Rokken, luiers, onderbroeken, biertjes in de kroeg of thuis, lippenstiften, dameskappers en nog veel meer: alles passeert deze revue van merkwaardige economische indicatoren.
Op deze website kon u in mei 2009 lezen dat volgens sommige experts zich afvroegen of de Dow Jones zonnevlekken of roklengte volgt. En het bleek toch min of meer te kloppen. We zijn eens gaan rondneuzen naar andere niet zo gebruikelijke indicatoren en we zetten enkele van de merkwaardigste voor u op een rijtje.
Hier gaan we dan. En zoals standwerkers plegen te zeggen ‘ook als je er niets mee bent, je hebt aan mijn uitleg toch wat plezier beleefd’. Dat laatste hopen we althans.
De roklengte
De stelling (details in het hierboven geciteerd artikel): hoe korter de rokken zijn, des te beter gaat het met de economie. De Amerikaanse econoom George W. Taylor (1901−1972) lanceerde in 1926 de zg. Hemline Index (zoomhoogte-index) die stelde dat als de rokken korter worden ook de aandelenprijzen stijgen en vice versa.
Hoewel niet alle economen het eens zijn, blijft deze indicator na al die jaren overeind. Kijk bij voorbeeld naar de modefoto’s in het eerder aangehaalde artikel. Natuurlijk kunnen in het kader van de klimaatopwarming de stijgende temperaturen roet in het eten strooien en de zoomhoogte in de hoogte jagen terwijl het op de beurzen kommer en kwel is. Met spanning de dames bekijken, dus.
Het bierverbruik
‘Wijn na bier maakt plezier, bier na wijn maakt venijn’ is een veelgehoord citaat dat helemaal uit zijn context is gerukt. Want dat plezier of dat venijn heeft niets te maken met de kater die men te verwachten heeft. Wie geld genoeg heeft om na een maaltijd wijn te drinken, is beter af dan wie zijn heil moet zoeken in bier omdat dat goedkoper is. De bierverbruikindex heeft inderdaad als startpunt de prijs van bier. Maar over wijn wordt niet gepraat. Het komt erop neer, dat bier in het café duurder kost dan hetzelfde nat thuis. Wanneer de economie slabakt, zal het bierverbruik in de horeca ook slabakken, zo wil het deze index.
Of er in de crisisjaren 2008 — 2010 meer pintjes thuis dan op café werden genuttigd konden we niet te weten komen. Wel is het zo, dat in deze periode
De Europese tewerkstelling in de bierindustrie 12% daalde terwijl het bierverbruik 8% daalde.
De Big Mac Index
Over deze bijzondere index, gelanceerd door het magazine The Economist, geven we geregeld een update, zoals de meest recente van 12 september 2010.
Wat ons er trouwens aan herinnert dat het tijd wordt om het nog eens over deze reuzenhamburger te hebben.
Ter herinnering: de Big Mac Index toont de samenhang van de wisselkoersen van verschillende staten en de prijs van een Big Mac. Als bij voorbeeld dit indrukwekkend stuk fastfood in China 50% goedkoper is dan in de VS, dan betekent het volgens de theorie dat de yuan tegenover de USD 50% ondergewaardeerd is.
Hoe vreemd ook deze index mag lijken, er is inderdaad een samenhang en bij The Economist graven ze nog wat dieper en tonen aan dat er ook een relatie is met het bruto binnenlands product. Hierover spoedig meer in een apart artikel.
De lippenstiftindex
Ook als de economie vierkant draait, willen vrouwen zich toch nog iets gunnen. Als ze niet het geld hebben voor dure kleren, schoenen of handtassen, vinden ze troost in het uitbreiden van hun collectie lipstick. Het is de ceo van Estée Lauder, Leonard Lauder, die dit idee lanceerde.
Lauder heeft het helemaal bij het rechte eind. De verkoop van lippenstift volgt trouw de fluctuaties van de beurskoersen. Een voorbeeld: toen na 9⁄11 een brutale recessie volgde, verdubbelde in enkele maanden tijd de verkoop van lippenstiften wereldwijd.
