...

Rokken, onderbroeken en andere indicatoren

12 december 2011, 17:27 | US Markets Redactie | leestijd: 8 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Rokken, luiers, onder­broeken, biert­jes in de kroeg of thuis, lip­pen­s­tiften, dameskap­pers en nog veel meer: alles passeert deze revue van merk­waardi­ge economis­che indicatoren.


Op deze web­site kon u in mei 2009 lezen dat vol­gens som­mige experts zich afvroe­gen of de Dow Jones zon­nevlekken of roklengte vol­gt. En het bleek toch min of meer te klop­pen. We zijn eens gaan rond­neuzen naar andere niet zo gebruike­lijke indi­ca­toren en we zetten enkele van de merk­waardig­ste voor u op een rijtje.

Hier gaan we dan. En zoals standw­erk­ers ple­gen te zeggen ook als je er niets mee bent, je hebt aan mijn uit­leg toch wat plezi­er beleefd’. Dat laat­ste hopen we althans.

De roklengte

De stelling (details in het hier­boven geciteerd artikel): hoe kor­ter de rokken zijn, des te beter gaat het met de economie. De Amerikaanse econoom George W. Tay­lor (19011972) lanceerde in 1926 de zg. Hem­line Index (zoomhoogte-index) die stelde dat als de rokken kor­ter wor­den ook de aan­de­len­pri­jzen sti­j­gen en vice versa.

Hoewel niet alle economen het eens zijn, bli­jft deze indi­ca­tor na al die jaren overeind. Kijk bij voor­beeld naar de modefoto’s in het eerder aange­haalde artikel. Natu­urlijk kun­nen in het kad­er van de kli­maatop­warm­ing de sti­j­gende tem­per­a­turen roet in het eten strooien en de zoomhoogte in de hoogte jagen ter­wi­jl het op de beurzen kom­mer en kwel is. Met span­ning de dames bek­ijken, dus.

Het bierver­bruik

Wijn na bier maakt plezi­er, bier na wijn maakt veni­jn’ is een veel­ge­ho­ord citaat dat hele­maal uit zijn con­text is gerukt. Want dat plezi­er of dat veni­jn heeft niets te mak­en met de kater die men te verwacht­en heeft. Wie geld genoeg heeft om na een maalti­jd wijn te drinken, is beter af dan wie zijn heil moet zoeken in bier omdat dat goed­kop­er is. De bierver­bruikindex heeft inder­daad als start­punt de pri­js van bier. Maar over wijn wordt niet gepraat. Het komt erop neer, dat bier in het café duur­der kost dan het­zelfde nat thuis. Wan­neer de economie slabakt, zal het bierver­bruik in de hore­ca ook slabakken, zo wil het deze index. 

Of er in de cri­sis­jaren 2008 — 2010 meer pin­t­jes thuis dan op café wer­den genut­tigd kon­den we niet te weten komen. Wel is het zo, dat in deze peri­ode
De Europese tew­erk­stelling in de bierindus­trie 12% daalde ter­wi­jl het bierver­bruik 8% daalde. 

De Big Mac Index

Over deze bij­zon­dere index, gelanceerd door het mag­a­zine The Econ­o­mist, geven we geregeld een update, zoals de meest recente van 12 sep­tem­ber 2010.
Wat ons er trouwens aan herin­nert dat het tijd wordt om het nog eens over deze reuzen­ham­burg­er te hebben.

Ter herin­ner­ing: de Big Mac Index toont de samen­hang van de wis­selko­ersen van ver­schil­lende stat­en en de pri­js van een Big Mac. Als bij voor­beeld dit indruk­wekkend stuk fast­food in Chi­na 50% goed­kop­er is dan in de VS, dan betekent het vol­gens de the­o­rie dat de yuan tegen­over de USD 50% onderge­waardeerd is.

Hoe vreemd ook deze index mag lijken, er is inder­daad een samen­hang en bij The Econ­o­mist graven ze nog wat dieper en tonen aan dat er ook een relatie is met het bru­to bin­nen­lands prod­uct. Hierover spoedig meer in een apart artikel.

De lip­pen­s­tiftin­dex

Ook als de economie vierkant draait, willen vrouwen zich toch nog iets gun­nen. Als ze niet het geld hebben voor dure kleren, schoe­nen of hand­tassen, vin­den ze troost in het uit­brei­den van hun col­lec­tie lip­stick. Het is de ceo van Estée Laud­er, Leonard Laud­er, die dit idee lanceerde.

Laud­er heeft het hele­maal bij het rechte eind. De verkoop van lip­pen­s­tift vol­gt trouw de fluc­tu­aties van de beursko­ersen. Een voor­beeld: toen na 911 een bru­tale recessie vol­gde, ver­dubbelde in enkele maan­den tijd de verkoop van lip­pen­s­tiften wereldwijd.

