...

Top-10 duurste auto’s: Bugatti onttroond !

28 maart 2013, 19:11 | US Markets Redactie | leestijd: 7 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Het moest er ooit van komen: Bugat­ti is van zijn troon gestoten, en hoe….


Waarschi­jn­lijk heeft het al geho­ord of gelezen: AutoRAI 2013 gaat niet door. Deze afge­last­ing gebeurde in met de impor­teurs van automerken. Toch willen we u een overzicht van de 10 duurste seriewa­gens ter wereld niet onthouden. Want cri­sis of niet, (enorm) dure wagens bli­jven afne­mers vinden.

Op 12 maart 2012 gaven we een update van de top-10 duurste auto’s ter wereld en lieten we u weten, dat Bugat­ti Vey­ron de onges­la­gen lei­der bleef.
Een jaar lat­er, in maart 2013, is dat niet meer waar. Na jaren is Bugat­ti ont­troond en niet zo’n klein beet­je, want van num­mer 1 naar num­mer 3 moet pijn doen.

alt


We begin­nen met het vijf­tal dat er dit jaar niet meer bij is. Deze vijf waren vorig jaar nog te vin­den van de 2de tot en met de 10de plaat­sen met pri­jzen gaande van 1,539 miljoen euro tot 650.228 euro. We nemen dus afscheid van deze vijf.

alt

En hier is ze dan, onze tabel voor 2013. Op de plaat­sen 1, 2, 9 en 10 ver­welkomen we 4 nieuwkomers. Slechts 1 wagen (Hen­nesey Ven­om GT Spy­der) hand­haafde zijn 8ste posi­tie. Alleen Aston Mar­tin One-77 klom in het klasse­ment van 6 naar 4, de overige 4 (Bugat­ti Vey­ron, Koenigsegg Agera, Lam­borgh­i­ni Reven­ton Road­ster en May­bach Lan­daulet)
zak­ten 1 of 2 plaat­sen.
U merkt het: er is ook dit jaar fors gerom­meld in het klassement.

Aan het einde van dit artikel vin­dt u een tabel met basiskarak­ter­istieken van dit tiental.

alt

Voor iets meer dan 6,15 miljoen euro ben je de trotse bezit­ter van de May­bach Exelero, gecon­strueerd op vraag van de Duitse ban­den­fab­rikant Ful­da, die op deze wijze zijn pro­ducten in het zon­net­je zet. Het is een sober (nou ja) ogende coupé met naar men beweert een uit­stek­ende weg­lig­ging. Dat mag wel voor zo’n prijs. 

Anderz­i­jds moet u er geen top­presta­ties van verwacht­en, vergeleken met de overige leden van de top-10: een top­snel­heid van 351 km/​uur en een accel­er­atie van 0 tot 100 km/​uur zijn eerder beschei­den in dit uit­gelezen groepje. 

alt

Het zil­ver gaat naar een vreemde eend in de bijt, want de Lykan Hyper­sport is tot op heden de eerste super­auto ooit van Ara­bis­che orig­ine, meer bepaald de Verenigde Ara­bis­che Emi­rat­en. Fab­rikant is W Motors met hoofdze­tel in Beiroet.

Hij is meer dan 693.000 euro duur­der dan de Bugat­ti. Maar voor die pri­js kan je naar de super­markt rij­den met een auto, waar­van de koplam­p­en ver­sierd zijn met dia­man­ten of robi­j­nen. Toch maar een body­guard organ­is­eren ter­wi­jl je met je winkelka­r­ret­je tussen de rekken toert. Vin­nig is hij wel met zijn piek bij 395 km/​uur en die ver­snelling van 0 tot 100 km/​uur in 2,8 sec­on­den. Dit alles heeft de Lykan te danken aan zijn opge­dreven Porsche-motor.
De plan­nen zijn om hier­van 7 exem­plaren te mak­en. Dus niet treuzelen.

Na jaren de duurste seriewa­gen ter wereld te zijn geweest, auto’s heeft Bugat­ti Vey­ron Super­sport dan toch de duimen moeten leggen, zakt in één klap 2 plaat­sen en is nu opeens num­mer 3. Als het erop aankomt op te trekken van 0 naar 100 km/​uur is en bli­jft hij de kam­pi­oen. De top­snel­heid daar­ente­gen brengt de Bugat­ti ook een derde posi­tie op. 

