...

Troubadours, rappers en Mercedes-Benz

7 januari 2006, 00:54 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

Uit de tek­sten die rap­pers deb­iteren kan je opmak­en wat er onder hen leeft en hen bezig houdt … Als je voort­gaat op wat ze bracht­en in 2005, is er op zijn zachtst uitge­drukt een ste­vige afwijk­ing van het oor­spronke­lijke rap­pen … De rap­pers had­den het in 2005 vooral over de Mer­cedes Benz …

Trou­ba­dours, rap­pers en Mercedes-Benz
Rap­pers, hip-hop­pers, je kent ze wel. Gek­leurde of blanke jon­geren die het vooral moeten hebben van per­cussie, soms gecom­bi­neerd met ‘scratchen’, waar­bij een fono­graaf­naald over en weer wordt bewogen over een lp-plaat. 
Op de keper beschouwd trekken ze de mid­deleeuwse tra­di­tie van de trou­ba­dours of min­stre­len door. Dit waren muzikan­ten die in eigen tek­sten aller­lei thema’s bezon­gen, zoals de schoonheid van de vrouw in het alge­meen en van die waar ze te gast waren in het bij­zon­der. Ook prezen ze de dap­per­heid van de kon­ing, de her­tog of graaf die in de buurt was. Ze had­den het ook over liefdesver­dri­et, ver­lan­gen, veld­sla­gen, de korenoogst, een nieuwe brug en zo meer. Som­mige van die tek­sten zijn nog bewaard gebleven en ze zijn voor his­tori­ci een schat aan infor­matie over het doen en denken in die tijd. 
In de 1970’er jaren ontstond in de slop­pen­wijken (getto‘s), die je spi­jtig genoeg nu nog alti­jd aantre­ft bij de meeste ste­den in de VS, een manier van zin­gen die al heel gauw ‘to rap’ werd genoemd, naar het woord voor prat­en in het Amerikaanse slang. Als je zegt slop­pen­wijken, dan denk je aan zwarte Amerika­nen en zij waren het, die Afrikaanse tra­di­ties deden hero­pleven. In het land van hun roots waren/​zijn ron­dreizende vertellers-muzikan­ten die het­zelfde deden/​doen als de min­stre­len eeuwen voor hen. 
Er ontstond een muziekvorm waar­bij op zeer rit­mis­che manier en met heel veel woor­den thema’s wor­den bezongen/​besproken zoals ver­liefd­heid, pesten, sport, tv-pro­gram­ma’s, dure merken van auto’s of kled­ing, fam­i­lie, de kleren, de poli­tie, wapens, de oor­log enzovoort.
Zo’n mid­deleeuwse trou­ba­dour zou min of meer ver­baasd staan te kijken naar zo’n hip-hop­pend groep­je met hun drums, rhythm­box­es, scratch-pick­ups en zo meer.
En waarover had­den de rap­pers het in 2005? Op num­mer 1 stond… Mer­cedes-Benz. Deze oerk­lassieke wagen klopte in pop­u­lar­iteit het han­delsmerk Nike, op de voet gevol­gd door een al even klassieke auto, de Cadil­lac. Verder in de top 10 vin­den we terug en in deze vol­go­rde: de Bent­ley, de Rolls-Royce, het cognacmerk Hen­nessy, nog een auto, de Chevro­let, dan ex aequo het merk van de sjieke plas­tic-pro­ducten Louis Vuit­ton en het bad­mode-lin­geriemerk Cristal en op de tiende plaat­s… een wapen, het machinepis­tool AK-47.
Toch wel een spe­ciale voorkeur voor onder­w­er­pen die je wilt bezin­gen, vind je ook niet?
Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets

6 jan­u­ari 2006.
Onder­getek­ende is gepen­sioneerd, hij schri­jft voor US Mar­kets columns en financiële bericht­en. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel
belang of bez­it in de bespro­ken fond­sen of bedrijven .


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.