...

Top-10 duurste auto’s: koploper onttroond

3 juni 2010, 13:48 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Het is dan toch gebeurd: na ver­schil­lende jaren met stip de top-10 te hebben geleid van de duurste auto’s moest Bugat­ti Vey­ron de fakkel overgeven aan een Zweedse sportwagen.


Op 24 juli 2009 bericht­ten we dat er Ondanks de cri­sis nog alti­jd plaats was voor dure auto’s. Met een pri­jskaart­je van ca 1,196 miljoen euro stond de Bugat­ti Vey­ron 16.4 op kop en de lei­der en de num­mer 2 was Lam­borgh­i­ni Reven­tón met een pri­js die ongeveer 70.000 euro lager was.

In 2009 was het al het vijfde jaar op rij dat Bugat­ti zijn ere­plaats bek­leed­de. Dat is nu voor­bij. In Forbes’ meest recente lijst staat nu een Zweedse wagen op kop, de Koenigsegg Tre­vi­ta die zo maar even­t­jes 210.000 dol­lar of 171.000 euro duur­der is dan de Bugatti.

alt

De pro­ducten van Chris­t­ian von Koenigsegg, die er niet in slaagde Saab over te nemen, zijn trouwens goed verte­gen­wo­ordigd in de top-10 met niet min­der dan 3 wagens op resp. de 1ste, de 7de en de 8ste plaatsen.

alt

alt

En hier­boven ziet u hem dan, de duurste seriewa­gen ter wereld. Want deze vergelijk­ing betre­ft gewone’ auto’s in de zin, dat ze in serie gepro­duceerd wor­den en dus niet
tai­lor-made zijn. In deze echt extrav­a­gante cat­e­gorie komen auto’s voor die ettelijke miljoe­nen euro’s kun­nen kosten, maar dat zou ons te ver leiden.

De Koenigsegg Tre­vi­ta is wel een buiten­been­t­je. Zo zouden er slechts 3 (!) van wor­den gebouwd, wat de clas­si­fi­catie als seriewa­gen in dit geval wel wat bedenke­lijk maakt. De car­rosserie bestaat uit kool­stofvezel bek­leed met, waarom niet, dia­mant­poed­er. En de motor draait op Super­plus 98 én op een mengsel ethanol/​benzine, waarschi­jn­lijk om de auto een ecol­o­gisch ima­go mee te geven. 

alt

Hoewel hij zich tevre­den moet stellen met de tweede plaats, is en bli­jft Bugat­ti Vey­ron de snelst accel­ererende seriewa­gen ter wereld. Dan komt de Pagani Zon­da Cinque Road­ster die twee plaat­sen klimt sinds 2009. En num­mer 4 is een nieuwkomer, de Lam­borgh­i­ni Reven­tón Road­ster, die voor iets min­der dan 1,276 miljoen euro de uwe is.

alt

Met zijn 1,161 miljoen euro zakt de Lam­borgh­i­ni Reven­ton van plaats 2 in 2009 naar plaats 5 in 2010. Met de May­bach Lan­daulet duikt dit Duitse lux­e­merk na enkele jaren afwezigheid weer op in de tabel. Eve­neens nieuw is Koenigsegg CCXR.


alt

Dan ont­moeten we de Koenigsegg CCX, die net­jes zijn 8ste posi­tie behoudt. Ook terug van wegge­weest is de Zwit­serse bolide Leblanc Mirabeau. Hekkensluiter is de Amerikaanse SSC Ulti­mate Aero, die van plaats 6 naar 10 duikt.

Wie verd­ween uit de top-10? Dit zijn Mc Laren F1, Saleen S7 Twin Tur­bo, Mer­cedes Benz SLR en Porsche Carrera.

Het bli­jft ons ver­won­deren, dat er mensen zijn die hun zin­nen kun­nen zetten op een wagen tussen 600.000 en 1,8 miljoen euro over en nadat ze gekozen hebben, een vrolijk wijs­je neuriënd hun kredi­etkaart over de toon­bank schuiv­en, richt­ing glun­derende verkoper.

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Mar­kets
________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artikels over uiteen­lopende onderwerpen.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.