De marinerekrutenin­dex

In de VS wordt vast­gesteld, dat het aan­tal kan­di­da­turen voor het US Marine Corps cor­releert met de sit­u­atie op de arbei­ds­markt, die dan weer sterk samen­hangt met het reilen en zeilen in de economie. Als het slecht gaat, is het lastig om aan een job te ger­ak­en en sti­jgt het aan­tal vri­jwilligers voor de marine. Het gaat zelfs zo ver, dat de lei­d­ing van het US Marine Corps zijn wervingsvideo’s aan­past. Als er te veel poten­tiële rekruten zijn, wordt in de video’s het lev­en en het werk hard­er, saair­er en min­der attrac­tief voorgesteld.

Wilt u een bewi­js? Als u een film­p­je wilt zijn dat het marineleven rooskleurig afschildert, klik dan hier. Heel wat saaier gaat het er hier aan toe.

De luierindex

Wan­neer min­der geld ver­di­ent wordt, besparen oud­ers ook op de ver­zorg­ing van hun baby’s en zo komt het, dat ze (wegwerp)luiers min­der vaak verversen.

Inder­daad, in de cri­sis­jaren 2008 en 2009 liep de verkoop van weg­w­er­pluiers 9% terug, ter­wi­jl deze van crèmes tegen luierir­ri­tatie 3% steeg.

De Japanse haarmode-index

In het Land van de Rijzende Zon hebben de vrouwen de neig­ing om in economisch barre tij­den min­der bezoek­jes te bren­gen aan hun kap­sa­lon.
Ze zullen ervoor kiezen hun haren enkele cen­time­ters kor­ter te doen knip­pen om langer verder te kun­nen tussen twee beurten in.

Een heel betrouw­bare index is dit niet, want wie haar haren kor­ter dan gebruike­lijk heeft lat­en knip­pen, moet eigen­lijk vak­er naar de kap­per om de lengte te hand­haven. Miss­chien moeten we een enquête houden bij de dames in onze omgev­ing? Laat uw bevin­den maar weten aan USMar​kets​.nl.

De knappe kelnerinindex

Als kel­ner­in­nen aantrekke­lijk­er wor­den, dan stevent de economie af op een draaikolk. Als het weer beter gaat, hebben fysiek mooie dames meer kans voor een beter betaalde job dan kel­ner­in, bij voor­beeld als foto­mod­el of in de réclame.

Veel evi­den­tie over de waarde van deze index is er niet. We moeten met z’n allen de kel­ner­in­nen wat beter bestud­eren en dan miss­chien tot een con­clusie komen.

De dass­enindi­ca­tor

In moeil­ijke tij­den sti­jgt de verkoop van dassen, met een voorkeur voor small­ere exem­plaren. De bedoel­ing is dat man­nen door het dra­gen van een das willen aan­to­nen dat ze hard werken. Dat ze smalle dassen kopen heeft te mak­en met de relatief lagere pri­js ervan. De dassen die ze in slechte tij­den kopen zijn ook min­der fleurig.

In het VK bij voor­beeld kende de dassen­verkoop een boom toen in 2007 pers­bericht­en ver­sch­enen over dreigende mas­sale ontsla­gen. Een cor­re­latie tussen breedte en economie bestond enkel in oor­logsti­jd (194045), wan­neer de besparin­gen tot het uiter­ste opge­dreven werden. 

De Google-zoek­ter­min­dex

Bij Google wor­den de vele miljoe­nen zoek­ter­men die dagelijks wor­den ingetikt geë­val­ueerd. Zo wordt o.m. gezocht naar een samen­hang met de economis­che sit­u­atie. Een voor­beeld: in de ein­de­jaarspe­ri­ode is te verwacht­en dat juwe­len’, dia­mant’, ring’, halss­no­er’ enz. meer fre­quent dan anders zullen voorkomen.

Er is inder­daad een mate van juis­theid van deze indi­ca­tor. Sedert 2007 komen in de weken voor Ker­st­mis en Nieuw­jaar ver­melde zoek­ter­men veel min­der voor, wat duidt op een par­al­lel met de toe­s­tand van de economie die vanaf 2007 bergaf ging.

De onder­broekenin­dex

Als de lonen onvol­doende hoog zijn of wan­neer slecht nieuws over de beurzen bij­na dagelijks te verne­men is, zullen man­nen min­der onder­broeken kopen. 

En ja, in 2009 liep de verkoop van herenon­der­broeken in Duit­s­land (het enige land waar­van we op dit vlak cijfers hebben) 2,3% terug. Dat lijkt op zich niet veel maar is wel beduidend omdat sinds 2003 de verkoop van dit kled­ingstuk jaar na jaar enkele pro­cen­ten steeg.


Zo, dit overzicht geeft wat stof tot nadenken in deze donkere dagen voor Ker­st­mis. Althans, dat hopen we.


Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Mar­kets
________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artikels over uiteen­lopende onderwerpen.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.