijken van het project gaan ervan uit dat, als alles loopt zoals gepland, eerst midden augustus 2010 de gehele zaak veilig is en dat er geen druppel olie meer in zee zal lekken.
Zelfs als dat lukt, moeten we nog niet gaan applaudisseren. Dagelijks lekt sinds 20 april ca 3 miljoen liter olie de oceaan in. Dat we ervan aan de oppervlakte niet heel veel van zien, is toe te schrijven aan het rijkelijke gebruik van detergenten, die in een soort van cosmetische operatie de olie emulgeren nog voor ze aan het oppervlak is. Maar geëmulgeerde olie blijft olie met alle nadelige gevolgen voor de fauna en flora. Bovendien ontsnapt er dagelijks ca 6 miljoen m³ aardgas (grotendeels methaan, een berucht broeikasgas).
Maar het ergste komt nog. Terwijl de lek recht onder het voormalige boorplatform alle aandacht trekt, was BP wel zo wijs om niets te zeggen over een tweede lek, op zowat acht kilometer daar vandaan. Uit nog niet bevestigde bronnen blijkt, dat daaruit tussen 15 en 20 miljoen liter olie elke dag de zee instroomt. Waarschijnlijk is dit tweede gat ontstaan door een soort kettingreactie na de ontploffing op 20 april 2010.
Als gans deze problematiek opgelost zal zijn tegen de nieuwjaarsdagen 2010, zullen we tevreden mogen zijn. Wat er tegen die tijd overblijft van de fauna en flora in het zuidoostelijke wateren van de VS is zeer de vraag.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikelen over diverse onderwerpen. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken bedrijven of beleggingsinstrumenten.