...

Top-10 duurste auto’s: veel nieuwkomers, Bugatti blijft topper

12 maart 2012, 17:56 | US Markets Redactie | leestijd: 8 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

De top-10 van de duurste seriewa­gens is grondig over­hoop gehaald, maar Bugat­ti wil van geen wijken weten. Hier is wat nieuws uit het wereld­je van glim­mende koetswerken, brul­lende motoren en gierende ban­den. Fas­ten your seat­belts, daar gaan we. 


Over iets meer dan een maand, namelijk van dins­dag 17 tot en met zater­dag 21 april 2012 staat de Ams­ter­damse RAI weer hele­maal in het teken van gemo­toriseerde voer­tu­igen. We geven alvast een overzicht van de 10 duurste seriewa­gens ter wereld om u toe te lat­en een ver­lan­gli­jst­je op te maken…

In ons artikel Autonieuws: De duurste auto ter wereld! van 19 april 2011 kondig­den we de terug­keer aan van de Franse Bugat­ti als absolute top­per qua pri­js, na 1 jaar deze posi­tie te hebben overge­lat­en aan de Zweedse Koenigsegg.

Heeft Bugat­ti ook dit jaar zijn plaats behouden? Feit is, dat de helft van de top-10 van 2011 de duimen heeft moeten leggen voor nieuwkomers.

alt

We begin­nen met het vijf­tal dat er dit jaar niet meer bij is. Vorig jaar bek­leed­den ze nog de 10de tot en met de 6de plaat­sen met pri­jzen var­iërend tussen ongeveer 1/​3de tot meer dan ½ miljoen euro, omgerek­end aan de toen­ma­lige koers (zie tabel). Trouwens, als we zouden omreke­nen aan de huidi­ge euro/​dollarkoers zijn deze pri­jzen weliswaar 10% hoger, maar dat veran­dert niets aan de sit­u­atie. We nemen dus (voor­lop­ig?) afscheid van dit vijf­tal.

alt

En hier is ie dan, de tabel voor 2012. Om het span­nend te houden werken we in omge­keerde vol­go­rde en van­gen we dus aan met de goed­koop­ste (’t is maar hoe je’t bek­ijkt) van de top-10. Zoals we al aan­haalden is er flink wat gerom­meld in het klassement.

Aan het einde van dit artikel vin­dt u een tabel met basiskarak­ter­istieken van dit tiental.


alt

Met een pri­jskaart­je van iets meer dan 644.000 euro mag de tweezit­ter Porsche 918 Spy­der de 10de plaats innemen. Hier­mee komt een hybride wagen de top-10 ver­voe­gen. Inder­daad, want buiten een ben­zinemo­tor van 500 pK beschikt hij over lief­st 3 pit­tige elek­tro­mo­toren, samen goed voor 218 pK extra. Dankz­ij dit totaal van 718 pK ver­snelt hij van 0 naar 100 km/​h in 3,1 sec­on­den en snelt hij voort aan max­i­mum 320 km/​h.

Op plaats 9 ont­moeten we een tweede nieuwkomer, de Amerikaanse SSC Tuatara die met zijn ca 740.000 euro de Porsche een behoor­lijke 96.000 euro achter zich laat. Door kool­stofvezel en alu­mini­um te gebruiken is er is veel gedaan om deze wagen tegelijk­er­ti­jd sterk en licht (1,25 ton) te mak­en. Hij heeft de krachtig­ste motor van alle 10 en bereikt dan ook met een ver­schroeiende 444 km/​h de groot­ste top­snel­heid van alle 10. Qua accel­er­atie moet hij wegens 0,1 sec­onde trager (!) de duimen leggen voor de Bugat­ti, waarover zo dadelijk meer.

Num­mer 8 is alweer een Amerikaan, de Hen­nessey Ven­om GT. Hoewel hij de kaap van de magis­che 1 miljoen dol­lar rondt is hij sinds vorig jaar geza­kt is van de 5de naar de 9de plaats. Hij wil zich meten aan de SSC Tuatara en slaagt daarin qua accel­er­atie (eve­neens van 0 naar 100 km/​h in 2,5 sec­onde) maar niet wat betre­ft de top­snel­heid, nl. 440 km/​h. Dat scheelt dan 4 kilo­me­ter per uur, maar het is toch dat.

alt

Pagani stu­urt zijn type Huayra in de ring om de Zon­da te ver­van­gen, maar zakt toch van de 4de naar de 7de plaats. Zijn 700 pk motor pow­er is te vergelijken met deze van de Porsche, maar toch is de Huayra sneller (370 i.p.v. 320 km/​h maar de accel­er­atie van 0 to 100 km/​h duurt 0,4 sec­on­den langer.
De pri­js is anders niet mis: bij­na 1 miljoen euro. 

