Uit de teksten die rappers debiteren kan je opmaken wat er onder hen leeft en hen bezig houdt … Als je voortgaat op wat ze brachten in 2005, is er op zijn zachtst uitgedrukt een stevige afwijking van het oorspronkelijke rappen … De rappers hadden het in 2005 vooral over de Mercedes Benz …
Troubadours, rappers en Mercedes-Benz
Rappers, hip-hoppers, je kent ze wel. Gekleurde of blanke jongeren die het vooral moeten hebben van percussie, soms gecombineerd met ‘scratchen’, waarbij een fonograafnaald over en weer wordt bewogen over een lp-plaat.
Op de keper beschouwd trekken ze de middeleeuwse traditie van de troubadours of minstrelen door. Dit waren muzikanten die in eigen teksten allerlei thema’s bezongen, zoals de schoonheid van de vrouw in het algemeen en van die waar ze te gast waren in het bijzonder. Ook prezen ze de dapperheid van de koning, de hertog of graaf die in de buurt was. Ze hadden het ook over liefdesverdriet, verlangen, veldslagen, de korenoogst, een nieuwe brug en zo meer. Sommige van die teksten zijn nog bewaard gebleven en ze zijn voor historici een schat aan informatie over het doen en denken in die tijd.
In de 1970’er jaren ontstond in de sloppenwijken (getto‘s), die je spijtig genoeg nu nog altijd aantreft bij de meeste steden in de VS, een manier van zingen die al heel gauw ‘to rap’ werd genoemd, naar het woord voor praten in het Amerikaanse slang. Als je zegt sloppenwijken, dan denk je aan zwarte Amerikanen en zij waren het, die Afrikaanse tradities deden heropleven. In het land van hun roots waren/zijn rondreizende vertellers-muzikanten die hetzelfde deden/doen als de minstrelen eeuwen voor hen.
Er ontstond een muziekvorm waarbij op zeer ritmische manier en met heel veel woorden thema’s worden bezongen/besproken zoals verliefdheid, pesten, sport, tv-programma’s, dure merken van auto’s of kleding, familie, de kleren, de politie, wapens, de oorlog enzovoort.
Zo’n middeleeuwse troubadour zou min of meer verbaasd staan te kijken naar zo’n hip-hoppend groepje met hun drums, rhythmboxes, scratch-pickups en zo meer.
En waarover hadden de rappers het in 2005? Op nummer 1 stond… Mercedes-Benz. Deze oerklassieke wagen klopte in populariteit het handelsmerk Nike, op de voet gevolgd door een al even klassieke auto, de Cadillac. Verder in de top 10 vinden we terug en in deze volgorde: de Bentley, de Rolls-Royce, het cognacmerk Hennessy, nog een auto, de Chevrolet, dan ex aequo het merk van de sjieke plastic-producten Louis Vuitton en het badmode-lingeriemerk Cristal en op de tiende plaats… een wapen, het machinepistool AK-47.
Toch wel een speciale voorkeur voor onderwerpen die je wilt bezingen, vind je ook niet?
Jan Van Besauw
Columnist voor US Markets
6 januari 2006.
Ondergetekende is gepensioneerd, hij schrijft voor US Markets columns en financiële berichten. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel
belang of bezit in de besproken fondsen of bedrijven .
belang of bezit in de besproken fondsen of bedrijven .