...

Samsung ambieert wereldmacht

20 mei 2010, 18:30 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

De lei­d­ing ver­w­er­ven van de mon­di­ale elek­tron­i­ca­markt, dat is het streef­doel van Sam­sung Elec­tron­ics. Dat liet de CEO van deze machtige Zuid-Kore­aanse groep onlangs duidelijk verstaan.


De Sam­sung Group is een inter­na­tion­aal con­glom­er­aat met als hoofd­kwarti­er Sam­sung Town, een stad in de stad Seoul, Zuid-Korea. De onderne­m­ing startte in 1938 en telt nu 276.000 medew­erk­ers wereld­wi­jd. In 2008 was de omzet 173,4 mil­jard USD (ca 140 mil­jard euro aan de huidi­ge koers) en in het­zelfde jaar was de net­towinst 10,7 mil­jard USD (ca 8,7 mil­jard euro).

alt
Deze duizend­poot heeft als activiteitsgebieden :

- Chem­i­cal­iën
- Elek­tron­i­ca
- Financierin­gen
- Externe en inge­bouwde harde schi­jven
- Gsm’s
- Klein­han­del
- Lucht­vaart
- Ontspan­ning
- Optis­che dataop­slag
- Scheeps­bouw
- Smart phones

De beteke­nis van Sam­sung voor de Zuid-Kore­aanse staat is niet te onder­schat­ten, want de omzet bedraagt 10% van het bnp van dit land.

Het belan­grijk­ste lid van de groep is Sam­sung Elec­tron­ics met in 2008 een omzet van 101 mil­jard USd ofwel 82 mil­jard euro. Het bedri­jf is bij voor­beeld s werelds num­mer één op het gebied van chips en plat­te beeld­scher­men en heeft op 20 mei 2010 aangekondigd, dit jaar 19 mil­jard euro te willen investeren in nieuwe fab­rieken en doorge­dreven research. Het doel is duidelijk: de con­cur­ren­tie ver achter zich te lat­en, zelfs een hak te zetten.
Want boven­staande aankondig­ing was in het groot­ste geheim voor­bereid en valt samen met start van het bouwen van een nieuwe fab­riek van halfgelei­ders, het eerste nieuwe project in 5 jaar.

Dit sig­naal dat het menens is kon niet duidelijk­er zijn en heeft vooral zijn effect niet gemist in Japan, aartscon­cur­rent van Zuid-Korea.

Toen CEO Lee Kun Hee het nieuws bracht, wees hij er ook op, dat de cri­sis als het ware aan zijn bedri­jf is voor­bij gegaan zon­der effect. Hij had het wel over een nog alti­jd onzek­er mon­di­aal economisch kli­maat’, maar dat is vol­gens hem het ide­ale moment om toe te slaan en de supre­matie van Sam­sung Elec­tron­ics te bewijzen.

De CEO zegde ook, dat Sam­sung volop geprof­i­teerd heeft van de pijl­snelle pri­jssti­jging van de chips in het eerste kwartaal 2010 en dat zijn fir­ma daarom 8 mil­jard euro zal spenderen om zijn pro­duc­tie van deze com­po­nen­ten op te dri­jven om te kun­nen vol­doen aan de vraag van de fab­rikan­ten van tele­foons, com­put­ers en aller­hande moederborden.

Een vergelijk­baar sce­nario zien we voor de lcd-scher­men, waar­voor het bedri­jf 3,5 mil­jard euro over heeft om een nieuwe pro­duc­tieli­jn op te zetten. Ook wat betre­ft de laat­ste nieuwe rage op tv-gebied, de 3D-tele­visie, wil Sam­sung klaar zijn voor de toekomst, zo zegt CEO Lee Kun Hee. Hij heeft daar­voor een overeenkomst ges­loten met James Cameron, de real­isator van de cult­film Avatar. Sam­sung plant om in 2010 2,6 miljoen 3D-tv-toestellen te verkopen.

Op het gebied van de mobiele tele­fonie, zeg maar mobielt­jes of gsm’s, wacht Sam­sung een harde stri­jd. Op dit ogen­blik heeft Nokia 35% van deze markt in han­den en moet Sam­sung als tweede vrede nemen met 20,6%. Maar nu maak­te CEO Lee Kun Hee bek­end, dat zijn bedr­fi­jf bin­nen dit en 3 jaar zijn mark­taan­deel wil zien groeien met 5 tot 20%. Als het zo ergens tussen deze range belandt met +14,5 tot +15%, valt Nokia terug naar de tweede plaats.

In juni 2010 wil Sam­sung een eigen smart­phone-soft­ware lanceren onder de naam Bada en tevens zal Googles Android sys­teem aan de Sam­sungk­lanten wor­den aangeboden. 

Er is vanzelf­sprek­end heel wat scep­ti­cisme in ver­schil­lende (con­cur­rerende) lan­den. De con­sen­sus is, dat Sam­sung niet over de cre­ativiteit beschikt, nodig om zoi­ets als de smart­phone te ontwikke­len. Zegslui van Sam­sung veg­en deze argu­men­tatie van tafel door op te merken dat tien jaar gele­den nie­mand zou hebben geloofd, dat Sam­sung een ref­er­en­tie zou wor­den op het gebied van design. En dat hebben we toch gerealiseeerd.’

Dat Apple zich gereed houdt. Want een verkoop van 54 miljoen smart­phones in de eerste trimester 2010, bij­na 49% meer dan de vergelijk­bare peri­ode in 2009, is weliswaar een suc­ces, maar suc­ces heeft vele vaders en trekt de aan­dacht van cre­atieve sectorgenoten.

En niet alleen Apple heeft reden om zich zor­gen te mak­en. De plan­nen van Sam­sung Elec­tron­ics zijn erop gericht, de gehele elek­tron­i­ca­markt te domineren. Het zal nu wel rom­me­len in de direc­tiekan­toren van de sectorgenoten. 

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Mar­kets
________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artike­len over diverse onder­w­er­pen. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.