Het moest er ooit van komen: Bugatti is van zijn troon gestoten, en hoe….
Waarschijnlijk heeft het al gehoord of gelezen: AutoRAI 2013 gaat niet door. Deze afgelasting gebeurde in met de importeurs van automerken. Toch willen we u een overzicht van de 10 duurste seriewagens ter wereld niet onthouden. Want crisis of niet, (enorm) dure wagens blijven afnemers vinden.
Op 12 maart 2012 gaven we een update van de top-10 duurste auto’s ter wereld en lieten we u weten, dat Bugatti Veyron de ongeslagen leider bleef.
Een jaar later, in maart 2013, is dat niet meer waar. Na jaren is Bugatti onttroond en niet zo’n klein beetje, want van nummer 1 naar nummer 3 moet pijn doen.
We beginnen met het vijftal dat er dit jaar niet meer bij is. Deze vijf waren vorig jaar nog te vinden van de 2de tot en met de 10de plaatsen met prijzen gaande van 1,539 miljoen euro tot 650.228 euro. We nemen dus afscheid van deze vijf.
En hier is ze dan, onze tabel voor 2013. Op de plaatsen 1, 2, 9 en 10 verwelkomen we 4 nieuwkomers. Slechts 1 wagen (Hennesey Venom GT Spyder) handhaafde zijn 8ste positie. Alleen Aston Martin One-77 klom in het klassement van 6 naar 4, de overige 4 (Bugatti Veyron, Koenigsegg Agera, Lamborghini Reventon Roadster en Maybach Landaulet)
zakten 1 of 2 plaatsen.
U merkt het: er is ook dit jaar fors gerommeld in het klassement.
Aan het einde van dit artikel vindt u een tabel met basiskarakteristieken van dit tiental.
Voor iets meer dan 6,15 miljoen euro ben je de trotse bezitter van de Maybach Exelero, geconstrueerd op vraag van de Duitse bandenfabrikant Fulda, die op deze wijze zijn producten in het zonnetje zet. Het is een sober (nou ja) ogende coupé met naar men beweert een uitstekende wegligging. Dat mag wel voor zo’n prijs.
Anderzijds moet u er geen topprestaties van verwachten, vergeleken met de overige leden van de top-10: een topsnelheid van 351 km/uur en een acceleratie van 0 tot 100 km/uur zijn eerder bescheiden in dit uitgelezen groepje.
Het zilver gaat naar een vreemde eend in de bijt, want de Lykan Hypersport is tot op heden de eerste superauto ooit van Arabische origine, meer bepaald de Verenigde Arabische Emiraten. Fabrikant is W Motors met hoofdzetel in Beiroet.
Hij is meer dan 693.000 euro duurder dan de Bugatti. Maar voor die prijs kan je naar de supermarkt rijden met een auto, waarvan de koplampen versierd zijn met diamanten of robijnen. Toch maar een bodyguard organiseren terwijl je met je winkelkarretje tussen de rekken toert. Vinnig is hij wel met zijn piek bij 395 km/uur en die versnelling van 0 tot 100 km/uur in 2,8 seconden. Dit alles heeft de Lykan te danken aan zijn opgedreven Porsche-motor.
De plannen zijn om hiervan 7 exemplaren te maken. Dus niet treuzelen.
Na jaren de duurste seriewagen ter wereld te zijn geweest, auto’s heeft Bugatti Veyron Supersport dan toch de duimen moeten leggen, zakt in één klap 2 plaatsen en is nu opeens nummer 3. Als het erop aankomt op te trekken van 0 naar 100 km/uur is en blijft hij de kampioen. De topsnelheid daarentegen brengt de Bugatti ook een derde positie op.
Aston Martin One-77 stijgt twee plaatsen in het klassement, want hij wordt zo maar eventjes 356.000 euro duurder. De reden hiervan wordt niet aangegeven, maar we denken dat het feit dat deze droomauto helemaal manueel wordt gebouwd er ook iets mee te maken zal hebben.
Een ouwe getrouwe voor de lezers van USMarkets.nl is de Koenigsegg Agera. Qua acceleratie steekt hij Bugatti naar de kroon maar als het op topsnelheid aankomt, is deze Zweed de ongeslagen kampioen met een indrukwekkende 443 km/uur. Trouwens, hij zou nog sneller kunnen, moest er geen elektronische begrenzing zijn ingebouwd. Deze begrenzing kan je laten verwijderen mits het ondertekenen van een document waarbij de fabrikant alle verantwoordelijkheid afwijst. Je bent gewaarschuwd.
Hoewel van Italiaanse design en constructie, is Lamborghini Reventón Roadster ook wel wat Duits, want behorend tot het Audi-concern. De oorspronkelijke (jaar 2007) bedoeling was om er 20 exemplaren van te produceren aan ca 1 miljoen euro zonder btw per stuk. Die 20 waren eind 2008 allemaal geleverd en er kwam een nieuwe serie met hier en daar nog wat technische en esthetische, zodat wie er nu nog één zou willen, al meer dan 20% meer te betalen heeft.
Op plaats 7 ontmoeten we alweer een Maybach, nl. de Landaulet. Hij moet het halen van zijn ongelooflijk luxueus interieur en de vele gadgets, zoals een versie met een dak dat al rijdend achterwaarts verdwijnt in het koetswerk. Wat de prestaties betreft, die zijn niet om over naar huis te schrijven, want zeg nu zelf, 250 km/uur en van 0 tot 100 in 5,2 seconden valt in het niet tegen de overige leden van de top-10. De doelgroep van de Landaulet zijn bij voorbeeld ceo’s die vooral genieten van de luxe en het rijden aan hun chauffeur overlaten.
Plaats 8 wordt gehandhaafd door de enige Amerikaan, Hennessey Venom GT Spyder. Hij wil zich meten aan Bugatti en komt qua acceleratie aardig in de buurt met een slechts 0,1 seconde ‘tragere’ tijd. En na de Koenigsegg is het de snelste auto van de top-10, mits niemand het befaamde document tekent waardoor de begrenzer uitgeschakeld wordt…
De Brit McLaren F1 daagt op op de 9de plaats. Wat niet Brits is, is de motor, een 6,1 liter V12 van BMW. Binnenin is een bijzonder aspect, dat de bestuurder centraal zit met links en rechts de passagiers. Volgens de fabrikant heeft op die manier de chauffeur een beter zicht op de weg. Of zijn passagiers van zo’n bolide rustig rondkijkend kunnen genieten van het landschap is maar zeer de vraag.
Ook nieuw in de top-10 van 2013 is de Ferrari Enzo, zo genoemd naar de man die het merk lanceerde. In totaal werden er 400 exemplaren van gebouwd, met als merkwaardigheid dat de 400ste Ferrari Enzo werd besteld door Paus Johannes-Paulus II. Deze laatste toerde er nooit in rond, voor zover we weten. Wel liet hij de wagen veilen voor 1,055 miljoen euro en de bijna 100% winst kwam ten voordele van de slachtoffers van de tsunami van december 2004.
En hierboven heb je enkele karakteristieken van deze 10 superauto’s mooi op een rijtje. Van de Arabier Lykan Hypersport is het wachten tot details over de motor bekend gemaakt worden.
Af te wachten valt, of de constructeurs van Bugatti al niet bezig zijn met een nog snellere en vooral nog duurdere opvolger van de Veyron. Toch maar eerst wat markt prospectie doen is ons idee.
Jan Van Besauw
Columnist voor US Markets