De marinerekrutenindex
In de VS wordt vastgesteld, dat het aantal kandidaturen voor het US Marine Corps correleert met de situatie op de arbeidsmarkt, die dan weer sterk samenhangt met het reilen en zeilen in de economie. Als het slecht gaat, is het lastig om aan een job te geraken en stijgt het aantal vrijwilligers voor de marine. Het gaat zelfs zo ver, dat de leiding van het US Marine Corps zijn wervingsvideo’s aanpast. Als er te veel potentiële rekruten zijn, wordt in de video’s het leven en het werk harder, saairer en minder attractief voorgesteld.
Wilt u een bewijs? Als u een filmpje wilt zijn dat het marineleven rooskleurig afschildert, klik dan hier. Heel wat saaier gaat het er hier aan toe.
De luierindex
Wanneer minder geld verdient wordt, besparen ouders ook op de verzorging van hun baby’s en zo komt het, dat ze (wegwerp)luiers minder vaak verversen.
Inderdaad, in de crisisjaren 2008 en 2009 liep de verkoop van wegwerpluiers 9% terug, terwijl deze van crèmes tegen luierirritatie 3% steeg.
De Japanse haarmode-index
In het Land van de Rijzende Zon hebben de vrouwen de neiging om in economisch barre tijden minder bezoekjes te brengen aan hun kapsalon.
Ze zullen ervoor kiezen hun haren enkele centimeters korter te doen knippen om langer verder te kunnen tussen twee beurten in.
Een heel betrouwbare index is dit niet, want wie haar haren korter dan gebruikelijk heeft laten knippen, moet eigenlijk vaker naar de kapper om de lengte te handhaven. Misschien moeten we een enquête houden bij de dames in onze omgeving? Laat uw bevinden maar weten aan USMarkets.nl.
De knappe kelnerinindex
Als kelnerinnen aantrekkelijker worden, dan stevent de economie af op een draaikolk. Als het weer beter gaat, hebben fysiek mooie dames meer kans voor een beter betaalde job dan kelnerin, bij voorbeeld als fotomodel of in de réclame.
Veel evidentie over de waarde van deze index is er niet. We moeten met z’n allen de kelnerinnen wat beter bestuderen en dan misschien tot een conclusie komen.
De dassenindicator
In moeilijke tijden stijgt de verkoop van dassen, met een voorkeur voor smallere exemplaren. De bedoeling is dat mannen door het dragen van een das willen aantonen dat ze hard werken. Dat ze smalle dassen kopen heeft te maken met de relatief lagere prijs ervan. De dassen die ze in slechte tijden kopen zijn ook minder fleurig.
In het VK bij voorbeeld kende de dassenverkoop een boom toen in 2007 persberichten verschenen over dreigende massale ontslagen. Een correlatie tussen breedte en economie bestond enkel in oorlogstijd (1940−45), wanneer de besparingen tot het uiterste opgedreven werden.
De Google-zoektermindex
Bij Google worden de vele miljoenen zoektermen die dagelijks worden ingetikt geëvalueerd. Zo wordt o.m. gezocht naar een samenhang met de economische situatie. Een voorbeeld: in de eindejaarsperiode is te verwachten dat ‘juwelen’, ‘diamant’, ‘ring’, halssnoer’ enz. meer frequent dan anders zullen voorkomen.
Er is inderdaad een mate van juistheid van deze indicator. Sedert 2007 komen in de weken voor Kerstmis en Nieuwjaar vermelde zoektermen veel minder voor, wat duidt op een parallel met de toestand van de economie die vanaf 2007 bergaf ging.
De onderbroekenindex
Als de lonen onvoldoende hoog zijn of wanneer slecht nieuws over de beurzen bijna dagelijks te vernemen is, zullen mannen minder onderbroeken kopen.
En ja, in 2009 liep de verkoop van herenonderbroeken in Duitsland (het enige land waarvan we op dit vlak cijfers hebben) 2,3% terug. Dat lijkt op zich niet veel maar is wel beduidend omdat sinds 2003 de verkoop van dit kledingstuk jaar na jaar enkele procenten steeg.
Zo, dit overzicht geeft wat stof tot nadenken in deze donkere dagen voor Kerstmis. Althans, dat hopen we.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikels over uiteenlopende onderwerpen.