...

Waar wil General Motors eigenlijk heen?

4 juli 2005, 21:04 | US Markets Redactie | leestijd: 1 minuut | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Bij ons heeft het verkoop­suc­ces van Gen­er­al Motors in de afgelopen maand juni een wrange nas­maak gelat­en. Er kan een gevaar­lijke euforische toe­s­tand gecreëerd zijn, die even de wezen­lijke prob­lematiek rond de autoreus heeft doen ver­geten. Of heeft GM nog troeven om uit te spe­len? Dan wordt het wel tijd hier­voor…
Waar wil Gen­er­al Motors eigen­lijk heen?
In ons nieuws­bericht van gis­teren 3 juli had­den we het over de spec­tac­u­laire verkoop die de VS-auto­sec­tor kende in de maand juni.

Koplop­er was Gen­er­al Motors dankz­ij een ongezien dis­count­pro­gram­ma. Voor een prik­je (nou, ja) vlo­gen de trucks, SUV’s (sports-util­i­ty vehi­cles, een vere­deld soort vol­umewa­gens) en de personenauto’s de deur uit. Gevolg: een record­maand voor GM
Even zijn de beleg­gers ver­geten, dat aut­o­fab­rikant número uno een Chap­ter 11 boven het hoofd hangt. Dat de GM-oblig­aties tot junk gede­gradeerd zijn. Dat de sociale las­ten gigan­tisch zijn. Dat er onlangs nog serieuze kwaliteit­sprob­le­men waren. Dat de SEC zich vra­gen stelt bij de boekhouding.
Nu is het juli. De mon­s­ter­dis­count is voor­bij. Busi­ness as usu­al. Denkt het GM-man­age­ment dat de verkoop zal bli­jven sti­j­gen, door een soort momen­tum-effect? Of willen ze bin­nenko­rt een gelijkaardi­ge stunt uithalen? Dat zal de financiële sit­u­atie van het bedri­jf, die nu al zo benard is, niet ten goede komen.
Wat steekt achter dit alles? Vol­gt het man­age­ment een uit­gekiend plan? Of zit achter het­geen in juni gebeurde de heer Kerko­ri­an, die 9% van de GM-aan­de­len bez­it? Voor zover wij weten, is Kerko­ri­an eerder voor­stander van een bezuinig­ingspoli­tiek. Maar je weet maar nooit…
Hoe dan ook, wij voe­len ons niet behaaglijk bij de recente gebeurtenis­sen rond GM. Het lijkt meer en meer op dansen op een slap koord en er zijn er niet veel die dit kunnen.
Jan Van Besauw
US Mar­kets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.