De ene Brit ver­vangt de andere en zo komt het, dat we op plaats 6 de Aston Mar­tin One-77 aantr­e­f­fen. Wie zegt Aston Mar­tin’ denkt James Bond’ en wie weet snort dit leg­en­darische per­son­age in de vol­gende film rond in een One-77. Met een motor die 50 pK meer ver­mo­gen lev­ert dan de Pagani Huayra (we bli­jven moeite hebben om deze naam uit te spreken, u niet?) zijn de presta­ties zeer vergelijkbaar.

Op plaats 5 ont­moeten we een vaste waarde in de top-10: May­bach Lan­daulet. Even duur als de Aston Mar­tin, dat wel, maar vergeleken met de rest van de top-10 doet deze auto het op zijn slof­fen: met 620 pK het laag­ste ver­mo­gen en de min­ste presta­ties wat top­snel­heid (250 km/​h) en accel­er­atie (5,2 sec­on­den van 0 tot 100 km/​h, geef nu toe…). Maar je zult wel opvallen met zo’n hagel­witte cabrio. Het is van alle hier bespro­ken auto’s diegene die geen sportal­lures heeft. Miss­chien uw vol­gende bedrijfswagen? 

alt

Ook een ouwe getrouwe voor de lez­ers van USMar­kets is de Zweedse Koenigsegg Agera. Ondanks de toch wel forse pri­js van iets meer dan 1,3 miljoen euro heeft is deze sport­wa­gen 2 plaat­sen moeten pri­js­geven, van 2 naar 4. Met zijn 1115 pK-motor zet hij ferme cijfers op het bord: 443 km/​h en van 0 naar 100 in 2,9 seconden.

De vijfde nieuwkomer in onze top-10 komt van een ander Scan­di­navisch land. Met de Zen­vo ST1 lanceert Den­e­marken een bolide waar­van gezegd wordt, dat ze qua looks Bugat­ti naar de kroon wil steken. Qua presta­ties is het ook niet mis, maar een top van 375 km/​h en van 0 tot 100 in 2,9 sec­on­den is niet vol­doende om Bugat­ti te ont­tro­nen op het gebied van de top­presta­ties. Qua pri­js ook niet, hoewel 1,37 miljoen euro toch wel een bedrag is waar­voor we enkele jaren moeten sparen.

En daar is, vin­nig rood zoals het deze Ital­i­aan past, de Fer­rari 599XX die meteen een serieuze klim van 8 naar 2 doet. Nochtans zijn de presta­ties, vergeleken met de overige van de top-10, niet echt den­derend: motor 700 pK, top­snel­heid 315 km/​h en van 0 naar 100 km/​h in 2,9 sec­on­den; van de 10 zijn er 3 die het beter doen.
En dit alles voor toch nog 2 miljoen dol­lar ofwel 1,525 miljoen euro. Hoe dan ook, het is niet de bedoel­ing dat uw met uw 599XX bood­schap­pen gaat doen, want hij is enkel toege­lat­en op cir­cuits.

alt
Bugat­ti Vey­ron Super Sport
Bron: aut​o​fans​.be

And the win­ner is: Bugat­ti Vey­ron Super Sport. Kost 2,6 miljoen dol­lar ofwel 1,983 miljoen euro. Toegegeven, redelijk duur. Maar voor die pri­js heb je de snelst accel­ererende auto ter wereld. Kan van pas komen om uit de file te ger­ak­en. Rijdt ook tamelijk snel: 431 km/​h. Alleen SSC Tuatara, Hen­nessey Ven­om GT en Koenigsegg Agera doen het beter, maar die trekken dan ook langza­mer op, nl. 0,4 tot 0,5 sec­on­den langer van 0 tot 100. Een slakken­ganget­je, dus.

Alle gekheid op een stok­je: de pri­jzen die gevraagd (en betaald, niet te ver­geten) wor­den voor deze superauto’s zijn indruk­wekkend. Nog indruk­wekkender is het, als je ze even bek­ijkt in niet meer bestaande Bel­gis­che franken of Ned­er­landse guldens. Zo kost de goed­koop­ste van onze 10, de Porsche 918 Spy­der, 26 miljoen frank of
1,4 miljoen gulden. En voor de top­per Bugat­ti Vey­ron Super Sport moet je 80 miljoen frank ofwel 4,3 miljoen gulden uit je porte­mon­nee opdiepen.

Voor we begin­nen te filosofer­en over het al dan niet waanzin­nig zijn van dergelijke pri­jzen kun­nen we ons troost­en met het idee, dat al die hoge pri­jzen veroorza­akt wor­den door enorme research­bud­get­ten, nodig om ervoor te zor­gen dat er met deze mon­sters van de weg veilig te rij­den valt. En de tech­nis­che vond­sten (denk aan bes­tur­ing, rem­men, ophang­ing, effi­ciën­tie) en ver­be­terin­gen zullen waarschi­jn­lijk ook bij­dra­gen tot het opti­maler mak­en van stan­daard seriewa­gens. Hopen we.


Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Mar­kets
________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artikels over uiteen­lopende onderwerpen.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.