Reuters viste achter het (inter)net
Reuters is een naam die klinkt als een klok en dat niet alleen in de wereld van de berichtgeving via radio, tv en gedrukte media, kranten, enz. Ook het grote publiek kent Reuters als betrouwbare bron van nieuws. Hoe dikwijls hoor je niet ‘het agentschap Reuters meldt…’
De firma werd in 1851 in Londen opgericht door Julius Reuters en heeft al vlug een stevige faam verworven. Daarom zal het geen verwondering baren, dat deze firma de wereldwijde marktleider is in het segment van zakelijk nieuws en financiële informatie.
De hoofdzetel is nog altijd in Londen en totaal stelt Reuters 14.500 personen tewerk. De marktkapitalisatie is ca 11,2 miljard dollar. In de VS noteert Reuters op de Nasdaq, ticker: RTRSY.
Wat wel verwondering wekt, is de onverschilligheid waarmee Reuters de opkomst van het Internet aan zich heeft laten voorbijgaan. In de jaren 1990 stond de firma aan de kant te kijken.
In februari 2000, vlak voor de internetzeepbel barstte, schoot het bedrijf wakker. Er werd geld gepompt in projecten gebaseerd op de nieuwe technologie. Verloren moeite, want het publiek had tijdelijk minder aandacht voor het aanbod van Reuters en bovendien doken aan alle zijden goedkope, zelfs gratis werkende, concurrenten op.
De koers van het aandeel zakte in elkaar. In 2001 sneuvelden 1.100 jobs en het boekjaar 2002 werd afgesloten met verlies (-203.759 dollar), een unicum in de geschiedenis van het bedrijf. Ook in 2003 was er verlies, gelukkig veel minder dan het jaar ervoor: ‑67.583 dollar.
De firma lijkt terug uit het dal te zijn geklommen, maar de oude glorie is nog niet teruggekeerd.
Reuters’ vergissing was zich te sterk af te keren van de internethype. U ziet het: zich laten meeslepen is niet goed, maar doen alsof er niets aan de hand is wordt ook afgestraft.
Jan Van Besauw
US Markets