...

Update Big Mac Index

12 september 2010, 16:20 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 5 / 12 | (0)

Sinds het begin van dit jaar 2010 swin­gen de pri­jzen voor een Big Mac in Ned­er­land en in Bel­gië werke­lijk de pan uit. Een update van deze merk­waardi­ge index.


In feb­ru­ari 2010 lieten we u weten hoe de Big Mac Index ervoor stond. Toen bleek, dat Bel­gie en Ned­er­land beho­or­den tot de lan­den waar een Big Mac het duurste is en enkel, maar dan wel met stip, wer­den voorafge­gaan door Zwit­ser­land en Noorwegen.

Verder stelden we met enige ver­baz­ing vast, dat vol­gens de Big Mac pariteit’ deze reuzen­sand­wich in Bel­gië meer dan 3% te goed­koop was en in Ned­er­land bij­na 7% te duur. Het nu wel even gans anders, zoals u verder zult zien.

We gin­gen ons licht opsteken in sta­tistieken­land en kun­nen nu meer recente data presenteren.

alt

In jan­u­ari 2010 kostte een Big Mac in de States 3,58 dol­lar. Een zeven­tal maan­den lat­er, in juli 2010, was dat 3,73 dol­lar ofwel 4,2% meer. µ
Verderop zullen we zien, dat bij voor­beeld in Bel­gië en Ned­er­land de pri­jzen voor dezelfde peri­ode een heel stuk meer geste­gen zijn.

Wan­neer we grafiek van de duurste en goed­koop­ste pri­jzen bek­ijken, dan zien we dat de koplop­er Noor­we­gen is en bli­jft, ter­wi­jl nu Oekraïne (vorige keer was dat Chi­na) de medaille van de goed­koop­ste Big Mac mag opspelden. Het ver­schil tussen de duurste en de goed­koop­ste is een fac­tor 4,14 ofwel 291%.

De goed­koop­ste Big Macs koop je, behalve in Oekraïne, in Sri Lan­ka en Hong Kong.

alt

Bel­gië en Ned­er­land bevin­den zich in de kop­groep van duurste Big Mac lan­den met pri­jzen die resp. 26 en 14% hoger zijn dan in de VS. Zwe­den heeft Zwit­ser­land ver­dron­gen van de tweede plaats en ook Brazil­ië en Den­e­marken hebben zich ertussen gewrongen.

De filosofie achter de Big Mac Index gaat ervan uit, dat een Big Mac in dol­lars eigen­lijk over­al dezelfde pri­js zou moeten hebben. Het feit dat dit niet zo is, kan slechts ten dele verk­laard wor­den door de wis­selko­ersen tussen de USD en de lokale munt.

Als we dat voor Bel­gië en Ned­er­land van nader­bij bek­ijken, dan komen we tot de con­clusie, dat de wis­selko­ers’ van de Big Mac ver­schilt van de algemene wisselkoers.

Lat­en de Big Mac pariteit’ bereke­nen gebaseerd op de pri­jzen en wis­selko­ersen van 22 juli 2010 (op 22 juli 2010 was een USD 0,7756 EUR waard).

Om de Big Mac pariteit te bereke­nen, delen we eerst de pri­js in de VS (3,73 USD) door de lokale pri­js. Voor Bel­gië en Ned­er­land geeft dit resp. 3,73÷4,69 = 0,7953 en 3,73÷4,25 = 0,8776 EUR/USD.

Hieruit blijkt dat tegen­over de werke­lijke koers EUR/USD (1,7756 EUR op 22 juli) de pri­js voor een Big Mac in Bel­gië zow­el als in Ned­er­land overge­waardeerd is, nl. resp. 2,54 en 13,15% .

M.a.w. we betal­en te veel voor een Big Mac, als we uit­gaan van de reële wis­selko­ers EUR/USD.

alt

Als we gaan kijken hoe de sit­u­atie de afgelopen jaren is geëvolueerd, dan merken we dat Ned­er­land van 2006 tot 2007 geen beweg­ing in de pri­js laat noteren, maar dat het van dan af bergop gaat. Tegen­over april 2007 was de Big Mac in feb­ru­ari 2010 al 13,6% duur­der. Op 10 sep­tem­ber 2010, iets meer dan 6 maan­den lat­er, kostte het­zelfde prod­uct bij­na 27% meer, ofwel een toe­name t.o.v. april 2007 met 44%.

Voor Bel­gië is het plaat­je analoog. Tussen 2006 en april 2007 een matige sti­jging met 3%, tussen april 2007 en feb­ru­ari een spurt­je van bij­na 9% en van feb­ru­ari tot juli 2010 een dre­un van bij­na 27%, net als in Ned­er­land. Tegen­over 2006 een klim met 42%.

Als nu onze lonen op dezelfde wijze zouden evolueren, zou nie­mand er rouwig om zijn, niet?

Maar helaas…

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Markets

________________________________________

Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artikels over uiteen­lopende onderwerpen.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.