...

Wanneer Golf van Mexico terug olievrij?

3 juni 2010, 20:44 | US Markets Redactie | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)


Het wordt nu heel span­nend. BP is nu bezig met wat eruitzi­et als de ultieme poging om het olieprob­leem in de Golf van Mex­i­co op te lossen. Lukt het dit­maal niet, dan dreigt een ware ecol­o­gis­che ramp voor het milieu én voor de finan­ciële gezond­heid van het betrokken bedri­jf, in casu BP.


Het rat­ing­bu­reau Fitch met hoofd­kan­toren in New York en Lon­den heeft op don­derdag 3 juni 2010 aangekondigd dat de waarder­ing van BP daalt van AA+ naar AA. Aan dit bericht voegde Fitch toe, dat voor de toekomst nog een dal­ing te verwacht­en is. Dit omdat het bureau dat de negatieve finan­ciële weer­slag van het ongeluk met het boor­plat­form Deep­wa­ter Hori­zon op 20 april 2010 op de cijfers van BP alleen maar zal ver­groten. Vol­gens Fitch heeft BP tot nog toe al 2 tot 3 mil­jard dol­lar (1,64 à 2,46 mil­jard euro) hier­voor moeten investeren.

De een zijn dood… Wel, dit spreek­wo­ord blijkt ook hier geldig te zijn. Het Zwit­serse Transocean, eige­naar van het gezonken boor­plat­form, ver­hu­urde dit laat­ste aan BP tot het jaar 2013. Net op de dag van het ongeluk (20 april) werd Transocean voor het eerst op de beurs geno­teerd. De beurskap­i­tal­isatie bedroeg 14 mil­jard euro en op het einde van de eerste dag was de koers 95,20 CHF. De dag erop was het slechte nieuws blijk­baar nog niet doorge­dron­gen, want het aan­deel steeg tot
101,10 CHF. Maar van dan af ging het snel bergaf om te bli­jven hangen rond 50 CHF. Wie zijn aan­de­len behield of alsnog instapte, zal nu wel tevre­den zijn, want op don­derdag 3 juni 2010 werd het aan­deel opgenomen in de Swiss mar­ket Index (SMI). De aankooporders stroom­den toe en bin­nen het uur na deze aankondig­ing stond het aan­deel al bij­na 5% hoger. Het aan­deel van BP echter zakt zien­dero­gen weg in het (olie)moeras. Zo ziet u maar…

Terug naar de Golf van Mex­i­co. Bij BP ziet het ernaar uit, dat ceo Tony Hay­ward het spook genaamd Gulf­gate aan de hori­zon ziet opdoe­men. Hij heeft toegegeven, dat zijn bedri­jf niet voor­bereid was om het prob­leem met de Deep­wa­ter Hori­zon op te lossen. Let­ter­lijk zegde hij: wij beschik­ten niet over de instru­menten, nodig voor dergelijke gevallen’. Maar prompt voegde hij eraan toe, dat BP er heel goed in ges­laagd was te ver­mi­j­den dat de oliev­ervuil­ing de kusten bereikt’.
Nog vol­gens Hay­ward was er één kans op een miljoen, dat dergelijke explosie zich kon voordoen’.

Tot op heden heeft het gevecht met de ontsnapte olie al zoals hoger ver­meld 2 à 3 mil­jard dol­lar gekost aan BP. Ver­schil­lende waarne­mers zijn van oordeel, dat de reken­ing voor BP kan oplopen tot 20 mil­jard dol­lar tegen dat alles achter de rug zal zijn.

Inmid­dels zet BP de stri­jd tegen de weglekkende olie voort en dat loopt niet van een leien dak­je. Een poging om boven het gat in de oceaan­bo­dem een cementen kap’ te plaat­sen is mis­lukt. Prob­leem hier­bij was de aan­wezigheid van een stuk pijp, dat voor­di­en de olieput ver­bond met het plat­form. Werken op een diepte van 1.500 meter, waar de druk ongeveer 150 bar (150 kg/​m²) is geen makkie, want zelfs de met dia­mant bek­lede zaag raak­te bekneld. Uitein­delijk wer­den hydraulis­che knip­tan­gen de diepte in ges­tu­urd en die kon­den de klus klaren. Nu ligt ein­delijk de weg open naar het plaat­sen van een dis­posi­tief, dat zal toe­lat­en de olie terug onder gecon­troleerde voor­waar­den op te pompen.

Het is nog iets te vroeg om te juichen. De ver­ant­wo­ordelijken van het project gaan ervan uit dat, als alles loopt zoals gep­land, eerst mid­den augus­tus 2010 de gehele zaak veilig is en dat er geen drup­pel olie meer in zee zal lekken.

Zelfs als dat lukt, moeten we nog niet gaan applaud­is­seren. Dagelijks lekt sinds 20 april ca 3 miljoen liter olie de oceaan in. Dat we ervan aan de opper­vlak­te niet heel veel van zien, is toe te schri­jven aan het rijke­lijke gebruik van deter­gen­ten, die in een soort van cos­metis­che oper­atie de olie emul­geren nog voor ze aan het opper­vlak is. Maar geë­mul­geerde olie bli­jft olie met alle nadelige gevol­gen voor de fau­na en flo­ra. Boven­di­en ontsnapt er dagelijks ca 6 miljoen m³ aardgas (gro­ten­deels methaan, een berucht broeikasgas).

Maar het erg­ste komt nog. Ter­wi­jl de lek recht onder het voor­ma­lige boor­plat­form alle aan­dacht trekt, was BP wel zo wijs om niets te zeggen over een tweede lek, op zowat acht kilo­me­ter daar van­daan. Uit nog niet beves­tigde bron­nen blijkt, dat daaruit tussen 15 en 20 miljoen liter olie elke dag de zee instroomt. Waarschi­jn­lijk is dit tweede gat ontstaan door een soort ket­tin­gre­ac­tie na de ont­ploff­ing op 20 april 2010.

Als gans deze prob­lematiek opgelost zal zijn tegen de nieuw­jaars­da­gen 2010, zullen we tevre­den mogen zijn. Wat er tegen die tijd overbli­jft van de fau­na en flo­ra in het zuidoost­elijke wateren van de VS is zeer de vraag.

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Mar­kets
________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artike­len over diverse onder­w­er­pen. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.