Aston Mar­tin One-77 sti­jgt twee plaat­sen in het klasse­ment, want hij wordt zo maar even­t­jes 356.000 euro duur­der. De reden hier­van wordt niet aangegeven, maar we denken dat het feit dat deze droomau­to hele­maal manueel wordt gebouwd er ook iets mee te mak­en zal hebben. 

alt

Een ouwe getrouwe voor de lez­ers van USMar​kets​.nl is de Koenigsegg Agera. Qua accel­er­atie steekt hij Bugat­ti naar de kroon maar als het op top­snel­heid aankomt, is deze Zweed de onges­la­gen kam­pi­oen met een indruk­wekkende 443 km/​uur. Trouwens, hij zou nog sneller kun­nen, moest er geen elek­tro­n­is­che begren­z­ing zijn inge­bouwd. Deze begren­z­ing kan je lat­en ver­wi­jderen mits het onderteke­nen van een doc­u­ment waar­bij de fab­rikant alle ver­ant­wo­ordelijkheid afwi­jst. Je bent gewaarschuwd.

Hoewel van Ital­i­aanse design en con­struc­tie, is Lam­borgh­i­ni Reven­tón Road­ster ook wel wat Duits, want behorend tot het Audi-con­cern. De oor­spronke­lijke (jaar 2007) bedoel­ing was om er 20 exem­plaren van te pro­duc­eren aan ca 1 miljoen euro zon­der btw per stuk. Die 20 waren eind 2008 alle­maal geleverd en er kwam een nieuwe serie met hier en daar nog wat tech­nis­che en esthetis­che, zodat wie er nu nog één zou willen, al meer dan 20% meer te betal­en heeft.

Op plaats 7 ont­moeten we alweer een May­bach, nl. de Lan­daulet. Hij moet het halen van zijn ongelooflijk lux­ueus interieur en de vele gad­gets, zoals een ver­sie met een dak dat al rij­dend achter­waarts verd­wi­jnt in het koetswerk. Wat de presta­ties betre­ft, die zijn niet om over naar huis te schri­jven, want zeg nu zelf, 250 km/​uur en van 0 tot 100 in 5,2 sec­on­den valt in het niet tegen de overige leden van de top-10. De doel­groep van de Lan­daulet zijn bij voor­beeld ceo’s die vooral geni­eten van de luxe en het rij­den aan hun chauf­feur overlaten. 

alt

Plaats 8 wordt gehand­haafd door de enige Amerikaan, Hen­nessey Ven­om GT Spy­der. Hij wil zich meten aan Bugat­ti en komt qua accel­er­atie aardig in de buurt met een slechts 0,1 sec­onde tragere’ tijd. En na de Koenigsegg is het de snel­ste auto van de top-10, mits nie­mand het befaamde doc­u­ment tekent waar­door de begren­z­er uit­geschakeld wordt…

De Brit McLaren F1 daagt op op de 9de plaats. Wat niet Brits is, is de motor, een 6,1 liter V12 van BMW. Bin­nenin is een bij­zon­der aspect, dat de bestu­ur­der cen­traal zit met links en rechts de pas­sagiers. Vol­gens de fab­rikant heeft op die manier de chauf­feur een beter zicht op de weg. Of zijn pas­sagiers van zo’n bolide rustig rond­kijk­end kun­nen geni­eten van het land­schap is maar zeer de vraag.

Ook nieuw in de top-10 van 2013 is de Fer­rari Enzo, zo genoemd naar de man die het merk lanceerde. In totaal wer­den er 400 exem­plaren van gebouwd, met als merk­waardigheid dat de 400ste Fer­rari Enzo werd besteld door Paus Johannes-Paulus II. Deze laat­ste toerde er nooit in rond, voor zover we weten. Wel liet hij de wagen veilen voor 1,055 miljoen euro en de bij­na 100% winst kwam ten voordele van de slachtof­fers van de tsuna­mi van decem­ber 2004.

alt

En hier­boven heb je enkele karak­ter­istieken van deze 10 superauto’s mooi op een rijt­je. Van de Ara­bier Lykan Hyper­sport is het wacht­en tot details over de motor bek­end gemaakt worden. 

Af te wacht­en valt, of de con­struc­teurs van Bugat­ti al niet bezig zijn met een nog snellere en vooral nog duur­dere opvol­ger van de Vey­ron. Toch maar eerst wat markt prospec­tie doen is ons idee.

Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.