De wereld kreunt onder een loodzware crisis waarvan het einde nog altijd niet in zicht is. Toch floreert de markt van luxegoederen alsof er geen vuiltje aan de lucht is.
De markt van luxegoederen zal in het nu bijna voorbije jaar 2012 om en rond 750 miljard euro groot zijn, een stijging van 10% tegenover 2011. Dit blijkt uit cijfers, gepubliceerd door het consulentenbedrijf Bain & Company. Daarbovenop komen nog de duty free aankopen, die in 2012 vlot voorbij de 28 miljard euro zullen geraken, dat is zo maar eventjes 28% meer dan het jaar voordien.
De sjieke boetieks in Parijs en andere Franse grootsteden draaien de grootste omzet, gevolgd door deze in Italië, Groot-Brittannië en Duitsland.
Het meeste succes op de luxemarkt hebben accessoires zoals handtassen, juwelen, horloges en schoenen, samen goed voor 27% van de wereldomzet.
Luxueuze dameskleding zal in 2012 ongeveer 27 miljard euro omzet genereren, maar de heren laten zich ook niet onbetuigd met de 26 miljard euro die spenderen aan topkledij.
Wiat is nu het gros van die shoppers die de euro’s in onze grootsteden zo vlot laten rollen? Het antwoord is niet heel moeilijk om te raden, het zijn nl. de Chinese toeristen en zakenmensen die de kassa’s doen rinkelen.
Wereldwijd komt 27% van alle uitgaven voor luxeproducten van China. Hierdoor hebben de Amerikanen met 20% het voor het nakijken en de Russen, nochtans bekend als notoire ‘big spenders’ , komen niet meer in aanmerking voor een kopplaats.
Maar ook binnen de Chinese landsgrenzen is de markt van sjiek spul in volle expansie met een omzet in 2012 van 13,6 miljard euro, een groei van 7% versus 2011.
Typische luxegoederen zijn exclusieve en dus dure wagens. Maar hier is een vertraging te merken. Daar waar deze markt in 2011 tegenover 2010 nog 14% groeide tot 280 miljard euro, zal de groei 2012 versus 2011 slechts 4% bedragen tot ca 290 miljard euro. De constructeurs van dure auto’s vestigen alle hoop op China, waar het vooral succesvolle zakenvrouwen zijn die zich graag nestelen in leder met voor en rondom zich een indrukwekkend instrumentarium en vele flikkerende ledjes. Deze vrouwen geven de voorkeur aan Maserati, bij voorbeeld het type GranCabrio (zie foto). Bijna 30% van de Maserati-klanten in China zijn trouwens vrouwen.
Een ander belangrijk element in de markt van sjieke producten is (dure) wijn, inbegrepen champagne (30% van de omzet). Dit marktsegment zal volgens Bain & Company in 2012 zo’n 51 miljard euro bedragen, een groei met 12% tegenover het jaar ervoor. China is zich aan het ontwikkelen tot de grootste wijn- en champagne-invoerder ter wereld.
Ook de bouwers van (superde)luxejachten voelt de crisis en hun afzet groeide in 2012 versus 2011 met maar 2%, daar waar 2011 versus 2010 nog een stijging met 18% vertoonde. Momenteel doet zich in dit segment een polarisatie voor: de middenklasse qua prijs stagneert, terwijl de top- en laagste klasse duidelijke groei vertonen.
U merkt het: ondanks de crisis die zich nog altijd verder uitdiept zijn er (heel) veel mensen die voldoende cash bezitten om de markt van sjieke en hypersjieke producten flink op gang te houden. Als deze markt stagneert of, erger nog, beduidend begint te krimpen is het meer dan tijd om ons ernstig zorgen te maken.
Jan Van Besauw
Columnist voor USMarkets.nl