Het is dan toch gebeurd: na verschillende jaren met stip de top-10 te hebben geleid van de duurste auto’s moest Bugatti Veyron de fakkel overgeven aan een Zweedse sportwagen.
Op 24 juli 2009 berichtten we dat er Ondanks de crisis nog altijd plaats was voor dure auto’s. Met een prijskaartje van ca 1,196 miljoen euro stond de Bugatti Veyron 16.4 op kop en de leider en de nummer 2 was Lamborghini Reventón met een prijs die ongeveer 70.000 euro lager was.
In 2009 was het al het vijfde jaar op rij dat Bugatti zijn ereplaats bekleedde. Dat is nu voorbij. In Forbes’ meest recente lijst staat nu een Zweedse wagen op kop, de Koenigsegg Trevita die zo maar eventjes 210.000 dollar of 171.000 euro duurder is dan de Bugatti.
De producten van Christian von Koenigsegg, die er niet in slaagde Saab over te nemen, zijn trouwens goed vertegenwoordigd in de top-10 met niet minder dan 3 wagens op resp. de 1ste, de 7de en de 8ste plaatsen.
En hierboven ziet u hem dan, de duurste seriewagen ter wereld. Want deze vergelijking betreft ‘gewone’ auto’s in de zin, dat ze in serie geproduceerd worden en dus niet
tailor-made zijn. In deze echt extravagante categorie komen auto’s voor die ettelijke miljoenen euro’s kunnen kosten, maar dat zou ons te ver leiden.
De Koenigsegg Trevita is wel een buitenbeentje. Zo zouden er slechts 3 (!) van worden gebouwd, wat de classificatie als seriewagen in dit geval wel wat bedenkelijk maakt. De carrosserie bestaat uit koolstofvezel bekleed met, waarom niet, diamantpoeder. En de motor draait op Superplus 98 én op een mengsel ethanol/benzine, waarschijnlijk om de auto een ecologisch imago mee te geven.
Hoewel hij zich tevreden moet stellen met de tweede plaats, is en blijft Bugatti Veyron de snelst accelererende seriewagen ter wereld. Dan komt de Pagani Zonda Cinque Roadster die twee plaatsen klimt sinds 2009. En nummer 4 is een nieuwkomer, de Lamborghini Reventón Roadster, die voor iets minder dan 1,276 miljoen euro de uwe is.
Met zijn 1,161 miljoen euro zakt de Lamborghini Reventon van plaats 2 in 2009 naar plaats 5 in 2010. Met de Maybach Landaulet duikt dit Duitse luxemerk na enkele jaren afwezigheid weer op in de tabel. Eveneens nieuw is Koenigsegg CCXR.
Dan ontmoeten we de Koenigsegg CCX, die netjes zijn 8ste positie behoudt. Ook terug van weggeweest is de Zwitserse bolide Leblanc Mirabeau. Hekkensluiter is de Amerikaanse SSC Ultimate Aero, die van plaats 6 naar 10 duikt.
Wie verdween uit de top-10? Dit zijn Mc Laren F1, Saleen S7 Twin Turbo, Mercedes Benz SLR en Porsche Carrera.
Het blijft ons verwonderen, dat er mensen zijn die hun zinnen kunnen zetten op een wagen tussen 600.000 en 1,8 miljoen euro over en nadat ze gekozen hebben, een vrolijk wijsje neuriënd hun kredietkaart over de toonbank schuiven, richting glunderende verkoper.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikels over uiteenlopende onderwerpen.