De leiding verwerven van de mondiale elektronicamarkt, dat is het streefdoel van Samsung Electronics. Dat liet de CEO van deze machtige Zuid-Koreaanse groep onlangs duidelijk verstaan.
De Samsung Group is een internationaal conglomeraat met als hoofdkwartier Samsung Town, een stad in de stad Seoul, Zuid-Korea. De onderneming startte in 1938 en telt nu 276.000 medewerkers wereldwijd. In 2008 was de omzet 173,4 miljard USD (ca 140 miljard euro aan de huidige koers) en in hetzelfde jaar was de nettowinst 10,7 miljard USD (ca 8,7 miljard euro).
Deze duizendpoot heeft als activiteitsgebieden :
- Chemicaliën
- Elektronica
- Financieringen
- Externe en ingebouwde harde schijven
- Gsm’s
- Kleinhandel
- Luchtvaart
- Ontspanning
- Optische dataopslag
- Scheepsbouw
- Smart phones
De betekenis van Samsung voor de Zuid-Koreaanse staat is niet te onderschatten, want de omzet bedraagt 10% van het bnp van dit land.
Het belangrijkste lid van de groep is Samsung Electronics met in 2008 een omzet van 101 miljard USd ofwel 82 miljard euro. Het bedrijf is bij voorbeeld ’s werelds nummer één op het gebied van chips en platte beeldschermen en heeft op 20 mei 2010 aangekondigd, dit jaar 19 miljard euro te willen investeren in nieuwe fabrieken en doorgedreven research. Het doel is duidelijk: de concurrentie ver achter zich te laten, zelfs een hak te zetten.
Want bovenstaande aankondiging was in het grootste geheim voorbereid en valt samen met start van het bouwen van een nieuwe fabriek van halfgeleiders, het eerste nieuwe project in 5 jaar.
Dit signaal dat het menens is kon niet duidelijker zijn en heeft vooral zijn effect niet gemist in Japan, aartsconcurrent van Zuid-Korea.
Toen CEO Lee Kun Hee het nieuws bracht, wees hij er ook op, dat de crisis als het ware aan zijn bedrijf is voorbij gegaan zonder effect. Hij had het wel over een ‘nog altijd onzeker mondiaal economisch klimaat’, maar dat is volgens hem het ideale moment om toe te slaan en de suprematie van Samsung Electronics te bewijzen.
De CEO zegde ook, dat Samsung volop geprofiteerd heeft van de pijlsnelle prijsstijging van de chips in het eerste kwartaal 2010 en dat zijn firma daarom 8 miljard euro zal spenderen om zijn productie van deze componenten op te drijven om te kunnen voldoen aan de vraag van de fabrikanten van telefoons, computers en allerhande moederborden.
Een vergelijkbaar scenario zien we voor de lcd-schermen, waarvoor het bedrijf 3,5 miljard euro over heeft om een nieuwe productielijn op te zetten. Ook wat betreft de laatste nieuwe rage op tv-gebied, de 3D-televisie, wil Samsung klaar zijn voor de toekomst, zo zegt CEO Lee Kun Hee. Hij heeft daarvoor een overeenkomst gesloten met James Cameron, de realisator van de cultfilm Avatar. Samsung plant om in 2010 2,6 miljoen 3D-tv-toestellen te verkopen.
Op het gebied van de mobiele telefonie, zeg maar mobieltjes of gsm’s, wacht Samsung een harde strijd. Op dit ogenblik heeft Nokia 35% van deze markt in handen en moet Samsung als tweede vrede nemen met 20,6%. Maar nu maakte CEO Lee Kun Hee bekend, dat zijn bedrfijf binnen dit en 3 jaar zijn marktaandeel wil zien groeien met 5 tot 20%. Als het zo ergens tussen deze range belandt met +14,5 tot +15%, valt Nokia terug naar de tweede plaats.
In juni 2010 wil Samsung een eigen smartphone-software lanceren onder de naam Bada en tevens zal Googles Android systeem aan de Samsungklanten worden aangeboden.
Er is vanzelfsprekend heel wat scepticisme in verschillende (concurrerende) landen. De consensus is, dat Samsung niet over de creativiteit beschikt, nodig om zoiets als de smartphone te ontwikkelen. Zegslui van Samsung vegen deze argumentatie van tafel door op te merken dat ‘tien jaar geleden niemand zou hebben geloofd, dat Samsung een referentie zou worden op het gebied van design. En dat hebben we toch gerealiseeerd.’
Dat Apple zich gereed houdt. Want een verkoop van 54 miljoen smartphones in de eerste trimester 2010, bijna 49% meer dan de vergelijkbare periode in 2009, is weliswaar een succes, maar succes heeft vele vaders en trekt de aandacht van creatieve sectorgenoten.
En niet alleen Apple heeft reden om zich zorgen te maken. De plannen van Samsung Electronics zijn erop gericht, de gehele elektronicamarkt te domineren. Het zal nu wel rommelen in de directiekantoren van de sectorgenoten.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikelen over diverse onderwerpen. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken bedrijven of beleggingsinstrumenten.