...

Sjiek, sjieker, sjiekst – ook al is ’t crisis

27 december 2012, 20:22 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

De wereld kre­unt onder een lood­zware cri­sis waar­van het einde nog alti­jd niet in zicht is. Toch flo­reert de markt van lux­e­goed­eren alsof er geen vuilt­je aan de lucht is.


alt


De markt van lux­e­goed­eren zal in het nu bij­na voor­bi­je jaar 2012 om en rond 750 mil­jard euro groot zijn, een sti­jging van 10% tegen­over 2011. Dit blijkt uit cijfers, gepub­liceerd door het con­sulen­tenbedri­jf Bain & Com­pa­ny. Daar­bovenop komen nog de duty free aankopen, die in 2012 vlot voor­bij de 28 mil­jard euro zullen ger­ak­en, dat is zo maar even­t­jes 28% meer dan het jaar voordien.

alt

De sjieke boetieks in Par­i­js en andere Franse groot­st­e­den draaien de groot­ste omzet, gevol­gd door deze in Ital­ië, Groot-Brit­tan­nië en Duitsland.

Het meeste suc­ces op de lux­e­markt hebben acces­soires zoals hand­tassen, juwe­len, hor­loges en schoe­nen, samen goed voor 27% van de werel­domzet.
Lux­ueuze dameskled­ing zal in 2012 ongeveer 27 mil­jard euro omzet gener­eren, maar de heren lat­en zich ook niet onbe­tu­igd met de 26 mil­jard euro die spenderen aan topkledij.

Wiat is nu het gros van die shop­pers die de euro’s in onze groot­st­e­den zo vlot lat­en rollen? Het antwo­ord is niet heel moeil­ijk om te raden, het zijn nl. de Chi­nese toeris­ten en zak­en­mensen die de kassa’s doen rinke­len.

Wereld­wi­jd komt 27% van alle uit­gaven voor lux­e­pro­ducten van Chi­na. Hier­door hebben de Amerika­nen met 20% het voor het nakijken en de Russen, nochtans bek­end als notoire big spenders’ , komen niet meer in aan­merk­ing voor een kopplaats.

Maar ook bin­nen de Chi­nese lands­gren­zen is de markt van sjiek spul in volle expan­sie met een omzet in 2012 van 13,6 mil­jard euro, een groei van 7% ver­sus 2011.

alt

Typ­is­che lux­e­goed­eren zijn exclusieve en dus dure wagens. Maar hier is een ver­trag­ing te merken. Daar waar deze markt in 2011 tegen­over 2010 nog 14% groei­de tot 280 mil­jard euro, zal de groei 2012 ver­sus 2011 slechts 4% bedra­gen tot ca 290 mil­jard euro. De con­struc­teurs van dure auto’s ves­ti­gen alle hoop op Chi­na, waar het vooral suc­cesvolle zak­en­vrouwen zijn die zich graag neste­len in led­er met voor en ron­dom zich een indruk­wekkend instru­men­tar­i­um en vele flikkerende led­jes. Deze vrouwen geven de voorkeur aan Maserati, bij voor­beeld het type GranCabrio (zie foto). Bij­na 30% van de Maserati-klanten in Chi­na zijn trouwens vrouwen. 

alt

Een ander belan­grijk ele­ment in de markt van sjieke pro­ducten is (dure) wijn, inbe­grepen cham­pagne (30% van de omzet). Dit mark­t­seg­ment zal vol­gens Bain & Com­pa­ny in 2012 zo’n 51 mil­jard euro bedra­gen, een groei met 12% tegen­over het jaar ervoor. Chi­na is zich aan het ontwikke­len tot de groot­ste wijn- en cham­pagne-invo­erder ter wereld.

alt

Ook de bouw­ers van (superde)luxejachten voelt de cri­sis en hun afzet groei­de in 2012 ver­sus 2011 met maar 2%, daar waar 2011 ver­sus 2010 nog een sti­jging met 18% ver­toonde. Momenteel doet zich in dit seg­ment een polar­isatie voor: de mid­den­klasse qua pri­js stag­neert, ter­wi­jl de top- en laag­ste klasse duidelijke groei vertonen.

U merkt het: ondanks de cri­sis die zich nog alti­jd verder uit­diept zijn er (heel) veel mensen die vol­doende cash bezit­ten om de markt van sjieke en hyper­sjieke pro­ducten flink op gang te houden. Als deze markt stag­neert of, erg­er nog, beduidend begint te krimpen is het meer dan tijd om ons ern­stig zor­gen te maken.

Jan Van Besauw
Colum­nist voor USMar​kets​.nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.